تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۲۳ مهر ۱۳۹۶
الجزیره:

ترامپ نه‌تنها توافق ایران بلکه عراق و منطقه را هم برهم می‌زند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نخستین گام برای برهم زدن توافقی که بیش از چهار سال درموردش مذاکره شده را برداشت.
رویداد۲۴- دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نخستین گام برای برهم زدن توافقی که بیش از چهار سال درموردش مذاکره شده را برداشت.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از الجزیره، ترامپ به دنبال نابود کردن میراث دیپلماتیک دولت قبل از خود است و این‌طور استدلال می‌کند که توافق هسته‌ای ایران نتوانسته مانع پیشرفت برنامه موشکی ایران و پایان دادن به حمایت آن از تروریسم شود.

ظاهراً ترامپ خواهان معامله بزرگی است که همه این مسائل را پوشش دهد. مسئله اینجا است که در گذشته چنین معامله بزرگی روی میز گذاشته شده و رد شد. ایران خود در سال 2003 پیشنهاد آن را مطرح کرد و جورج بوش، آخرین رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه قبل از ترامپ بود که نتوانست آن را پیگیری کند. این ناکامی منجر به تشدید یک جنگ نیابتی علیه آمریکا در عراق شد.

همان‌طور که ایران در آن زمان پس از ناکامی آمریکا برای مشارکت و همکاری گزینه‌هایی در اختیار داشت، حال نیز دارد. و تمام این گزینه‌ها منجر به بی‌ثباتی بیشتر در عراق و به‌طورکلی منطقه خواهد شد.

فرمانده سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران در واکنش به لفاظی های تهاجمی ترامپ علیه ایران صراحتاً دست به تهدید زد. هنوز هم نیروهای آمریکایی هم در عراق و هم در سوریه حضور دارند. ایران گزینه تشدید درگیری‌ها در سوریه را در واکنش به دولت ترامپ در اختیار دارد.

ایران برای تضعیف منافع آمریکا در منطقه همچنین می‌تواند از دیپلماسی استفاده کند و به دور کردن عراق از واشنگتن ادامه دهد.

با توجه به اینکه دولت مرکزی در عراق اعراب سنی که در مناطق تحت تصرف داعش زندگی می‌کنند را آرام نگه دارد و با منطقه کردنشینی که به‌تازگی رأی به استقلال داده آشتی کند، شرایط این کشور متزلزل است. داعش هنوز پتانسیل ایجاد ویرانی در عراق را دارد و تنها یک دولت باثبات در بغداد می‌تواند مانع از بروز این اتفاق شود.

از سال 2003 تاکنون دولت مرکزی در بغداد مانند بنگاهی بوده که مورد مناقشه آمریکا و ایران قرار گرفته است. در سال 2014 بود که تهران و واشنگتن دریافتند به نفعشان است که در حوزه سیاست داخلی عراق باهم همکاری کنند. هر دوی آن‌ها توافق کردند که میراث قطعی نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق در عراق به خیزش داعش کمک کرد و هر دو کشور او را تشویق کردند که به نفع یک نامزد دیگر، حیدرالعبادی استعفا دهد. اما این اتفاق‌نظر می‌تواند به‌راحتی ناپدید شود.

عراق در سال 2018 انتخابات پارلمانی جدیدی را برگزار خواهد کرد. ایران می‌تواند در نتیجه اقدامات اخیر ترامپ، از نامزدها و احزابی حمایت کند که حامی سیاست‌های آن باشند.

نه‌تنها ایران در شکل‌گیری دولت مرکزی عراق نقش دارد، بلکه بر احزاب کرد در این کشور نیز نفوذ و تأثیرگذاری دارد. آمریکا همچنان در دفع بحران‌های دیپلماتیک میان بغداد و دولت منطقه‌ای کردستان با مشکل روبرو خواهد بود مگر اینکه تهران نیز مشارکت داشته باشد.

چه دولت ترامپ دوست داشته باشد چه نداشته باشد، ایران بازیگر مهمی در خاورمیانه است و ثبات آتی آن به این کشور بستگی دارد. پیامدهای عدم همکاری با تهران و پیگیری سیاست‌های تهاجمی علیه آن (همان‌طور که بوش انجام داد) امروز نه‌تنها در عرق بلکه در باقی نقاط منطقه بسیار آشکار است.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان