تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

وزارت‎ خارجه جلوی دلالی صدور ویزا را بگیرد/ راه‎اندازی دفتر صدور ویزای فرانسه در مجتمع تجاری خلاف قانون است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در خصوص دلالی ویزا و صدور ویزای خارج از نوبت توسط برخی سفارتخانه‌ها، ضمن تأکید بر ضعف نظارتی در وزارت امور خارجه، گفت: وزارت امور خارجه به کنترل و نظارت دقیق‌تری دراین‌باره بپردازد و جلوی دلالی صدور ویزا در سفارتخانه‎ها را بگیرد.
رویداد۲۴عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در خصوص دلالی ویزا و صدور ویزای خارج از نوبت توسط برخی سفارتخانه‌ها، ضمن تأکید بر ضعف نظارتی در وزارت امور خارجه، گفت: وزارت امور خارجه به کنترل و نظارت دقیق‌تری دراین‌باره بپردازد و جلوی دلالی صدور ویزا در سفارتخانه‎ها را بگیرد.

مدتی است که خبرهایی از سفارت‌خانه کشورهای خارجی در ایران منتشر می‌شود که نشان از وجود تخلف در صدور ویزا دارد.

سفارت‌خانه‌هایی که در مقابل دریافت پول هنگفت، ویزای خارج از نوبت صادر می‌کنند و یا زمان صدور ویزا را تسریع می‌کند. اقدامی که در حال تبدیل‌شدن به یک تجارت پرسود است. علاوه بر این، مواردی از وجود برخی سفارت‌خانه‌ها در مراکز تجاری لوکس دیده می‌شود که هدف از ایجاد آن مشخص نیست.

پیش‌ازاین، افراد می‌توانستند، با پرداخت مبالغ حدود ۶۰ یورو در سفارتخانه فرانسه ویزای این کشور را دریافت کنند؛ اما در حال حاضر، متقاضیان را برای تشکیل و پیگیری پرونده ویزا به دفتری که در مجتمع تجاری پالادیوم راه افتاده، ارجاع می‌دهند و متقاضیان برای تشکیل و پیگیری پرونده ویزا به این دفتر باید مراجعه کنند و در آنجا افرادی نیز حضور دارند که پیشنهاد صدور «ویزای فوری» فرانسه به قیمت ۱۸۰۰ یورو می‌دهند.

برخی دیگر از سفارتخانه‎های کشورهای اروپایی نیز به همین رویه صدور ویزا را از طریق دلال‌های مستقر در اطراف سفارتخانه‌ها که از متقاضیان پول‌های هنگفتی دریافت می‎کنند امکان‎پذیر کرده‎اند. این اقدامات در سفارت‌خانه‌ها و چنین تجارت‌های سودآوری، به‌طور آشکار تخلف به‌حساب می‌آیند و نشان از ضعف نظارتی وزارت امور خارجه بر سفارت‌خانه‌های موجود در کشور دارد.

گفتنی است که چندی پیش، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ایران، نسبت به وجود شبکه‌های پیچیده در کنار برخی سفارت‌خانه‌ها با ورود به موضوع اخذ ویزا یا دادن نوبت سریع‌تر با طلب پول هنگفت، هشدار داده‌ و عنوان کرده بود که این موضوعات را به نهادهای ذی‌ربط ارجاع خواهند داد؛ اما باوجوداین هشدار از سوی سخنگوی وزارت خارجه ایران، هیچ اقدامی در جهت رفع آن صورت نگرفته است.

فروش وقت سفارت به متقاضیان ویزا، به‌دوراز رفتار دیپلماتیک اتفاق می‌افتد و علاوه بر غیرقانونی بودن، اقدامی غیراخلاقی به‌حساب می‌آید. به نظر می‌رسد مدریت سفارت‌خانه‌ها با اطمینان از این مسئله که نظارت درست و مستمری بر فعالیت آن‌ها وجود ندارد دست به این تجارت زده‌اند و این مسئله، حکایت از ضعف نظارتی در وزارت امور خارجه دارد.

چندی پیش، تورج صابری‌وند ـ طراح ایرانی ـ در اعتراض به رفتار برخی سفارت‌های اروپایی در صدور ویزا، جایزه‌ خود را به رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران پس داد.

در ادامه اعتراض‌ها به نحوه‌ برخورد بعضی از سفارتخانه‌های مقیم ایران در صدور ویزا، این هنرمند که چندی پیش برای دریافت جایزه A Design به ایتالیا دعوت‌شده بود، پس از عدم موفقیت درگرفتن وقتِ سفارت و با توجه به وجود مشکلاتی در صدور ویزا، از سفر به این کشور منصرف شد و در انتقاد به این جریان، نامه‌ای را نیز خطاب به رایزن فرهنگی ایتالیا در تهران نوشت.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رویداد۲۴، درباره وجود تخلفات در برخی سفارت‌خانه‌ها گفت: کشورها، با یکدیگر مناسبات کشوری دارند. این مناسبات نیز، بخشی از امور حاکمیتی به‌حساب می‌آید و در این مورد، هرگونه دخالت شخص و یا اشخاص حقیقی باهدف گرفتن پول و ضربه به آبروی اتباع کشورهای دیگر، تخلف محسوب می‌شود.

او ادامه داد: درباره صدور وقت ویزا، شنیده‌شده که برخی از نمایندگان سفارت‌خانه‌ها، با افراد شرکت‌‌‌‌های دلالی جلسه‌ای هم داشته‌اند و این برخلاف مقررات است.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: طبق کنوانسیون وزارت امور خارجه، این وزارتخانه باید نسبت به این اقدامات و عملکردها حساس باشد و طبق این کنوانسیون، وزارت امور خارجه می‌تواند، آن بخش از کارکنان خارجی که زمینه را برای صدور ویزا مبلغ یا مبالغی را، خارج از حد مجاز، دریافت کرده‌اند، اخراج کند. انتظار می‌رود، وزارت امور خارجه به کنترل و نظارت دقیق‌تری دراین‌باره بپردازد و جلوی دلالی صدور ویزا در سفارتخانه‎ها را بگیرد.

فلاحت‌پیشه در خصوص انتقال بخش صدور ویزای سفارت فرانسه، به مجتمع پالادیوم تهران گفت: بخشی از این سفارت‎خانه به مرکز تجاری پالادیوم منتقل‌شده درصورتی‌که این کار خلاف قانون است و طبق قانون، سفارت‌خانه‌ها اجازه چنین اقدامی را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر ضعف نظارتی وزارت امور خارجه در گستر چنین اقدامات خارج از قانونی گفت: این مسئله را که وزارت امور خارجه، از انتقال بخش صدور ویزای سفارت فرانسه به مجتمع پالادیوم خبردار است یا خیر، باید از اعضای این وزارتخانه بپرسیم اما بر اساس آنچه در قانون وجود دارد، اجازه این انتقال به سفارت‌خانه‌ها داده نمی‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
سفارت هلند هم در پالاديوم همين فعاليت را انجام مي دهد. يك هزينه علاوه بر شصت يورو در حدود سي و دو يورو مي گيرند آخرش ويزا رو يك هفته ديرتر از تاريخ صدور تحويل مي دهند يعني يك هفته هم از ويزاي شما سوخت شده بليط هواپيماي رزروي يا خريداري شده شما عملا از بين مي رود در نتيجه آن موقع هم كه ويزا را دريافت مي كنيد پرواز ها پر است و حداقل سه هفته از ويزاي شما سوخت مي شود تا بليط پيدا كنيد بعد نگاه مي كنيد مي بينيد همش چند روز يا هفته كم از ويزاي شما باقي مي ماند و آن روزي كه قصد سفر داشتيد هم به شما ويزا ندادند اين همه هزينه براي اخذ ويزا كرديد و آخر تصميم مي گيريد كه براي اين روزهاي محدود از سفر صرف نظر كنيد.
نظرات شما
پیشخوان