تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

پیام همنشینی «لاریجانی» با «خاتمی» چیست؟

عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران با همنشینی علی لاریجانی با سید محمد خاتمی در حسینیه جماران گفت: لاریجانی گرچه هویت اصولگرایی خود را حفظ کرده، اما نوع تصمیم‌گیری او برای شرکت در مراسم و عزاداری در حسینیه جماران حکایت از این دارد که درصدد است به جامعه اعلام کند با جریان رادیکالیسم اصولگرایی فاصله دارد و بارها هم این مسئله را به نمایش گذاشته است.
رویداد۲۴-عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران با همنشینی علی لاریجانی با سید محمد خاتمی در حسینیه جماران گفت: لاریجانی گرچه هویت اصولگرایی خود را حفظ کرده، اما نوع تصمیم‌گیری او برای شرکت در مراسم و عزاداری در حسینیه جماران حکایت از این دارد که درصدد است به جامعه اعلام کند با جریان رادیکالیسم اصولگرایی فاصله دارد و بارها هم این مسئله را به نمایش گذاشته است.

انتشار عکس همنشینی علی لاریجانی و سید محمد خاتمی در حسینیه جماران برای وداع با پیکر آیت‌الله العظمی راستی کاشانی با واکنش‌هایی روبرو شد. در کنار آنکه حمید رسایی، نماینده تندرو مجلس نهم این کار را به دلیل سکوت علی لاریجانی در برابر حوادث سال 88 عادی دانست، اما گروه دیگری آن را آغاز ورود او به انتخابات سال 1400 اعلام کردند.

 طیف‌های سیاسی در کشور به‌خوبی می‌دانند که سید محمد خاتمی باوجود مواجه‌شدن با ممنوعیت‌های گوناگون، اما موفق شد در انتخابات سال 94 و 96 بسیار تأثیرگذار باشد و این امر تنها با انتشار کلیپ‌هایی کوتاه که در آن جمله «تکرار می‌کنم» را به کاربرد، صورت گرفت.

ازآنجاکه بعید به نظر می‌رسد علی لاریجانی از نام کسانی که قرار بوده در حسینیه جماران برای این مراسم جمع شوند، بی‌اطلاع باشد، بنابراین این گمانه به‌طورجدی مطرح‌شده است که لاریجانی قصد نزدیک شدن به اصلاح‌طلبان و شخص سید محمد خاتمی را دارد زیرا اطرافیان او به‌خوبی متوجه این موضوع شده‌اند که برای کسب موفقیت باید فاصله‌ها را کم کرد.

در همین رابطه باید اضافه کرد که محمدرضا خاتمی نیز چند روز گذشته در گفت‌وگویی از همراهی لاریجانی در موضوع رفع حصر سخن گفته بود، اما با تمام این‌ها باید دید با توجه به تلاش‌های علی لاریجانی علیه اصلاح‌طلبان درزمانی که ریاست صداوسیما را بر عهده داشت، آیا خاتمی در صورت اعلام کاندیداتوری او حاضر به حمایت خواهد شد؟ مهم‌تر اینکه باوجوداین حرکت مردم بازهم به خاتمی اعتماد خواهند کرد و پای صندوق رأی نام فرد موردحمایت او را خواهند نوشت؟

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه بااهمیت همنشینی لاریجانی با سید محمد خاتمی در حسینیه جماران گفت: آقای لاریجانی چهره عاقل و منافع اندیش بین‌المللی است که نسبت به دو دهه گذشته خود بسیار تغییر کرده و واکنش او نسبت به حوادث سال 88 نشان داد که بسیار عاقلانه نسبت به مصالح و منافع کشور می‌اندیشد.

وی در ادامه اظهار داشت: لاریجانی گرچه هویت اصولگرایی خود را حفظ کرده، اما نوع تصمیم‌گیری او برای شرکت در مراسم و عزاداری در حسینیه جماران حکایت از این دارد که درصدد است به جامعه اعلام کند با جریان رادیکالیسم اصولگرایی فاصله دارد و بارها هم این مسئله را به نمایش گذاشته است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه بیان کرد: رئیس مجلس علاوه بر این بحث پیام دیگری را هم گرچه شاید دو دهه گذشته آن را باور نداشت، می‌خواهد با تمام وجود ارسال کند و آن این است که کشور برای مدیریت، توسعه و پیشرفت به جریان اصیل تاریخی سیاسی نیاز دارد و هیچ‌کدام دیگری را نمی‌توانند نادیده‌گیرند و حذف کنند.

ناصری درباره انتخابات 1400 و ارتباط حضور علی لاریجانی در کنار سید محمد خاتمی با آن توضیح داد: همنشینی لاریجانی در کنار محمد خاتمی در حسینیه جماران را فراتر از انتخابات می‌بینم و در مورد او این کار فراتر از یک تاکتیک انتخاباتی و تبلیغاتی قلمداد می‌شود زیرا رویکرد راهبردی برای این مسئله دارد. نقش و تأثیر سید محمد خاتمی در همه عرصه‌ها و نه‌تنها در کارزار انتخاباتی مشخص است و یکی از نکات استراتژیک کشور بحث گسست بین جامعه و حاکمیت محسوب می‌شود بنابراین کسانی که توانایی کاهش این فاصله‌ها رادارند، درواقع به دنبال یک تعامل و تفاهم ملی بین حاکمیت و جامعه مدنی هستند.

این عضو بنیاد باران در ادامه تصریح کرد: بدون شک قدرتمندترین فرد در این عرصه سید محمد خاتمی است و به نظر می‌رسد این نکته‌ای است که امثال دکتر علی لاریجانی به آن پی بردند و فراتر از یک نتیجه انتخاباتی درصدد برآمدند تا با توجه به شرایط خطیر کشور در عرصه بین‌المللی و منطقه برای از بین بردن این گسست و فاصله بیشتر تلاش کنند.

وی در ادامه افزود: لاریجانی به‌عنوان یک چهره سیاسی قدرتمند و پرنفوذ درصورتی‌که تصمیم برای ورود به عرصه ریاست جمهوری گیرد بدون تردید مانند هر سیاستمدار دیگری تاکتیک‌های خود را اتخاذ خواهد کرد، اما باید این نکته را هم در نظر داشت که او در چند سال اخیر علاوه بر تمام ویژگی‌های خوب که باید در جبهه اصولگرایی از آن یادکرد انسان قدرشناسی است و می‌داند که رقیب سیاسی او یعنی اصلاح‌طلبان در فرایند پیروزی‌اش در مجلس فعلی نقش داشتند و تعامل خوبی برقرار کردند و او هم متقابلاً این تعامل را حفظ کرده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه که احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی بیان کرد: عالم سیاست مانند ریاضیات نیست و بر اساس تجربیات می‌توان نظر داد. همچنان که سال 92 تا یک هفته پیش از انتخابات هیچ اصلاح‌طلبی و حتی هیچ اصولگرایی شاید در کشور فکر نمی‌کرد که نامزد مورد ائتلاف اصلاح‌طلبان آقای روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز باشد، بنابراین امروز هم برای سه سال و اندی دیگر پیش‌بینی ممکن نیست.

ناصری در این رابطه گفت: اصلاح‌طلبان به‌طور حتم نسبت به سه سال گذشته برحسب مصالح و منافع عمومی کشور تصمیم انتخاباتی خود را خواهند گرفت و ازنظر اصولی در حال حاضر بیشتر دغدغه آن‌ها انتخابات سال 98 مجلس است و درباره انتخابات 1400 ریاست جمهوری پس‌ازآن بحث و گفت‌وگو و تصمیم‌گیری خواهند کرد.

این عضو بنیاد باران درباره پیام گرایش به سمت خاتمی باوجود انواع محدودیت‌ها برای او خاطرنشان کرد: فراتر از آقای علی لاریجانی در سطوح دیگر جبهه اصولگرایی و حتی بخش‌هایی از حاکمیت تغییر نگاه‌هایی نسبت به پیدا کردن راهکاری برای حل گسست جریانات سیاسی و ایجاد زمینه برای آشتی ملی به وجود آمده است.

وی در ادامه افزود: فراترازلاریجانی در سطوح متعددی در حاکمیت به سمت یک عقلانیتی گام برمی‌دارد که بین جریانات سیاسی اثرگذار که کلیت نظام و قانون اساسی را قبول دارند و دارای التزام عملی به بخش‌های آن هستند، تفاهم و تعامل برقرار شود. اصلاح‌طلبان که امکانات سخت‌افزاری در این زمینه ندارند و کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند، اما افراد متعددی در جبهه اصولگرایی و بخش ارکان قدرت سیاسی کشور به این جمع‌بندی رسیده‌اند که این تفاهم و تعامل زودتر برقرار شود و به نظر می‌رسد که حاکمیت در حال فاصله گرفتن از پندارهای توهم آمیز خود است.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان