تاریخ انتشار: ۱۸:۴۸ - ۱۴ مهر ۱۳۹۶

دلالان و واردکنندگان عزیزتر از مردم و تولیدکنندگان

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه گفت: تعجب می‌کنم وقتی می‌بینم در شرایطی که در داخل کشور به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با بحران تقاضا رو به رو بوده و کالاهای تولیدی به فروش نمی‌رسد، عده ای به دنبال صادرات کالا هستند، گویی منافع دلالان از مردم و تولیدکنندگان مهمتَر است.

رویداد۲۴-عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه علامه گفت: تعجب می‌کنم وقتی می‌بینم در شرایطی که در داخل کشور به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با بحران تقاضا رو به رو بوده و کالاهای تولیدی به فروش نمی‌رسد، عده ای به دنبال صادرات کالا هستند، گویی منافع دلالان از مردم و تولیدکنندگان مهمتَر است.فرشاد مومنی اقتصاددان در نشست دین و اقتصاد اظهار کرد: یک مسئله بنیادی در همه کوشش‌های نظری و در همه حیطه های علوم انسانی وجود دارد و آن تاثیرپذیری شدید و تمام عیار هر رویکرد نظری به اسلوب انسان شناسی خود است.

وی ادامه داد: بر حسب اینکه ما انسان را انسان اقتصادی بدانیم یک طرز نگاه به مسئله اقتصادی پیدا می‌کنیم ولی اگر انسان اقتصادی فاصله بگیرد و به دنیای واقعی نزدیکتَر شود، طرز تلقی ما متفاوت خواهد شد. یک نقطه عطفی در تاریخ تحولات اقتصادی دنیا وجود دارد که از ربع قرن پایانی قرن بیستم شروع شده و هر قدر به حال نزدیک می‌شویم طول و عرض آثار و پیامدهای آن باعث می‌شود به ابعادی بیش از گذشته انسان با همه ویژگی های ذهنی و رفتاریش در مرکز توجه نظریه پردازان قرار گیرد.

این اقتصاد دان افزود: آن نقطه عطف را اجملا با عنوان انقلاب دانایی صورت بندی مفهومی کرده اند. به لحاظ مفهومی به این معنی نیست که در گذشته اقتصادها با غیر دانایی اداره می‌شدند. این موضوع به یک تحول بنیادی اشاره دارد. آن تحول بنیادی عبارت است از این که تا قبل از تحول انقلابی در ماکروالکترونیک، در فناوری اطلاعات نوآوری های فناورانه، جایگزین دست و بازوی انسان شده بود ولی در اثر انقلاب دانایی نوآوری های فناورانه جایگزین مغز انسان می‌شوند. بنابراین پشتیبانی هایی که از توانایی هایی اندیشه ای و محاسبانی صورت می‌گیرد، ابعاد بی سابقه ای پیدا کرده است.

 

منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان