تاریخ انتشار: ۱۹:۰۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶

صادرات نفت ایران و عراق رونق می گیرد

ایران و عراق صادرات نفت خام خود را در ماه سپتامبر افزایش دادند. این افزایش هم در بازارهای کلیدی مانند چین و ایالات متحده رخ داده است.

رویداد۲۴-ایران و عراق صادرات نفت خام خود را در ماه سپتامبر افزایش دادند. این افزایش هم در بازارهای کلیدی مانند چین و ایالات متحده رخ داده است. عراق روزانه، 3.98 میلیون بشکه نفت خام صادر می کند که بالاترین میزان از ماه دسامبر بوده است. صادرات نفت ایران هم روزانه به 2.28 میلیون بشکه رسیده که از ماه فوریه بیشتر است. صادرات عربستان سعودی 6.68 میلیون بشکه در روز است که دومین کاهش در این سال را نشان می دهد.

ایران و عراق برای به دست آوردن سهم بیشتر در بازار حرکت می کنند. وزارت انرژی عربستان روز دوشنبه اعلام کرد: شرکت دولتی نفتی عربستان سعودی به نام Aramco، در ماه نوامبر، عمیق ترین کاهش صادرات را در تاریخ خود در ماه نوامبر خواهد داشت.

ریچارد مالینسون، تحلیل گر نفتی در Energy Aspects Ltd لندن گفت: ایران و عراق هردو به دنبال به دست آوردن فرصت در فروش هستند. به گفته او، طی چند ماه گذشته، شاهد کاهش صادرات عربستان سعودی بوده ایم که با توجه به تمرکز آن در تعادل سازی اقتصاد سازگار است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در ماه می وعده داده بود که این کشور صادرات به ایالات متحده را به شدت کاهش خواهد داد و در تلاش برای محدودکردن ذخایر نفت خام است. حمل و نقل به ایالات متحده از ماه مارس تا آگوست کاهش یافت و حالا به پایین ترین سطح خود رسیده است. به طور کلی صادرات عربستان سعودی در ماه ژوئیه کاهش پیدا کرده و حدود یک میلیون کمتر از یک سال گذشته است.

طبق گزارش های منتشر شده، عراق در ماه سپتامبر، روزانه 871 هزار بشکه نفت خام صادر کرده است، که برای دومین ماه متوالی بیشتر میزان صادرات عربستان است. این اطلاعات نشان می دهد که عراق در ماه آگوست، حدود دو برابر بیشتر از سعودی ها نفت خام به ایالات متحده حمل کرده است.

براساس اطلاعات گزارش پیگیری تانکرها، عراق همچنین به آرامی در کنار عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت هند، نفت خام به دومین کشور پرجمعیت جهان می فروشد. متوسط فروش نفت عراق به هند 794 هزار بشکه در روز در سال 2017 بوده است. عربستان سعودی 738 هزار بشکه نفت در روز به هند صادر کرده است. امین ناصر، مدیر اجرایی Aramco این هفته دفتری در هند برای بازار نفت خام و محصولات تصفیه شده و هدفگذاری برنامه ریزی سرمایه گذاری و رشد سریع بازار نفت در جهان افتتاح خواهد کرد.

در شرق، ایران در حال به دست آوردن بازار عربستان سعودی در چین است. طبق اطلاعات گمرکی کشورهای آسیای شرقی، تفاوت بین واردات نفت چین از عربستان سعودی و ایران به کمترین میزان در 8 سال گذشته رسیده است.

عربستان سعودی ماه سپتامبر، 833 هزار بشکه نفت خام به چین صادر کرده است، این درحالی است که ایران 600 هزار بشکه در روز صادرات داشته است.

سومین تولیدکننده نفت اوپک تولید خود را افزایش داده و صادرات را دوبرابرکرده است. چرا که تحریم های مربوط به صنعت نفت از ژانویه 2016 کاهش یافته است.

رابین میلز، مدیراجرایی Qamar Energy مستقر در دبی می گوید: انتظار می رود که تولید نفت ایران در ماه آینده ادامه پیدا کند و صادرات تا اندازه ای افزایش یابد.

ایران و عراق باید سعی کنند تا دستاوردهای خود را حفظ کنند. مالینسون گفت: تلاش های آنها برای به دست آوردن سهم بازار، کاهش تولید اوپک را در معرض خطر قرار نخواهد داد. ایران هنوز با برخی محدودیت های امریکا در زمینه تامین مالی مواجه است. این کشور به دنبال سرمایه گذاری و تکنولوژی برای افزایش میزان تولیدش است.

پس از پایان معاملات اوپک، عربستان سعودی قادر خواهد بود میزان تولید نفت را افزایش دهد و به رکورد 10.7 میلیون بشکه در روز برسد. صادرات نفت عربستان سعودی در ماه های تابستان به دلیل افزایش تقاضای داخلی، کاهش پیدا می کند، اما بعد با رسیدن آب و هوای سرد، میزان صادرات رشد خواهد کرد.

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان