تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۶
اویل پرایس مطرح کرد

تصمیم ترامپ درباره برجام چه تاثیراتی بر بازار نفت خواهد داشت؟

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره رد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای احتمالاً تأثیر فوری بر قیمت نفت نخواهد داشت اما این تصمیم می‌تواند تخم مشکلات آتی را بکارد.
رویداد۲۴- تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره رد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای احتمالاً تأثیر فوری بر قیمت نفت نخواهد داشت اما این تصمیم می‌تواند تخم مشکلات آتی را بکارد.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از اویل پرایس، مسئله این است که در حال حاضر هنوز اتفاقی رخ نداده، ترامپ تصمیم را به کنگره واگذار کرده اما هنوز تقابل با تهران را تشدید می‌کند و اگر کنگره دست به اقدامی نزند یا اگر ایران در حوزه برنامه موشکی خود امتیاز ندهد، به کنجی کشانده می‌شود- دو سناریویی که محتمل هستند. 

خطرات ژئوپولتیک طی سه سال گذشته به دلیل حجم بالای عرضه، تأثیر اندکی بر قیمت نفت داشته‌اند. اما تا سال 2018 با رسیدن موجودی ذخایر به سطوح متوسط، بازار نفت متوازن‌تر خواهد شد. با سخت‌تر شدن شرایط، خطرات ژئوپولتیک برجسته‌تر خواهد شد.

این مسئله با وخیم شدن احتمالی روابط میان ایران و آمریکا همزمان می‌شود. بنیامین سالیسبوری، تحلیلگر سیاست انرژی در بازار سرمایه FBR به سی ان بی سی گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا به‌وضوح نشان داده که خواهان افزایش فشارها بر ایران است. بنابراین احتمالاً در حدود نیمه سال آینده شاهد بد شدن شرایط برای توافق هسته‌ای خواهید بود و زمانی که شرایط بازار سخت شود، این مسئله بر عرض نفت تأثیری معنادار خواهد گذاشت.»

مشخص نیست که آمریکا تحریم‌ها را بار دیگر بر ایران اعمال کند، اما اگر دست به چنین اقدامی بزند، تأثیراتش اصلاً مشخص نیست. به‌احتمال زیاد این تحریم‌ها در مقایسه با تحریم‌های هماهنگی که پیش از سال 2016 به‌طور هماهنگ بر ایران اعمال شدند، تأثیرات کمتری خواهند داشت. چراکه احتمالاً آمریکا در این مسیر تنها خواهد بود. پس‌ازآنکه ترامپ اعلام کرد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید نمی‌کند، رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس با صدور بیانیه‌ای مشترک از تداوم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت کردند. ایران نیز گفت که همچنان به توافق پایبند خواهد بود. جان گلاسر، رئیس مرکز مطالعات سیاست خارجی به بلومبرگ گفت: «این مسئله یک شکاف بزرگ ایجاد می‌کند که ایران و باقی جهان در یک طرف است و آمریکا در طرف دیگر.» 

اقدام یک‌جانبه از سوی واشنگتن تأثیر گذشته را نخواهد داشت. صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های پیش از سال 2016 بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته بود. پس از لغو تحریم‌ها این صادرات به سرعت دو برابر شد. اما اصلاً گمان نکنید که اقدام آمریکا به تنهایی سطح صادرات آمریکا را به سادگی به قبل از 2016 باز گرداند. 

گلدمن ساکس توانایی ایران در تضمین بیمه بین‌المللی کشتی‌های نفتی خود را عامل مهمی در میزان تأثیرگذاری تحریم‌ها دانست. جامعه بین‌المللی در خلال سال‌های 2012 تا 2015 توانست صادرات ایران را به شدت محدود کند چراکه ایران قادر به تأمین بیمه نبود. آمریکا احتمالاً در این مسیر نمی‌تواند ایران را بدون کمک منزوی کند.

ساکس در یک یادداشت تحقیقاتی نوشت: تحریم‌های آمریکا چند صد هزار بشکه نفت صادراتی ایران را به خطر خواهد انداخت اما بدون حمایت دیگر کشورها غیرمحتمل است که تولیدات به سطوح پیش از توافق برسد یا کاهش صادرات فوری باشد.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان