تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۱۶ مهر ۱۳۹۶
غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

برخورد ابزاری و سیاسی با فساد نتیجه نمی‌دهد/حقوق شهروندی نباید تنها روی کاغذ باشد

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به بازداشت مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور با اتهامات اقتصادی تاکید کرد: تا زمانی که نوع نگاه برای برخورد با فساد ابزاری و سیاسی باشد و بدون شفاف‌سازی صورت گیرد علاوه بر اینکه هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت بلکه فاسدان را برای پیش بردن کارشان ترغیب می‌کند تا خود را به مراکز قدرتی که عمدتا به دستگاه قضایی مربوط هستند، متصل سازند.
رویداد۲۴نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با اشاره به بازداشت مهدی جهانگیری برادر معاون اول رئیس جمهور با اتهامات اقتصادی تاکید کرد: تا زمانی که نوع نگاه برای برخورد با فساد ابزاری و سیاسی باشد و بدون شفاف‌سازی صورت گیرد علاوه بر اینکه هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت بلکه فاسدان را برای پیش بردن کارشان ترغیب می‌کند تا خود را به مراکز قدرتی که عمدتا به دستگاه قضایی مربوط هستند، متصل سازند.

روز جمعه خبر بازداشت مهدی جهانگیری، برادر معاون اول رئیس‌جمهور از طریق رسانه‌ها منتشر شد بدون شک این برخورد قضایی بسیار پسندیده محسوب می‌شود زیرا اساساً نهاد قضایی به مهم‌ترین وظیفه خود یعنی مبارزه با فساد عمل کرده و آن را به اطلاع عموم رسانده است.

اما این برخورد یک سؤال بسیار مهم را به ذهن می‌رساند و آن‌هم این است که آیا مرجع رسیدگی‌کننده به تخلفات قضایی برای تمامی گروه‌های سیاسی در داخل کشور به یک‌شکل رفتار می‌کند؟ پرونده‌هایی اکنون در دستگاه قضایی مطرح است مانند املاک نجومی، رشوه و تجاروز که در جامعه به فراموشی سپرده نشده و همچنان سؤال‌برانگیز است در رابطه با آن‌ها نه‌تنها بازداشتی صورت نگرفته بلکه اطلاع‌رسانی دقیقی هم انجام‌نشده و همچنان نمی‌شود.

نتیجه در پیش گرفتن چنین رفتاری تنها سلب اعتماد مردم است زیرا بدون شک اگر مردم احساس کنند دربرخوردهای قضایی باوجود صحیح بودنش، رگه‌هایی از نگاه سیاسی وجود داشته باشد، به آن هرچند به‌موقع و درست بدبین می‌شوند و درصورتی‌که این مسئله روی دهد به‌سادگی برطرف نخواهد شد.

غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی، نماینده رشت، نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه با سیاسی بودن برخی برخوردهای قضایی گفت: تا زمانی که نوع نگاه برای برخورد با فساد ابزاری و سیاسی باشد و بدون شفاف‌سازی صورت گیرد علاوه بر اینکه هیچ نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت بلکه فاسدان را برای پیش بردن کارشان ترغیب می‌کند تا خود را به مراکز قدرتی که عمدتا به دستگاه قضایی مربوط هستند، متصل سازند.

وی در ادامه ابراز کرد: انتظار می‌رود درباره دستگیر شوندگان شفاف‌سازی صورت گیرد، همینطور درخصوص شایعاتی که برای دستگیری عده‌ای مطرح است تنها یک تکذیب صرف کفایت نمی‌کند باید توضیحات مکفی دراین‌باره به جامعه داده شود. ده‌ها پرونده از کسانی وجود دارد که مرتبط با بعضی از مجموعه‌های جناح‌های خاص سیاسی هستند، اما هیچ اقدامی درباره آن‌ها صورت نمی‌گیرد و این سؤال بی‌جواب باقی‌مانده که اگر فرض شود مخالفان یک مجموعه‌ای دچار خطایی شوند فقط آن‌ها باید محاکمه و دادگاهی شوند یا دستگاه قوه قضائیه برای تظلم خواهی تمام افراد جامعه را دربر می‌گیرد؟

این نماینده مجلس در این رابطه اظهار داشت: اینکه مردم احساس نبود عدالت دارند به دلیل تفاوت در بین افراد است زیرا احساس می‌کنند درصورتی‌که کاری خلاف قانون صورت گیرد درصورتی‌که انجام دهنده موفق شود یکسری از مجامع را توجیه سازد، فساد محسوب نمی‌شود، اما به‌محض آنکه در جناح مقابل بودید و حرکتی را عملی ساختید، فساد به‌حساب می‌آید. این روزها شاهد هستیم آرایی صادرمی‌شود که در رابطه با آن از دادگاه، محاکمه و وکیل مدافع خبری نیست.

جعفر زاده در این خصوص تصریح کرد: چگونه رأیی بدون تشکیل دادگاه و وکیل صادر می‌شود؟ چرا فردی را بازداشت می‌کنند و از جامعه از علت آن بی‌خبر است؟ بنابراین مردم احساس می‌کنند تمام این مسائل در راستای بازی‌های سیاسی است؛ زیرا چگونه این فرد تا یک روز گذشته فرد خوب و بدون مشکلی بود و به‌یک‌باره بد شد؟ کف جامعه را که موردمطالعه قرار دهید مردم این بازداشت‌ها را بازی سیاسی می‌دانند.

وی دراین‌باره یادآور شد: قوه قضائیه موفق نشده فضاهای سیاسی را از خود دور کند، درحالی‌که انتظار عدالت محوری درباره آن وجود دارد. مردم بر این تصور هستند که این کارها یک نبرد قدرت است که راه رفع آن‌همان طور که در بالا اشاره شد شفاف‌سازی است. قوه قضائیه نباید تفاوت و تبعیض بین افراد قائل شود. درباره برخی از دولتمردانی که درگذشته فعال بودند رأی دادگاه وجود دارد ولی به اجرا درنمی‌آید.

جعفر زاده در ادامه توضیح داد: شفاف‌سازی مطالبه مردمی است ضمن آنکه از آقای رئیس‌جمهور انتظار بیشتری می‌رود زیرا حقوق شهروندی تنها برای کاغذ نیست و باید از آن جدا شود و به‌صورت عملی به اجرا درآید. نیازاست درباره دلیل فردی که محروم از همه‌چیز می‌شود یا شخصی را که دستگیر می‌کنند و با آبروی او بازی می‌شود، اطلاع‌رسانی صورت گیرد، اما توضیحی نمی‌دهند. در کنار این موارد فرد دستگیرشده دیگری آزاد می‌شود. 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان