تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

چرا از «نجفی» خواسته می‎شود فساد دوران «قالیباف» را افشا نکند؟

صادق زیباکلام، تحلیگر مسائل سیاسی تاکید کرد: شاید مقصود اصلاح‌طلبان یا کسانی که به آقای نجفی توصیه کردند دست به افشاگری نزند، برای این باشد که فضا بیشتر از این علیه اصلاح‌طلبان شکل نگیرد زیرا درصورتی‌که شهردار منتخب تهران درصدد برآید دست به چنین کاری یزند، ممکن است که اصولگرایان دست به انتقام‌گیری از اصلاح‌طلبان به اشکال دیگری بزنند.
رویداد۲۴صادق زیباکلام، تحلیگر مسائل سیاسی تاکید کرد: شاید مقصود اصلاح‌طلبان یا کسانی که به آقای نجفی توصیه کردند دست به افشاگری نزند، برای این باشد که فضا بیشتر از این علیه اصلاح‌طلبان شکل نگیرد زیرا درصورتی‌که شهردار منتخب تهران درصدد برآید دست به چنین کاری یزند، ممکن است که اصولگرایان دست به انتقام‌گیری از اصلاح‌طلبان به اشکال دیگری بزنند.

12 سال مدیریت شهر تهران توسط محمدباقر قالیباف خاطراتی را برای مردم این شهر رقم‌زده که پس‌ازاین برکناری کمترین توقعی که از مدیریت جدید وجود دارد، شفاف‌سازی مسائل مربوط به آن دوران است.

این روزها نه‌تنها اصولگرایان بلکه از همراهان اصلاح‌طلب محمدعلی نجفی، شهردار منتخب تهران شنیده می‌شود که بر برخی از مسائل گذشته چشم‌پوشی شود و به طور کلی پرونده تحلفات دوران مدیریت قالیباف در شهرداری تهران به طور کلی بسته شود.

خواست اصولگرایان در این رابطه از نگاه آنان بدون منطق به نظر نمی‌رسد، اما تعجب آورتاکید اصلاح‌طلبانی مانند حسن خمینی و آیت‌الله موسوی‌خوئینی‌ها است که سفارش کرده‌اند که نه‌تنها پرونده‌های گذشته مورد پرسش قرار نگیرد بلکه از قالیباف هم تقدیر شود.

صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره توصیه این روزها به شهردار منتخب تهران گفت: اصولگرایان نمی‌خواهند، نقش قبر 12 سال مدیریت قالیباف بر شهرداری تهران صورت گیرد و این انتظار به‌جایی نیست زیرا مردم تهران که عوارض شهرداری پرداخت کردند باید بدانند این عوارض چگونه و کجا خرج شده است.

این استاد دانشگاه در ادامه ابراز کرد: دو یا سه سال اخیر که مسئله رفتن راهپیمایی در روز اربعین در ایران مد شده، شهرداری هزینه‌های زیادی برای کسانی که در قالب پرسنل به عراق فرستاده و یا بودجه‌هایی که صرف خوراک مسافران کرده، متحمل شده است. مردم باید از این کارها اطلاع داشته باشند در غیر این صورت حتی ازنظر شرعی هم هزینه‌هایی که برای راهپیمایان اربعین صورت گرفته، مشکل پیدا می‌کند.

وی در این رابطه اظهار داشت: درباره بودجه‌هایی که به‌عنوان فرهنگی در معاونت فرهنگی و فرهنگسراها هزینه شده یا بیلبوردهایی که آقای قالیباف در محکومیت آمریکا، اسرائیل و برجام بر پا کرد و همین آخرین آن‌ها که مصدق در بلیلبورهای شهرداری توسط آمریکایی‌ها فریب‌خورده معرفی شد، باید توضیح داده شود. به‌عنوان کسی که مدرس تاریخ تحولات سیاسی- اجتماعی ایران هستم، آنچه در بیلبوردها مطرح‌شده از اساس خطا است و اعتماد یا عدم اعتماد مصدق به آمریکایی‌ها هیچ ارتباطی به کودتا 28 مرداد ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص یادآور شد: برفرض که مشاوران سیاسی آقای قالیباف درست تشخیص داده بودند و کودتا 28 مرداد درنتیجه اعتماد مصدق به آمریکایی‌ها بود، آیا شهروندان تهران حاضر هستند هزینه‌ای برای این کار صرف شود؟ یا اینکه ساکنین تهران مایل هستند در حقیقت شهرداری بودجه خود را برای گسترش فضای سبز، حمل‌ونقل عمومی و مترو تهران، کتابخانه‌ها، حل ناهنجاری‌های اجتماعی خرج کند؟

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: شهر تهران به نسبت یک شهر 14 میلیون نفری از فقیرترین شهرها به لحاظ امکانات کتابخانه‌ای محسوب می‌شود. آیا مردم تهران می‌خواهند بودجه شهرداری صرف نیازهای واقعی آن‌ها شود یا برای بیلبوردهایی سیاسی هزینه صورت گیرد؟ علاوه براین استخدام‌ها در شهرداری خود مسئله دیگری است. آقای قالیباف زمانی که وارد ساختمان شهردار تهران شد پرسنل کارکنان آن حدود 30 الی 35 هزار نفر بود طی این 12 سال به دو برابر افزایش پیداکرده است. باید توضیح داده شود که این 30 هزارنفری که جدیداً حقوق و خدمات دریافت می‌کنند چه‌کارهایی برای خدمات شهری انجام داده‌اند؟ چگونه باید به این‌ها کاری نداشته باشیم؟

این استاد دانشگاه افزود: حداقل انتظاری که می‌توان از آقای نجفی داشت، عدم افشاگری بلاهایی که اصولگرایان بر شهر تهران آوردند، است، اما تردیدی در رسیدگی به اشتباهات گذشته شهرداری وجود ندارد. آیا آقای نجفی باید همچنان کسانی که در دوران قالیباف استخدام شدند را حفظ کند؟ اگر به‌طور متوسط ماهیانه 2 میلیون تومان حقوق‌بگیرند، بودجه هنگفتی باید برای افرادی می‌شود که اغلب هم کار تخصصی آن‌ها مشخص نیست و بر اساس روابط سیاسی – اجتماعی و خط و رابطه وارد شهرداری شده‌اند. همینطورباید به وضعیت 4 هزارنفری که در مترو تهران استخدام شدند، رسیدگی صورت گیرد.

وی در همین رابطه تأکید کرد: کسانی که در مترو استخدام شدند وابستگان به مداحان بودند. در مناظره با الله کرم این مسئله مطرح شد و او گفت که این افراد قرار است مسائل شرعی را در ایستگاه‌های مترو به مسافران بازگو کنند، کسی که این حرف را می‌زند نشان می‌دهد که حتی یک‌بار هم با مترو سفر نکرده است زیرا مردم در ایستگاه‌های مترو به دنبال مسائل شرعی نیستند مترو و ایستگاه‌های آن آخرین جایی است که کسی به فکرمی افتد، از روحانی که آنجا هست، سؤال کند زیرا به دلیل ازدحام زیاد مسافران تنها خواسته‌شان خروج سریع است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در همین خصوص بیان کرد: این موارد قطعاً باید رسیدگی شود به‌علاوه واگذاری‌ها و تخفیف‌هایی که صورت گرفته که تمامی آن‌ها محل سؤال است. اصولگرایان بیش از نگرانی بابت عملکرد قالیباف نگران کسانی هستند که این امکانات را دریافت کرده‌اند، اما به‌هرحال می‌توان افشاگری نکرد، اما به مفاسد پایان داد.

زیباکلام در رابطه با اینکه آیا عدم رسیدگی به پرونده گذشته شهردار تهران باعث بی اعتمادی مردم به اصلاح‌طلبان با توجه به گفتمان مبارزه با فساد این طیف سیاسی نمی‎شود اظهار داشت: شاید مقصود اصلاح‌طلبان یا کسانی که به آقای نجفی توصیه کردند دست به افشاگری نزند، برای این باشد که فضا بیشتر از این علیه اصلاح‌طلبان شکل نگیرد زیرا درصورتی‌که شهردار منتخب تهران درصدد برآید دست به چنین کاری یزند، ممکن است که اصولگرایان دست به انتقام‌گیری از اصلاح‌طلبان به اشکال دیگری بزنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
نمطق کلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
6
0
کجاش فساد بود قشنگ کلام فرهنگی کار کرده مشکل تو چیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
میشه مثل فساد احمدی نژاد که روحانی نگفت آخرش هم گفتند که تا کی دولت قبل دولت قبل می کنی برو با احمدی نژاد مناظره کن این هم آخر عاقبتش همینه و قطعا میفته گردن نجفی
نمطق کلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
5
0
کجاش فساد بود قشنگ کلام فرهنگی کار کرده مشکل تو چیه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
6
شير مادرت حلالت زيبا كلام
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
6
کاملا با شما موافق هستم جناب اقای دکتر زیباکلام.
علی راستگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
6
اگه شفاف سازی نکنه صداوسیما دو سال دیگه همشو تو پای نجفی و اصلاحطلبان میکنه
پاسخ ها
س ح
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
اینو قشنگ اومدی .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
دقيقاً
س ح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۶
0
1
من وقتی به صحبت های این مرد زیبا گوش می کنم دلم روشن می مونه که در ایران هم کسانی هستند که حقیقت را بدون ترس و واهمه ای می زنند . در یک کلام دمت گرم ای مرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
0
اسلام تا ابوجهل هاي خود را تكرار ميكند ضربهاي از آنها مي خورد كه دشمن در خواب هم نمي بيند. شما هم كه نان تان به نرخ روز شده است. بخوريد شايد حلا ل شود.
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
0
موضوع این است که براساس مستندات موجود وادعاها و بیانات اعضای شورای شهر،مسئولین دولتی،احزاب و مردم،شهرداری تهران به ریاست اقای قالیباف و با همکاری وهمراهی اقای چمران بعنوان ریاست شورای شهروبنوعی دیگر درکسوت کارگزار جریان خاص،با استفاده(سوئ استفاده) از امکانات شهر و بودجه ومالیات شهروندان تهرانی اقدامات خلاف قانون و عرف متعددی را انجام داده است ،طبیعتا در یک نظام وساختار سالم (که عموما در کشورهای توسعه یافته ومدنی قابل رویت است) برای جلوگیری از بهم ریختن نظم واختلال در کارکرد سیستم اداره کشور با هرگونه تخلف ویا سو استفاده ی مسئولین ،خصوصا مسئولین شهری ،از قانون ،فارغ از وابستگی های سیاسی و جناحی ،بسرعت وشدت برخورد میشود،البته ممکن است تا قبل از ورود نظام قظایی ویا سازمانهای نظارتی بحث و جدل هایی در این خصوص صورت گیردکه در یک نظام دموکراتیک طبیعی است ، ودقیقا فرق جوامع توسعه یافته با جهان سوم در همین نکته نهفته است که در انجا هیچکس نمی تواند بر یک تخلفی با توصیه کدخدا منشانه سرپوش بگذارد اما در کشورهای عقب افتاده وبعبارتی جهان سومی ، بواسطه نوع نگاهی که مدیران بر شهروندان دارند و حقوق فرا قانونی که برای خود قائلند در بسیاری از موارد مسائل و ناهنجاری ها و تخلفات با کدخدا منشی به سرانجامی نا صواب ختم شده و نهایتا نظام اداره کشور را از حالت دولت ملت به شیوه اداره قبیله ای هدایت میکنند، حالابحث اینست که ایا ما قرار است چه راهی را برای اداره کشور دنبال کنیم ؟! ایا به نقل قولی از امیر کبیر با توصیه عمه و خاله؟! یا به روش درست و قانونی و فارغ از هرگونه وابستگی سیاسی و جناحی ؟! من بشخصه بعنوان یک شهروند تهرانی ، شرعا و عرفا وقانونا راضی نبوده ونیستم که مالیات وپولی را که بنده برای تامین و بهبود شرایط زندگی در تهران به شهرداری داده ومیدهم ،تحت هر عنوانی بغیر از انچه در نص صریح قانون اداره شهر آمده است هزینه شود ، اگر قرار است خرج هیات مذهبی شود خودم مبلغی را تحت این عنوان در بودجه سالیانه خودم دیده ام ،اگر قرار است با جریان خاصی مخالفت کنم خودم از طریقی که خودم میدانم ان را دنبال میکنم اگر...ولذا طبیعیست که برای من شهروند ،توصیه اسید حسن اقا که بواسطه حضرت امام احترام برایشان قائلم یا جناب خوئینی ها که روزنامه تاثیر گذاری را در کشور راه اندازی کردند (درخصوص نادیده گرفتن تخلفات صورت گرفته در شهر تهران )مفهوم خاصی را بهمراه ندارد و من از شهردار محترم جناب نجفی و شورای شهر تهران مصرانه میخواهم تااسناد تخلفات ریز ودرشت مسئولین وقت را به نهادهای قضایی و ناظر کشور ارائه دهند تا شایداز همین نقطه وبحول قوه الهی روند اصلاح ساختارروبه تلاشی نظام اداری اغاز شود. (مسئول محترم صفحه لطفا در صورت لزوم هرگونه تغییری راکه لازم میدانیدچنانچه به اصل مطلب لطمه وارد نکند اعمال فرمایید) با سپاس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
0
به نظر بنده اقاي قاليباف از نظر شهر سازي خوب كإرهاي انجام داد حتي از نظرها فضاي سبز و عمران
اما از نظر مديريت در جذب نيرو واقعا كوتاهي كرده است ،چطور ميشه در مناطق و بالخصوص منطقه ١٧اشخاص با سابقه جذب نشوند اما كسي كه ديپلم نگرفته و سابقه دو ماه دارد جذب شود
يك مدير شهري بايد اول سعي بر راضي نگهداشتن پرسنل خود داشته باشد !
يك مدير كه مديران بالا رتبه بدون تجربه و يا با اشنايت كسي رو مسول و يا سهردار يك منطقه ميكند ميشود حق الناس ؟! مي شود دروغ !
بله بايد تمام نقاط ١٢ساله كه خوب يا بد است بررسي شود تا حقي ضايع نگردد و نقاط خوب بيشتر و مداوم انجام شود
اقاي نجفي لطفا شما قولي ندهيد كه نشود انجام داد !
اما حداقل در روزي كه كارگرها و اشخاصي كه براي شهر كار ميكنن ميبيند چشم بينا و گوش شنوا داشته باشيد
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
0
0
باید رسیدگی شود
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان