تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶
احمد مازنی، نماینده تهران در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

می‎خواهند با «نظام پارلمانی» حق انتخاب مستقیم را از مردم سلب کنند

احمد مازنی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس معتقد است طرح موضوع تغییر در قانون اساسی و ایجاد نظام پارلمانی به‌نظام ریاستی، بحثی انحرافی است.
رویداد۲۴-  احمد مازنی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مجلس معتقد است طرح موضوع تغییر در قانون اساسی و ایجاد نظام پارلمانی به‌نظام ریاستی، بحثی انحرافی است.

چندی پیش عزت‌الله یوسفیان‌ملا، دبیر فراکسیون لوایح مجلس در اظهارنظری عنوان کرده بود که ایجاد نظام پارلمانی نتایج خوبی را به دنبال دارد، اما برای رسیدن به آن به بازنگری قانون اساسی نیاز داریم، به همین جهت نمایندگان مجلس در این فکر هستند که برای بازنگری در قانون اساسی چه اقدامی را انجام دهند. وی در ادامه گفته بود که برای بازنگری در قانون اساسی، نمایندگان قصد دارند نامه‌ای را به مقام معظم رهبری تقدیم کنند یا اینکه خود ایشان دستور بازنگری قانون اساسی را ‌به رئیس‌جمهور ابلاغ کنند.

احمد مازنی، نماینده تهران و عضو فراکسیون امید در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در رابطه با مطرح‌شدن بحث تغییر قانون اساسی و جایگزینی نظام پارلمانی به‌ ریاستی گفت: به نظر من مطرح کردن این موضوع یک بحث انحرافی است زیرا ما بیش از آنکه نیاز به اصلاح قانون اساسی داشته باشیم نیاز به اجرای قانون اساسی داریم.

وی با بیان اینکه «فصل‌ها و اصول زمین‌مانده‌ای از قانون اساسی در بخش‌های مختلف وجود دارد از طرفی هم اخیراً تأکید بیشتری بر فصل سوم قانون اساسی که مربوط به حقوق ملت است می‌شود» گفت: امروز باید پرسید حقوق ملت در قسمت‌های مختلف قانون اساسی رعایت می‌شود؟ مثلاً چرا ما در کشور احزاب فراگیر و سراسری نداریم؟ و چه دلایلی باعث این موضوع شده است؟ چرا کارهای حزبی و کارهایی که مربوط به حقوق ملت است در ایران این‌قدر پرهزینه است؟

مازنی تاکید کرد: باید گفت که اشکال در ساختارها نیست بلکه اشکال اساسی در رفتار و عمل نکردن به قانون اساسی است. در کشور ما رئیس‌جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود و همین روال در انتخابات مجلس و شوراهای شهر و روستا هم حکم‌فرماست حالا چه لزومی دارد که این انتخاب را از مردم دریغ کنیم.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: طرح موضوع تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی در خوش‌بینانه‌ترین حالت این است که اگر ما رئیس‌جمهور نداشته باشیم و رهبری یک فرد را به‌عنوان نخست‌وزیر به مجلس معرفی کند ما می‌توانیم از نخست‌وزیر سؤال کنیم و نظارت بیشتری بر وی داشته باشیم درحالی‌که در همین قانون اساسی امکان سؤال و استیضاح از رئیس‌جمهور وجود دارد.

وی افزود: حتی در قانون اساسی امکان بررسی کفایت رئیس‌جمهور هم دیده‌شده است و باوجوداین شرایط متوجه می‌شویم که قانون اساسی، دست نمایندگان را برای نظارت هرچه بیشتر از رئیس قوه مجریه باز گذاشته است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: شاید اگر قانون تغییر کند و آنگاه رهبری یک نفر را به‌عنوان نخست‌وزیر به مجلس معرفی کنند احتمالاً مجلسی‌ها به احترام رهبر آن شخص را تائید می‌کنند و شاید در ادامه خیلی‌ها به خود اجازه سؤال و تذکر را ندهند. 

مازنی در ادامه گفت: در حالت بدبینانه، طرح این موضوع را این‌طوری می‌توان ارزیابی کرد که چون برخی گروه‌ها و جناح‌های سیاسی خاصی در انتخابات اخیر نتایج را واگذار کرده‌اند اکنون می‌خواهند حق انتخاب مستقیم را از مردم سلب کنند و به‌نوعی کنترل بیشتری را در انتخاب‌ها به دست‌گیرند و درنهایت نتایج دلخواه خود را رقم بزنند.

وی افزود: عده‌ای پس‌ازآنکه در انتخابات ریاست جمهوری ناکام ماندند حالا به دنبال این هستند که اصل دموکراسی را محدود کنند. به نظرم این عده اگر از مردم نترسند شاید در آینده علاقه داشته باشند که کلا خود انتخابات را حذف کنند.

مازنی در ادامه راجع به اینکه طرح این موضوع در آینده چقدر می‌تواند جدی شود، افزود: این موضوع نمی‌تواند جدی شود و به‌نوعی این افراد به دنبال محک زدن مردم هستند تا ببینند واکنش مردم به این طرح‌ها چیست و ظرفیت جامعه در چه سطحی قرار دارد. باوجود افراد مؤثر اصلاح‌طلب در مجلس بعید است که آن‌ها حداقل در این مقطع بتوانند طرح خود را جلو ببرند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان