تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۲۶ مهر ۱۳۹۶
مدیرکل اسبق محیط زیست استان تهران:

بودجه پارک پردیسان از ۳ سال گذشته پرداخت نشد/ گونه‌های باارزش پارک باید حفظ شوند

مدیرکل اسبق محیط زیست استان تهران با بیان اینکه طرح بودجه سالیانه یک میلیارد تومان پارک پردیسان از سه سال گذشته عملیاتی نشده بود، گفت: عدم تامین این بودجه باعث شده بود تا این پارک طبیعت دچار مشکلاتی شود.
رویداد۲۴-مدیرکل اسبق محیط زیست استان تهران با بیان اینکه طرح بودجه سالیانه یک میلیارد تومان پارک پردیسان از سه سال گذشته عملیاتی نشده بود، گفت: عدم تامین این بودجه باعث شده بود تا این پارک طبیعت دچار مشکلاتی شود.

محمدهادی حیدرزاده، درباره واگذاری پارک پردیسان به شهرداری تهران  و دغدغه‌های فعالان محیط زیست در این باره اظهار کرد: برخی کارشناسان و فعالان محیط زیست بعضی گونه‌های پارک پردیسان را ذخایر اکولوژیکی محسوب می‌کنند که البته  اینگونه نیست و فقط  برخی گونه‌های با ارزش در این پارک وجود دارد که باید در عملیات مرمت نیز حفظ شود.

وی با یادآوری مصوبه هئیت وزیران در 10 سال گذشته برای واگذاری پارکهای شهری به شهرداریها تصریح کرد: طبق مصوبه هیئت وزیران باید تمامی پارکهای شهری به شهرداریها واگذار شوند و پارک طبیعت پردیسان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مدیرکل اسبق محیط زیست استان تهران با بیان اینکه سازمان محیط زیست بودجه‌ای برای نگهداری پارک طبیعت پردیسان ندارد، گفت: قرار بود که سالیانه مبلغ یک میلیارد تومان بابت نگهداری پارک پردیسان به سازمان محیط زیست داده شود که عملاً بخش قابل توجهی از این پول نیز صرف حقوق کارگران می‌شد.

به گفته حیدرزاده، طرح بودجه پارک پردیسان نیز از سه سال گذشته ادامه پیدا نکرد و عملاً هیچ پولی برای پارک پردیسان وجود نداشت به همین دلیل کیفیت پارک تا حدود زیادی افت کرده بود بنابراین راه چاره‌ای به غیر از انتقال آن وجود نداشت.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بهسازی و مرمت پارک پردیسان در زمان تصدی بنده نیز مورد توجه قرار گرفت اما برخی واکنش‌ها و اختلافات حقوقی مانع این برنامه مهم شد.  

مدیرکل اسبق محیط زیست استان تهران با بیان اینکه پارک طبیعت پردیسان در ماههای گذشته و بنابر دلایلی همچون نبود بودجه دچار مشکلاتی شده بود، گفت: خاموشی پایه‌های چراغهای پارک، کاهش ایمنی پارک، احتمال بزهکاری به دلیل تاریکی محوطه و لزوم احیای این محل تفریحی یکی از مهمترین دلایل واگذاری کنونی برای مرمت و بهسازی پارک طبیعت پردیسان بوده است.

حیدرزاده افزود: بهسازی و مرمت این پارک باید بسیار زودتر انجام می‌گرفت اما این مهم بنابر دلایل حقوقی محقق نشد؛ قرار بود با تصویب شورای شهر در سال 93 مبلغی معادل 300 میلیارد تومان برای مدت چهار سال بابت احیای این منطقه هزینه شود که متاسفانه این برنامه عملیاتی نشد.

وی با بیان اینکه تنی چند از مسئولان ارشد نظام نیز نسبت به عدم احیای پارک پردیسان ابراز نظر و گلایه کرده بودند، خاطرنشان کرد: در زمان حضور بنده در اداره کل محیط زیست استان تهران، متوجه شدم که تنی چند از مسئولان ارشد نظام از بالای برج میلاد محدوده پارک پردیسان را نظاره کرده و نسبت به نواقص و نامناسب بودن آن ابراز گلایه کرده بودند، بنابراین این موضوع مهم از گذشته در دستور کار قرار داشت.

مدیرکل اسبق محیط زیست استان تهران خاطرنشان کرد: از سه سال گذشته موضوع تفاهمنامه برای بهسازی و مرمت پردیسان میان سازمان محیط زیست و شهرداری مدنظر بود اما اختلافات حقوقی مانع این اجرا شد.

حیدرزاده درباره این پرسش که چرا یکباره و ناگهان این تفاهم‌نامه میان دو سازمان به امضا رسید، گفت: پیگیریها برای مرمت و بهسازی مربوط به گذشته است و تفاهم میان سازمان محیط زیست و شهرداری ناگهانی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه صورت گرفته برای پارک پردیسان گفت: این تفاهم‌نامه صرفاً برای بهره‌برداری منعقد شده است؛ اولاً تمامی فعالیتها در این پارک باید با نظارت سازمان محیط زیست باشد و دیگر اینکه باید گونه‌های با ارزش اکولوژیک در آن کاشته شود و صرفاً گیاهان تزئینی همانند چمن کاشته نشود.

مدیرکل اسبق محیط زیست استان تهران توضیح داد: قرار است سازه‌های ابنیه‌ای وارد این پارک نشود و فعالیت ساختمانی هم صورت نگیرد و فقط بحث احیا و بهسازی آن مطابق با طرح جامع گذشته پارک پردیسان مورد توجه خواهد بود.

به گفته حیدرزاده، مالک پارک طبیعت پردیسان سازمان محیط زیست است و قرارداد صورت گرفته نیز برای مرمت و بهسازی  است؛ در عملیات بهسازی پارک طبیعت پردیسان باید گونه‌های اکولوژیک و گیاهان با ارزش حفظ شوند و بحث مرمت نیز طبق تاکید شورای با دقت انجام گیرد.   

گفتنی است، هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران به نمایندگی عیسی کلانتری؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و محمدعلی نجفی؛ شهردار تهران به امضا رسید که طبق این توافقنامه پارک پردیسان تا سال 1411 برای بهسازی به شهرداری تهران واگذار شد!

منبع: تسنیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان