تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
مسجدگردی در نوروز:

با تنها بنای چشمگیر عهد فتحعلی شاه آشنا شوید

مسجد امام یا سلطانی از مساجد بزرگ و معروف تهران و از بناهای فتحعلی شاه قاجار است. این بنا در کنارخیابان پانزده خرداد، شرق خیابان ناصرخسرو و جنب بازار تهران واقع شده و از بناهای ارزشمند دوره قاجار به شمار می‌رود که بین سال‌های ۱۲۲۲ تا ۱۲۴۰ هجری قمری توسط فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و بعد از مرگ وی، در زمان ناصرالدین شاه تعمیراتی در آن صورت گرفته و گلدسته‌هایی به آن اضافه شده است.
رویداد۲۴- مسجد امام یا سلطانی از مساجد بزرگ و معروف تهران و از بناهای فتحعلی شاه قاجار است. این بنا در کنارخیابان پانزده خرداد، شرق خیابان ناصرخسرو و جنب بازار تهران واقع شده و از بناهای ارزشمند دوره قاجار به شمار می‌رود که بین سال‌های ۱۲۲۲ تا ۱۲۴۰ هجری قمری توسط فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و بعد از مرگ وی، در زمان ناصرالدین شاه تعمیراتی در آن صورت گرفته و گلدسته‌هایی به آن اضافه شده است. 

به گزارش رویداد۲۴، معماری این مسجد از لحاظ وسعت صحن، شبستان‌های زیبا، گنبد عظیم کاشیکاری، طاق نما، غرفه‌ها و سر در با شکوه جالب است و انواع کاشی‌کاری‌های بدیع در آن دیده می‌شود. همزمان به ساختمان این مسجد در تهران در شهرستان‌های دیگر نیز به همین سبک و شیوه معماری ساخته شد که آن‌ها هم به مسجد سلطانی شهرت دارند. 

با تنها بنای چشمگیر عهد فتحعلی شاه آشنا شوید

در ساختمان مساجد سلطانی از شیوه معماری مسجد وکیل شیراز پیروی شده است. مسجد شاه، یا مسجد سلطانی، در منطقه بازار تهران قرار دارد و از بناهای دوره قاجار است. این مسجد امروزه به نام «مسجد امام تهران» شناخته می‌شود. فضایی است مربعی با تقارن نقطه‌ای و حیاط مرکزی، با چرخشی ملایم نسبت به بافت شهر برای استقرار در امتداد قبله، ۴ ایوان در وسط ۴ ضلع، گنبدخانه در ضلع جنوبی، ۳ شبستان اصلی در کنج‌ها و حوض مربعی در مرکز حیاط مسجد امام خمینی که از جنوب شرقی به بازار بین‌الحرمین و از جنوب غربی به امام‌زاده زید در بازار کفاش‌ها ختم می‌شود. 

ژاک موریه‌، نایب سفارت انگلیس‌، در سفرنامه خود در سال ۱۲۲۲ هجری قمری می‌نویسد: «تن‌ها بنای قابل ملاحظه در تهران عهد فتحعلی‌شاه مسجد شاه است که ناتمام مانده است‌.» 

مسجد طبق اصول معماری سنتی ایرانی و به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده است‌. کتیبه‌های تاریخی موجود در بنا، به خط آقا مهدی ملک الکتاب است‌. این بنا با استفاده از آجرهای نخودی رنگ مزین به کاشی‌های چند رنگ و بر طبق اصول معماری ایرانی تزیین شده و دارای حیاطی وسیع و کلاسیک با ایوانی در هر طرف آن است‌. 

با تنها بنای چشمگیر عهد فتحعلی شاه آشنا شوید

تا دوران پهلوی نام این مسجد، مسجد شاه بوده است‌، اما پس از انقلاب اسلامی به مسجد امام خمینی تغییر نام داد. مسجد امام خمینی ۱۰ هزار متر مربع مساحت دارد. شیوه بناهای دوره کریم خان زند در آن به کار رفته است‌. درب ورودی بزرگ و اصلی آن در سمت شمال قرار دارد که با ۱۸ پله به خیابان پانزده خرداد مربوط می‌شود. در ورودی آن سال تولد ائمه و امام خمینی (ره) حک شده است‌. دهلیز به صحن شمالی مسجد راه دارد، مانند مسجد وکیل شیراز که در سال ۱۱۸۷، احداث شد و تزیینات آن در دوره قاجاریه به اتمام رسید.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان