تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
حجت‌الاسلام محسن غرویان در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

اجتهاد سیدحسن خمینی محرز است

حجت‌الاسلام محسن غرویان، در خصوص احراز صلاحیت آیت‌الله سید حسن خمینی گفت: من کتب، نوشته‌ها، درس و فضل ایشان را دیده‌ام و اجتهاد ایشان برای ما محرز است.
رویداد۲۴حجت‌الاسلام محسن غرویان، در خصوص احراز صلاحیت آیت‌الله سید حسن خمینی گفت: من کتب، نوشته‌ها، درس و فضل ایشان را دیده‌ام و اجتهاد ایشان برای ما محرز است.

روز گذشته متن گفت‌و‌گوی آیت‌الله مؤمن، عضو مجلس خبرگان رهبری و از فقهای شورای نگهبان، با خبرگزاری فارس منتشر شد که بخشی از ادعای ایشان دراین‌باره سؤالات و ابهاماتی را به وجود‌ آورد. در بخشی از صحبت‌های ایشان این‌گونه آمده بود: «نبود تأییدیه اجتهاد از سوی مراجع، منجر به عدم تائید صلاحیت سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان شد.» این ادعا از سمت ایشان، با واکنش‌های زیادی از سوی مراجع و فقها روبه‌رو شد.

بسیاری از علما، ازجمله آقایان، جوادی آملی، شبیری زنجانی، محقق داماد و... در واکنش به گفته آیت‌الله مؤمن، بر اجتهاد آیت‌الله سید حسن خمینی اذعان کردند و حضور ایشان را در مجلس خبرگان مفید دانستند.

حجت‌الاسلام محسن غرویان، از مدرسان فلسفهٔ اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ درباره اظهارات روز گذشته آیت‌الله مؤمن گفت: آنچه من اطلاع دارم، 6 نفر از مجتهدین و مراجع قم، کتباً و شفاها اجتهاد آیت‌الله سید حسن خمینی را تائید کرده‌اند.

او ادامه داد: روش معمول حوزه علمیه نیز به همین منوال بوده است. به نظر می‌رسد اصراری بر این قضیه بوده که سید حسن خمینی، برای ورود به مجلس خبرگان، امتحان دهند که این اصرار جنبه علمی ندارد. به‌هرحال موضوعی که مطرح است، مجتهدین دیگر، این اجتهاد را تائید کرده‌اند.کما اینکه در عرف حوزه علمیه، این مسئله که شخصی که مدرس چندساله فقه و اصول باشد به درجه اجتهاد رسیده است، وجود دارد.

غرویان افزود: سؤالات زیادی از آیت‌الله مؤمن مطرح است و ایشان باید پاسخگو باشند. چراکه تا الآن آیت‌ا عظام جوادی آملی، محفوظی، محقق میرداماد هم بر علمیت سید حسن خمینی صحه گذاشته‌اند.

در اینجا، این سؤال مطرح است که اگر امتحان ورود به مجلس خبرگان، یک قانون همگانی است، چرا برخی افراد، ازجمله آقایان رئیسی، علم‌الهدی، سعیدى، ناصرى، شاه‌آبادی و ده‌ها تن دیگر که نام آن‌ها همان روزها به‌صراحت معلوم گردید بدون حضور در امتحان و بدون هیچ گواهى لازم از مراجع تقلید، توانستند توسط شوراى نگهبان احراز صلاحیت شوند؟

حجت‌الاسلام غرویان، در تشریح این موضوع گفت: همه این سؤالات از آقای مؤمن مطرح است. چگونه در بعضی افراد، بدون امتحان، این صلاحیت حضور در مجلس خبرگان احراز می‌شود ولی درباره برخی دیگر اصرار بر امتحان است، درحالی‌که همه شواهد و آثار منتشره از آن‌ها، نشان می‌دهد که این فرد، مجتهد است. آقای مؤمن باید این مسئله را بیشتر باز کنند و توضیح دهند.

غرویان ادامه داد: حتی در ابتدا، درباره آیت‌الله هادوی، در ابتدا ایشان را احراز صلاحیت کردند ولی در آخرین فرصت تبلیغاتی و چند ساعت مانده به احراز صلاحیت‌ها ایشان رد شدند. این احراز صلاحیت کردن و سپس رد آن، مبهم است و ما نمی‌دانیم چگونه است که این کار صورت می‌گیرد.

او درباره احراز صلاحیت خودش در مجلس خبرگان گفت: درباره من نیز گفتند کسانی که پیش‌ازاین امتحان‌داده‌اند، نیازی به امتحان دادن ندارند. من هم حدود 17 سال این امتحان را دادم. من را احراز صلاحیت نکردند و زمانی که علت را پرسیدم گفتند به این دلیل که امتحان نداده‌اید! من به آن‌ها گفتم که این امتحان را درگذشته داده‌ام و در جواب گفتند، فرصت نکردیم این‌ها را بررسی کنیم و درنهایت هم دیدیم که احراز صلاحت نشد.

او ادامه داد: برای ما جای سؤال است که این احراز صلاحیت چیست که گاهی وجود دارد و گاهی وجود ندارد و الآن که خود آقای مؤمن این مسئله را مطرح کرده‌اند، بهتر است درباره آن پیگیری شود.

محسن غرویان در پایان با تأکید بر اجتهاد آیت‌الله سید حسن خمینی گفت: من کتب، نوشته‌ها، درس و فضل ایشان را دیده‌ام و اجتهاد ایشان برای ما محرز است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
1
0
غرویان جزء مراجع تقلیده ؟؟؟؟؟؟
محمدزمان طیبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
1
حاج حسن آقا یک مجتهد به تمام معناست درصحبت کردنش ورفتارش همه چیز رامی فهمی انسان نباید تندخو وپاچه خوارباشد اگرهرسوالی ازایشان بشود جواب می دهد حتی بالاترازآقاجنتی
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
1
0
سلام خاک بر سر ملت اینم مجتهد شد . سفره انقلاب. مجتهد سفره انقلاب. یه جوجه اخوند رو که تو زندگیش طعم هیج سختی واقعی رو نکشیده شاه می کنند
جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
1
0
واقعا کی گفته این مجتهده
اخه ما هنوز یاد نگرفتیم به خود فرد احترام بزاریم نه به جد و ابادش
کی و تو کدوم مدرسه این اجتهاد گرفته
مگه نوه یک مجتهد بودن دلیل بر اجتهاده؟
مجتهد ابکی سیاسی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
1
حاج حسن آقا مجتهد مسلم و اندیشمند است
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
0
درود بر حاج حسن اقا
نظرات شما
پیشخوان