تاریخ انتشار: ۲۳:۲۵ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۴
رییس اتاق مشترک ایران و فرانسه پیش‌بینی کرد

مشاهده آثار عملی رفع تحریم‌ها؛ بهار 95

رویداد24- رییس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و فرانسه، زمان مشاهده آثار عملی رفع تحریم‌ها را اواسط بهار 95 پیش‌بینی کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی باید از این بازه زمانی برای یافتن شریکان تجاری خود و آغاز مذاکره با آن‌ها استفاده کنند.

مهدی میرعمادی، با تاکید بر لزوم کسب آگاهی پیش از هر نوع خوشبینی یا بدبینی نسبت به شرایط روز و آینده اقتصاد، افزود: هر نوع تحلیل در مورد وضعیت کشور باید آگاهانه و بر اساس واقعیت‌ها باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر واقعیت نخست این است که تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران برداشته شده‌اند اما بخشی از تحریم‌های پیشین آمریکا به قوت خود باقی هستند در نتیجه کشور به دوران پیش از اعمال تحریم‌های شدید سال‌های اخیر بازگشته با این تفاوت که تسهیلات ویژه‌ای را‌ نیز دریافت کرده ، از جمله آن که در گذشته امکان خرید هواپیما وجود نداشت اما در حال حاضر با مذاکرات صورت گرفته این امکان فراهم شده است.

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت توسعه پست‌های فشار قوی پارسیان، واقعیت دوم را عملی نشدن دو ابزار مهم تجارت خارجی دانست و افزود: در حال حاضر هنوز امکان برقراری روابط بانکی و بیمه‌ای فراهم نشده، اما به مروز زمان این مشکلات نیز حل می‌شوند.

میرعمادی بیان کرد: بانک‌های ایرانی آمادگی خود را برای برقراری ارتباط با دنیا اعلام کرده‌اند اما بانک‌های بزرگ اروپایی از بیم آمریکا و جریمه‌های احتمالی این کشور، با وجود علاقه‌ای که به همکاری با ما دارند، هنوز وارد مذاکره مستقیم با طرف‌های ایرانی نشده‌اند.

وی افزود: برخی از این بانک‌ها پیش از اجرایی‌شدن برجام، با خطر تحریم از سوی آمریکا به اتهام دورزدن تحریم‌های ایران مواجه و به دلیل اجباری که برای حضور در بازار آمریکا داشتند ناچار به پرداخت جریمه‌های سنگینی شدند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه گفت: باید بپذیریم که وزنه اقتصاد و مبادلات تجاری آمریکا قابل مقایسه با ایران نیست و بانک‌ها نمی‌توانند روابط خود را با این کشور به خاطر ما به خطر بیندازند ضمن آن که پرداخت جریمه‌های دوباره نیز فشار زیادی به آنها وارد می‌کند به همین دلیل با احتیاط وارد مبادلات دوباره به ایران می‌شوند.

میرعمادی بیان کرد: اکنون بانک‌های بزرگ اروپایی، دولت‌های خود را برای مذاکره با آمریکا تحت فشار قرار داده‌اند اما این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی گفت: حضور بانک‌های بزرگ برای اجرایی‌شدن قراردادهای تجاری کلان ضروری است اما در اروپا تعداد زیادی بانک کوچک و محلی هستند که معاملاتی با آمریکا ندارند و برای معاملات کوچک‌تر می‌توان از خدمات آن‌ها استفاده کرد.

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت پارسیان، افزود: در مورد فرانسه این نوع همکاری به سختی امکان‌پذیر است چرا که بانک‌های بزرگ این کشور بیشتر بانک‌های محلی را خریداری کرده‌اند و تعداد بانک‌هایی که ایران بتواند با آنها همکاری کند، بسیار کم است.

میرعمادی با اشاره به فعالیت شعبه‌هایی از دو بانک تجارت و ملی در پاریس گفت: در مورد استفاده از آنها در معاملات با طرف‌های خارجی چند مشکل وجود دارد؛ نخست آن که آن‌ها نقدینگی کافی را برای تضمین قراردادهای تجاری بزرگ در اختیار ندارند از سوی دیگر مشخص نیست که آیا قادر به همکاری با همتایان فرانسوی خود هستند یا خیر.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه افزود: بانک‌ها و شرکت‌های این کشور نیز از بیم برخورد آمریکا تمایلی به همکاری با شعب بانک‌های تجارت و ملی ندارند.

وی ادامه‌داد: موضوع خودداری آمریکا از اعمال تحریم‌های ثانویه در برجام وجود دارد، اما تجربه‌های تلخ پیشین فعالان بانکی و اقتصادی اروپایی را ناچار کرده است که منتظر تضمین آمریکا برای این امر باشند و به اعتقاد من تا زمانی که شرکت‌های این کشور آماده حضور در بازار ایران نشوند آمریکا از ارایه نظر نهایی خود خودداری می‌کند.

ضرورت وجود پوشش‌های بیمه‌ای
میرعمادی بیان کرد: علاوه بر مساله بانک، دیگر موضوع مهم در تجارت خارجی، بیمه است چرا که هیچ شرکت خارجی بدون بیمه با ایران همکاری نمی‌کند و این امر نیز شامل پوشش دو نوع ریسک سیاسی و عدم پرداخت می‌شود.

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت پارسیان افزود: بدون وجود شرکتی برای پوشش این دو نوع ریسک، شرکت‌های خارجی حاضر به انعقاد قرارداد با ایران نمی‌شوند مگر اینکه طرف ایرانی مبلغ آن را به صورت کامل و نقدی بپردازد.

وی ادامه داد: شرکت‌های ایرانی به دلیل کمبود نقدینگی قادر به پرداخت نقدی نیستند و با توجه به سودهای سنگین بانکی گرفتن تسهیلات نیز برای آن‌ها مقدور نیست.

میرعمادی با اشاره به به مذاکرات صورت گرفته در سفر رییس‌جمهور به فرانسه در مورد این موضوع، بیان کرد: در این سفر بین بانک مرکزی ایران و بیمه دولتی فرانسه با عنوان کوفس قرار داد همکاری منعقد شد اما برای اجرایی شدن آن به زمان نیاز است.

شرکت‌های ایرانی به دنبال شریک باشند
رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه گفت: در حال حاضر طرف‌های ایرانی و اروپایی آماده همکاری با یکدیگر هستند اما اجرایی‌شدن مواد مختف برجام به انجام یک‌سری اقدامات بروکراسی به ویژه در دو حوزه مورد اشاره نیاز دارد.

وی پیش‌بینی کرد: آثار عملی رفع تحریم‌ها تا پایان بهار 95 آشکار می‌شود اما شرکت‌هایی ایرانی نباید این بازه زمانی را با تصور تغییر نکردن اوضاع از دست بدهند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: آن‌ها باید از فرصت پیش‌رو برای یافتن شریکان تجاری خود و مذاکره رو در رو با آن‌ها استفاده کنند چرا که قراردادهای تجاری یک شبه بسته نمی‌شوند و نگارش متن و ضیمیمه‌های فنی و در نهایت امضای آن‌ها به ماه‌ها مذاکره نیاز دارد.

میرعمادی گفت: بر اساس آنچه گفته شد من آگاهانه و بر اساس واقعیت‌ها به آینده خوشبین هستم و معتقدم از یک سو نباید حرف‌هایی زد که امید واهی به جامعه تزریق کند و از سوی دیگر ناامیدی غیرآگاهانه نیز صحیح نیست.

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت پارسیان افزود: اکنون شرکت‌های شناخته‌شده فرانسوی آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند و در حوزه‌هایی وارد مذاکره با بخش‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی ایران شده‌اند که در گذشته به هیچ عنوان حاضر به همکاری با ما نبودند.

وی ادامه داد: در سفر رییس‌جمهور و هیات‌ همراه به فرانسه، مقامات و نمایندگان عالی‌رتبه بخش‌های دولتی و خصوصی هر دو کشور بر ضرورت و آمادگی همکاری با یکدیگر تاکید کردند و این نکته بسیار مهم است.

افزایش قابل توجه حجم مبادلات دو کشور تا سال 2017
میرعمادی حجم مبادلات تجاری ایران و فرانسه را پیش از گسترش تحریم‌ها حدود دو و نیم میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله نفت و گاز، خودرو و تجهیزات صنعتی با یکدیگر همکاری داشتند.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه، افزود: با آغاز اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران، همکاری نفتی بین دو کشور به صورت کامل قطع و توتال ناچار به ترک بازار ایران شد.

وی ادامه داد: در بخش خودرو نیز پژو همکاری خود را با ایران‌خودرو قطع کرد و رنو نیز سطح همکاریش را با سایپا کاهش داد.

میرعمادی اضافه کرد: در آن دوران حتی همکاری در مورد کالاهایی که تحت تحریم قرار نداشتند نیز با مشکلات زیادی مواجه بود چرا که مبادلات بانکی انجام نمی‌شد و شرکت‌های ایرانی ناچار بودند از راه‌هایی طولانی و پر هزینه معاملات خود را با طرف‌های فرانسوی انجام دهند.

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت پارسیان، گفت: مشکلات مورد اشاره باعث شد حجم مبادلات تجاری دو کشور در آن دوره به حدود 400 میلیون یورو کاهش یابد اما با توجه به شرایط پیش‌رو من امیدوارم که طی دو سال آینده سطح روابط از آنچه که پیش از تحریم‌ها وجود داشت نیز فراتر رود.

وی افزود: اکنون نگاه شرکت‌های فرانسوی به بازار ایران با گذشته تفاوت دارد چرا که در جلسات مشترک آ‌ن‌ها با مقامات دولتی کشور و فعالان بخش خصوصی این امر به خوبی مشخص شده که ما در دور جدید ارتباط خود با دنیا به دنبال واردات صرف نیستیم و برای جذب سرمایه‌گذاری تلاش می‌کنیم.

میرعمادی ادامه داد: کارفرمایان فرانسوی تاکنون در قالب دو هیات تجاری و در مقاطع زمانی بهمن 92 و مهر 94 به ایران آمده‌ا‌ند که نخستین سفر آن‌ها پس از توافق ژنو و دومین سفر پر امضای برجام صورت گرفت.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و فرانسه، اضافه کرد: آن‌ها در جلسات مشترکی با مسئولان بلندپایه اقتصادی و فعالان بخش خصوصی شرکت کردند که در این دیدارها از چگونگی سرمایه‌گذاری در ایران آگاه شدند.

وی گفت: مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی ایران از کارفرمایان فرانسوی خواستند که در دور جدید همکاری خود، منافع هر دو کشور را در نظر بگیرند و تاکید کردند که قراردادها باید به گونه‌ای تنظیم شود که شرکت‌های فرانسوی نتوانند به راحتی و با هر باد مخالفی بازار ایران را ترک کنند و باعث ضرر و زیان شریکان ایرانی خود شوند.

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت پارسیان، بیان کرد: علاوه بر علاقه طرف‌های فرانسوی برای حضور در بازار ایران، برای ما نیز همکاری با این کشور اهمیت دارد چرا که فرانسه از جمله قدرت‌های سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود و روابط خوب با این کشور می‌تواند به دریچه‌ای برای حضور ایران در دیگر کشورهای این اتحادیه تبدیل شود.

هر دولتی باشد همکاری اقتصادی با ایران ادامه می‌دهد
میرعمادی با اشاره به برگزاری انتخابات فرانسه در سال 2017 گفت: هر دولتی که در این کشور بر سر کار بیاید، با ایران در زمینه‌های اقتصادی همکاری می‌کند چرا که از یک سو فضای سیاسی فرانسه مانند آمریکا دو قطبی نیست و از سوی دیگر اقتصاد این کشور به همکاری با ایران نیاز دارد.
وی افزود: فرانسه امروز نتوانسته است نرخ بیکاری را در جامعه کاهش دهد و حتی سقوط قیمت نفت نیز باعث رونق صنایع داخلی این کشور نشده است.

نایب‌رییس هیات‌مدیره شرکت پارسیان، ادامه داد: یکی از عواملی که در سال‌های گذشته باعث افزایش نرخ بیکاری در فرانسه شد خروج از بازار ایران بود به گونه‌ای که برای مثال قطع همکاری پژو با ایران‌خودرو به بیکاری چندین هزار نفر در این کشور منجر شد.

به گفته میرعمادی، بدون شک رییس‌جمهور در سفر خود به فرانسه با گروه‌های راست این کشور نیز مذاکره کرده؛ چرا که امکان پیروزی آن‌ها در انتخابات 2017 وجود دارد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان