تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۴
مسجدگردی در نوروز؛

قبا؛ یادگاری از شهید مفتح در دهه ۵۰

مسجد قبا در خیابان شریعتی تهران و در نزدیکی حسینیه ارشاد قرار دارد. این مسجد در سال‌های دهه ۵۰ توسط محمد مفتح بنیانگذاری شده است.
رویداد۲۴ در تهران مساجد زیادی هستند که به لحاظ تاریخی می‌توانند جاذبه‌های گردشگری پایتخت قلمداد شده و از این حیث معرف معماری اسلامی و فرهنگ شهری ایران در عصر معاصر باشند که مسجد قبا یکی از همین مساجد به شمار می‌رود.

به گزارش رویداد۲۴ ، مسجد قبا در خیابان شریعتی تهران و در نزدیکی حسینیه ارشاد قرار دارد. این مسجد در سال‌های دهه ۵۰ توسط محمد مفتح بنیانگذاری شده است.

زمین مسجد قُبا در سال ۱۳۳۵ توسط محمود حسینیان تهرانی به مساحتی حدود ۲۴۰ مترمربع وقف مسجد شد، اما با چند سال وقفه‌ در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد. در سال ۱۳۵۰ اهالی محل به همت شهید تقی طرخانی‌، ۴۰۰ مترمربع از زمین‌های اطراف را به مسجد اضافه کردند. در سال ۱۳۵۳ نیز مسجد قُبا به امامت آیت‌الله شهید مفتح به طور رسمی گشایش یافت‌.

مسجد قُبا از‌‌ همان ابتدا به دلیل حضور آیت‌الله مفتح از پایگاه‌های مهم مبارزه علیه رژیم پهلوی بوده است‌. با پایان یافتن جنگ در سال ۱۳۶۸، چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع دیگر به مساحت مسجد اضافه می‌شود. هم اکنون مسجد در سه طبقه دایر است‌. طبقه همکف شبستان مسجد به مساحت ۶۰۰ مترمربع و نیم طبقه بالا نیز مخصوص خواهران است‌.

مسجد به همت مهندس عبدالمجید نقره کار طراحی و ساخته شده است که مدتی هم رئیس دانشگاه علم و صنعت بوده است‌.

این مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش قابل توجهی داشته است تا جایی که مسجد با حساسیت رژیم پهلوی رو به رو شد و دکتر مفتح با حرکت‌های انقلابی خود در مسجد قبا توانست گام‌های اساسی در آگاه سازی نسل جوان بر دارد.

مسجد قبا از سنگرهای مهم و کلیدی انقلاب اسلامی بود که امامت آن‌ را آیت‌الله محمد مفتح (ره) بر عهده داشت. وی که از یاران و شاگردان حضرت امام‌خمینی (ره) بود، مسجد قبا را به مهم‌ترین مرکز حضور گسترده توده‌های انقلابی مبدل ساخت که در مناسبت‌های دینی هزاران نفر از مردم تهران را گردهم می‌آورد و ضمن انجام فریضه‌های دینی، پیام امام (ره) و انقلاب اسلامی را در میان مردم منتشر می‌ساخت.

اولین اخبار از مواضع و اعلامیه‌های حضرت امام خمینی، جامعه روحانیت مبارز، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها، بازار و... در این مسجد به اطلاع مردم می‌‌رسید. شهید مفتح در آن دوره عملاً رهبری فعالیت‌ها و تحریک‌های مردمی را در سطح بسیار وسیعی از پایتخت به عهده داشت.

ماشاالله رحیمی، مدیر دفتر مسجد قبا و بنیانگذار این مسجد نیز در تشریح نقش این مسجد در پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: مسجد قبا یکی از مساجد مهم و محوری زمان انقلاب به شمار می‌رود و دلیل آن هم برنامه ریزی و حضور روحانیت فعال و انقلابی و مدیریت منسجم در برنامه‌های مسجد بود.


قبا؛ یادگاری از شهید مفتح در دهه ۵۰
برچسب ها: مسجد ، قبا ، مفتح ، رویداد24
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان