تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

تمام آن‌چه در مراسم رونمایی اپل گذشت

اپل در جریان کنفرانس رونمایی از نسل جدید گوشی هوشمندش، آیفون 10 (iPhone X) را به عنوان نسخه‌ی مخصوص دهمین سال عرضه‌ی آیفون به بازار، رونمایی کرد.
رویداد۲۴اپل در جریان کنفرانس رونمایی از نسل جدید گوشی هوشمندش، آیفون 10 (iPhone X) را به عنوان نسخه‌ی مخصوص دهمین سال عرضه‌ی آیفون به بازار، رونمایی کرد.

اپل علاوه بر آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس از یک گوشی جدید با نام آیفون 10 (iPhone X) رونمایی کرد؛ گوشی هوشمندی که به مناسبت دهمین سال تولد آیفون با طراحی خاص و متفاوت تولید شده است. 

آیفون 10 همچون بسیاری از پرچم‌داران اندروید امسال از نمایشگر لب به لب و بدون حاشیه بهره می‌برد. البته بخشی از لبه‌ی بالای گوشی فاقد نمایشگر است و در آن سنسورها و دوربین سلفی جای داده شده است. 

در قسمت پشت و جلوی آیفون 10 از شیشه استفاده شده است و در دو رنگ خاکستری و نقره‌ای وارد بازار می‌شود.  آیفون 10 نیز ضد آب و ضد گرد و غبار است. 

اپل در آیفون 10 از یک نمایشگر جدید سوپر رتینا استفاده کرده است که به ادعای این شرکت، سطح جدیدی از کیفیت تصویر ارائه می‌کند. رزولوشن این نمایشگر ۵.۸ اینچی ۲۴۳۶ در ۱۱۲۵ پیکسل است. تراکم پیکسلی در این نمایشگر، ۴۵۸ پیکسل در اینچ است. همانطور که شایع شده بود، نمایشگر آیفون 10 از نوع OLED است و به ادعای اپل بهترین سطح کنتراست، شدت روشنایی و طیف رنگی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. این نمایشگر همچنین قادر به پخش تصاویر HDR10  است و البته از فناوری 3D Touch اپل نیز پشتیبانی می‌کند. 

در آیفون 10 دیگر خبری از دکمه‌ی فیزیکی هوم نیست و در عوض، کافی است صفحه نمایش را لمس کنید تا از حالت استندبای خارج شود. برای دسترسی به صفحه‌ی اصلی باید لبه‌ی پایین نمایشگر را به سمت بالا بکشید. اپل می‌گوید هرگز روشی بهتر از این برای دسترسی به صفحه‌ی اصلی وجود نداشته است. 

در آیفون 10 ژست‌های قدیمی آیفون برای دسترسی به منوی چندوظیفگی و بخش نوتیفیکیشن‌ها وجود دارد. همچنین دکمه‌ی لبه‌ی گوشی نیز بزرگ‌تر شده است و با فشار دادن و نگه‌داشتن آن، سیری فعال می‌شود. 

اما وقتی دکمه‌ی فیزیکی هوم و تاچ آی‌دی حذف شده است، چطور می‌توان گوشی را آنلاک کرد؟ اپل می‌گوید: «ما روش بهتری برای باز کردن قفل گوشی پیدا کرده‌ایم که نام آن Face ID است و کافی است گوشی را نگاه کنید تا با اسکن کردن چهره خود، بتوانید قفل گوشی را باز کنید.» 

اپل می‌گوید وقتی به آیفون 10نگاه می‌کنید ۳۰ هزار نقطه‌ی غیر قابل مشاهده‌ی مادون قرمز به صورت شما تابانده می‌شود و الگوی چهره شما با آنچه ثبت شده است، مطابقت داده می‌شود و سپس قفل گوشی باز خواهد شد. 

پردازنده‌ی A11 از موتور شبکه‌ی عصبی پشتیبانی می‌کند. این بخش از پردازنده، وظیفه‌ی پردازش امور مرتبط با یادگیری ماشین را برعهده دارد. این موتور می‌تواند ۶۰۰ میلیارد عملیات را در هر ثانیه پردازش کند. بدون این بخش اپل نمی‌توانست سیستم تشخیص چهره خود را به کار بگیرد. 

اپل ادعا می‌کند فیس‌آی‌دی امن‌تر از تاچ‌آی‌دی است. اپل می‌گوید یک نفر از یک میلیون‌ نفر به صورت تصادفی شانس آن را دارد که به گوشی شما نگاه کند و قفل گوشی را باز کند. فیس‌آی‌دی در اپل پی و اپلیکیشن‌های ثانویه که به تاچ‌آی‌دی دسترسی داشتند قابل استفاده است. 

فیس‌آی‌دی وقتی موهای خود را کوتاه کنید یا کلاه به سر کنید نیز درست کار می‌کند و قطعا از طریق عکس چاپ‌شده‌ی شما فریب نمی‌خورد.  

در آیفون 10 از یک جفت حسگر ۱۲ مگاپیکسلی در پشت گوشی استفاده شده است که هر دو لرزش‌گیر اپتیکال دارند. هر دو سنسور بزرگ‌تر و سریع‌تر شده‌اند و یکی لنز واید با دیافراگم با F1.8  و دیگری لنز تله‌فوتو با F2.4 دارد. بین دو حسگر نیز فلاش LED چهارگانه قرار داده شده است. 

گوشی آیفون 10 (iPhone X) همچون آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس از پردازنده‌ی A11 بهره می‌برد. این پردازنده به واحد پردازش گرافیکی اختصاصی خود اپل مجهز شده و دارای ۴ هسته‌ی پردازشی بهینه و ۲ هسته‌ی پردازشی قدرتمند است.

آیفون 10 با قیمت پایه‌ی ۹۹۹ دلار برای نسخه‌ی ۶۴ گیگابایت عرضه می‌شود و نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایت با قیمت ۱۱۴۹ دلار ارائه خواهد شد. هر دو گوشی از ۲۷ اکتبر پیش‌فروش می‌شوند و ۳ نوامبر به مشتریان تحویل داده خواهند شد. 

اپل از جمله کمپانی‌هایی است که هرساله با همکاری دیگر شرکت‌ها مانند TSMC و سامسونگ، از تراشه‌های خود برای پرچم‌دارانش استفاده می‌کند. دقایقی قبل کوپرتینونشین‌ها از نسل جدید تراشه‌ی خود در نسل جدید گوشی‌های آیفون رونمایی کردند.

پردازنده‌ی A11 Bionic، قوی‌ترین پردازنده دنیای موبایل، یک تراشه‌ی شش‌هسته‌ای است و از معماری ۶۴ بیتی و ۴.۳ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد. این پردازنده به دو هسته‌ی قدرتمند مجهز شده است که نسبت به پردازنده‌ی A10 تا ۲۵ درصد سریع‌تر هستند. علاوه بر این شاهد بهره‌گیری از چهار پردازنده‌ی کم‌مصرف هستیم که نسبت به A10، تا ۷۰ درصد عملکرد سریع‌تری دارند. در این پردازنده از نسل دوم طراحی کنترلر اپل استفاده شده است که در کارهای چندگانه تا ۷۰ درصد سریع‌تر است.

این تراشه از نسل جدید پردازنده‌ی گرافیکی اپل بهره می‌برد که باز هم نسبت به A10، تا ۳۰ درصد سریع‌تر است. در این تراشه‌ به لطف پردازنده‌ی گرافیکی جدید، رندرها بهتر از قبل انجام می‌شود و با نمایش واقعی‌تری از تصاویر روبه‌رو هستیم. تراشه‌ی A11 Bionic و پردازنده‌ی گرافیکی آن، به‌خوبی برای سازگاری با واقعیت افزوده بهینه شده‌اند.

اپل تراشه جدید خود را برای پردازش بازی‌های سه بعدی و همچنین پشتیبانی بهتر از پلتفرم Metal 2 بهبود داده است.ضمنا باید به بهبود قابلیت یادگیری ماشین این تراشه مبتنی بر پلتفرم CoreML نیز اشاره کنیم. 

از دیگر ویژگی‌های تقویت شده‌ی تراشه‌ی A11 Bionic اپل باید به تغییرات ایجاد شده در پردازنده‌ی تصویر این تراشه اشاره کرد که عملکرد فوکوس دوربین را در محیط‌های کم نور بهبود می‌بخشد. ISP یا پردازنده‌ی تصویر تراشه جدید اپل امکان بهبود عکاسی پرتره را در حالت‌های نوری متفاوت فراهم کرده است. همچنین از بعد ثبت تصاویر ویدیویی نیز باید به این نکته اشاره کنیم که انکدر جدید قابلیت پردازش سریع‌تر فریم‌های تصویری را ممکن کرده است. 

با توجه  به وجود امکان تشخیص چهره یا همان Face ID برخوردار است، پردازش‌های مورد نیاز برای شناسایی تصویر در آیفون ایکس یا آیفون ۱۰ توسط تراشه و پردازنده تصویر این تراشه با بهره‌گیری از دو هسته‌ی مبتنی بر موتور شبکه‌های عصبی انجام می‌شود. این قسمت از تراشه‌ی جدید اپل قادر است به تنهایی ۶۰۰ میلیارد دستور را بدون کمک را اجرا  کند. 

آیفون 8 و آیفون 8 پلاس با طراحی نسل قبل و قوی ترین پردازنده دنیای موبایل

اپل از دو گوشی جدید خود با نام‌های آیفون 8 و آیفون 8 پلاس در رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای، مشکی و طلایی رونمایی کرد. پوشش پشت و جلوی این گوشی‌ها از جنس شیشه‌ است و از طراحی بسیار مشابه نسبت به نسل قبل بهره می‌برند. آیفون 8 از یک دوربین در پشت بهره می‌برد و آیفون 8 پلاس دارای دو دوربین در پشت است. مهم‌ترین تغییر ظاهری در آیفون‌های جدید، جایگزینی فلز نسل قبل با شیشه در نسل جدید است. اپل از سال ۲۰۱۴ و زمان رونمایی از آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس تا به امسال، از طراحی یکسانی در آیفون‌های خود بهره برده است. 

اپل می‌گوید برای آنکه رنگ متفاوت و منحصربه‌فردی در آیفون‌های جدید شاهد باشیم، از ترکیب ۷ لایه مختلف در این گوشی‌ها بهره برده است. هر دو گوشی نیز ضد آب و ضد گردوغبار هستند. 

آیفون جدید به اسپیکر استریو مجهز شده است که ۲۵ درصد صدای بلندتری نسبت به آیفون ۷ دارد.

 اپل ادعا می‌کند که آیفون‌های جدید به قوی‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی دنیا مجهز شده‌اند. این پردازنده گرافیکی بخشی از SOC  جدید اپل با نام A11 Bionic است. این سیستم روی یک چیپ دارای ۶ هسته‌ی پردازشی است و در مجموع ۴.۳ میلیارد ترانزیستور دارد. بخش CPU در A11 داری ۲ هسته‌ی قدرتمند است که نسبت به نسل قبل ۲۵ درصد سریع‌تر عمل می‌کنند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف و کم‌توان، نسبت به هسته‌های کم‌مصرف A10 حدود ۷۵ درصد سریع‌تر پردازش می‌کنند. بخش GPU در A11  سی درصد سریع‌تر از نسل قبلی عمل می‌کند. 

اما دوربین آیفون‌های جدید چه تغییری کرده است؟ در آیفون ۸ همچنان از یک حسگر ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده است که به گفته‌ی اپل، سنسور جدید با فیلتر رنگی جدیدی است. این در حالی است که آیفون ۸ پلاس همچنان از ترکیب دو حسگر در پشت گوشی بهره می‌برد که هر دو ۱۲ مگاپیکسلی هستند. یکی از حسگرها لنز واید با F1.8 دارد و دیگری تله‌فوتو با F2.8  است. اپل یک قابلیت نرم‌افزاری جدید نیز به دوربین آیفون‌ها اضافه کرده که از آن با نام Portrait Lighting یاد می‌کند و در آن نور برای خلق پرتره‌های جذاب تنظیم می‌شود. 

دوربین آیفون‌های ۸ در زمینه‌ی فیلم‌برداری بهبودهای قابل ملاحظه‌ای تجربه کرده‌اند. بر اساس ادعای فیل شیلر، بالاترین کیفیت فیلم‌برداری در دوربین‌های موبایل از طریق آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس در دسترس است. این گوشی‌ها می‌توانند با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه در رزولوشن 4K فیلم‌برداری کنند. فیلم‌برداری حرکت آهسته نیز در رزولوشن 1080p با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه میسر است. 

آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس به دلیل استفاده از بدنه‌ی شیشه‌ای حالا از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند و اپل از بلوتوث ۵ در این گوشی‌های بهره گرفته است. 


اپل صفحه‌ نمایش آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس را نیز بهبود داده است و قابلیت True Tone را به آن‌ها اضافه کرده که پیش از این در آیپد پرو ۱۰.۵ اینچی استفاده شده بود و در آن نور صفحه نمایش بر اساس نور محیط با دقت بسیار بهتری در مقایسه با نسل قبلی تنظیم می‌شود و به لطف آن، رنگ‌ها دقیق‌تر به تصویر درمی‌آیند. 

اپل تی وی

اپل‌ تی‌وی طرفداران زیادی در دنیا دارد. امشب کوپرتینونشین‌ها در جریان رویداد رسمی خود در اپل پارک از نسل جدید اپل تی‌وی رونمایی کردند. نسخه‌ی جدید این دستگاه نه‌تنها از رزولوشن 4K، بلکه از استاندارد HDR پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود ویدیوها با بهترین کیفیت نمایش داده شوند.

اگر از علاقه‌مندان تماشای فیلم باشید، حالا می‌توانید از حالت نمایش سینمایی اپل تی‌وی لذت ببرید. نسل جدید اپل‌ تی‌وی از پردازنده‌ی قدرتمند A10 اپل، ۳ گیگابایت رم و نسخه‌ی جدید تی‌وی اواس این کمپانی بهره می‌برد. نکته‌ی جالب این است که حتی اسکرین‌سیورها نیز از 4K HDR پشتیبانی می‌کنند.

اپل‌ تی‌وی جدید از دالبی‌ویژن و اچ‌دی‌آر ۱۰ پشتیبانی می‌کند و قیمت فیلم‌های 4K‌ آن برابر با نسخه‌های اچ‌دی است. جالب اینجا است که مدل‌های قدیمی‌تر نیز به‌طور خودکار به نسخه‌ی 4K HDR آپدیت می‌شوند.

قیمت نسخه‌ی ۳۲ گیگابایت اپل تی‌وی جدید ۱۷۹ و نسخه‌ی ۶۴ گیگابایتی آن ۱۹۹ دلار است. امکان خرید نسل جدید اپل تی‌وی از ۲۴ شهریور وجود دارد.

اپل واچ

همان‌طور که انتظار می‌رفت، اپل در جریان مراسم رونمایی از آیفون‌های جدید، نسل جدید ساعت هوشمند خود را با نام رسمی Apple Watch Series 3 معرفی کرد. اپل واچ جدید، برای اولین بار از LTE پشتیبانی می‌کند و می‌توان از آن به‌صورت مستقل و بدون نیاز به آیفون استفاده کرد. مستقل بودن از تلفن به معنای این است که از این پس می‌توانید به‌صورت مستقیم با استفاده از ساعت هوشمند خود موسیقی پخش کنید یا از طریق آن تماس تلفنی برقرار کنید.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در جریان معرفی ساعت هوشمند جدید اعلام کرد که اپل واچ با رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته و پشت سر گذاشتن برندهای رولکس، فسیل و امگا، به «ساعت هوشمند شماره‌ی یک جهان» تبدیل شده است. اگرچه کوک منظور خود از «شماره‌ی یک» را مشخص نکرده است، احتمال می‌رود منظور مدیرعامل اپل از این عبارت، سوددهی ساعت بوده باشد. کوک همچنین میزان رضایت خریداران ساعت هوشمند اپل را ۹۷ درصد اعلام کرد.

اپل واچ جدید در دو مدل مجهز به قابلیت تماس تلفنی و LTE با قیمت ۳۹۹ دلار و بدون این قابلیت با قیمت ۳۲۹ دلار عرضه خواهد شد. ثبت سفارش ساعت هوشمند جدید اپل از ۱۵ سپتامبر (۳ روز دیگر) شروع خواهد شد و اولین سفارش‌ها از ۲۲ سپتامبر به دست مشتریان خواهد رسید. همچنین با عرضه‌ی سری ۳، قیمت اپل واچ‌های قدیمی (سری ۱) به ۲۴۹ دلار کاهش خواهد یافت.

از لحاظ سخت‌افزاری، اپل واچ سری ۳ از یک پردازنده‌ی جدید دو هسته‌ای استفاده می‌کند که به گفته‌ی اپل ۷۰ درصد از سریع‌تر نسل قبل است و درنتیجه به سیری، دستیار هوشند اپل، امکان عملکرد بهتر و سریع‌تر می‌دهد. چیپ W2 به‌کار گرفته‌شده در ساعت جدید اپل افزایش سرعت ۸۵ درصدی را برای اتصال وای-فای به ارمغان می‌آورد و در عین حال مصرف انرژی آن ۵۰ درصد بهینه‌تر شده است. ازآنجایی‌که اضافه شدن قابلیت LTE مصرف بیشتر باتری را با خود به همراه خواهد آورد، این صرفه‌جویی در انرژی برای ساعت هوشمند جدید اپل بسیار ضروری است. بنا به ادعای کوپرتینویی‌ها، باتری اپل واچ جدید تا ۱۸ ساعت دوام خواهد آورد.

اپل می‌گوید برای گنجاندن قابلیت اتصال LTE، تیم اپل واچ مجبور شده است طراحی ساعت را از نو مورد بازنگری قرار بدهد. به‌عنوان مثال، به‌جای استفاده از یک آنتن معمولی و سنتی، صفحه‌ی ساعت نقش آنتن را بازی می‌کند. اگرچه کاربران برای استفاده از قابلیت‌های تلفنی ساعت باید همچنان از سیم‌کارت استفاده کنند، سری ۳ از سیم‌کارت‌های کوچک معروف به Electronic SIM استفاده می‌کند. با وجود اضافه شدن قابلیت استفاده از سیم‌کارت، اپل واچ جدید از لحاظ ابعاد تقریبا هم‌اندازه‌ی سری ۲ است و تنها قسمت پشتی آن ۲.۵ میلی‌متر مربع افزایش ابعاد داشته است.

اگرچه پیش از این نیز امکان ذخیره‌ی تا ۲ گیگابایت موسیقی روی اپل واچ وجود داشت و با آمدن سری ۲، اپل GPS را نیز به ساعت هوشمند خود آورده بود؛ تا پیش از سری ۳ بسیاری از عملکردهای ساعت همچنان به آیفون وابسته بود. با آمدن نسل جدید یکی از بزرگ‌ترین معضلات ساعت‌های هوشمند اپل یعنی وابستگی آن‌ها به آیفون به‌طور کامل رفع می‌شود.

اگرچه اپل اولین شرکتی نیست که LTE و قابلیت برقراری تماس تلفنی را در ساعت هوشمند خود گنجانده است ( برای مثال ساعت Gear S3 سامسونگ و LG Watch Urbane نسل ۲ هر دو به GPS و LTE مجهز هستند)، اما عمر باتری چنین ساعت‌هایی معمولا بسیار ناامیدکننده است. باید منتظر ماند و دید ادعای «عمر باتری ۱۸ ساعته‌ی» اپل در مورد اپل واچ سری ۳ چقدر صحت دارد.
منبع: زومیت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان