تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۶
ان بی سی نیوز تشریح کرد

ایران و عربستان وارد جنگ مستقیم می‌شوند؟

دستور عربستان برای خروج شهروندانش از لبنان تازه‌ترین نشانه شوم افزایش تقابل میان دو ابر رقیب منطقه‌ای، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران است.
رویداد۲۴- دستور عربستان برای خروج شهروندانش از لبنان تازه‌ترین نشانه شوم افزایش تقابل میان دو ابر رقیب منطقه‌ای، عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از ان بی سی نیوز، این دو کشور مدت مدیدی است که درگیر جنگ نیابتی علیه یکدیگر هستند اما بسیاری نگرانند که محمد بن سلمان، ولیعهد تازه عربستان به دنبال کسب سلطه منطقه‌ای عربستان به هر قیمتی باشد. این تقابل سال گذشته تشدید شد، زمانی که عربستان یک روحانی برجسته شیعه را اعدام کرد و بعد روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.

حال سعودی‌ها به‌طور علنی نارضایتی خود از متحد نزدیک نظامی ایران یعنی حزب‌الله را که حضور قابل‌توجهی در پارلمان لبنان دارد و نفوذ خود در سوریه را افزایش داده، نشان می‌دهند.

بااین‌حال، کارشناسان گمان نمی‌کنند که یک درگیری منطقه‌ای قریب‌الوقوع باشد. علی واعظ، تحلیل‌گر ارشد گروه بین‌المللی بحران در امور ایران گفت: «سعودی‌ها همواره برای حل مشکل شان با ایران راه‌حل اشتباه را انتخاب کرده‌اند و حال امیدشان این است که دولت ترامپ پیش‌قدم شود و توازن قدرت را به نفع آن‌ها تغییر دهد.»

وی در ادامه افزود: « تغییر سیاست منطقه‌ای ایران غیرمحتمل است –ایران همچنان از متحدان و نیروهای نیابتی خود در منطقه حمایت خواهد کرد- اما اینکه این سیاست‌ها منجر به یک درگیری بزرگ شود هم غیرمحتمل است.»

بااین‌حال حتی اگر این تقابل از این مرحله هم فراتر نرود، درگیری میان عربستان و ایران برای آمریکا و جهان خطرآفرین است. در میان قیمت نفت مطرح است که در طول بحران‌ها افزایش می‌یابد – که این به نفع دو طرف درگیری که بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارند، است- و از سوی دیگر توازن قدرت منطقه‌ای مطرح است.

دولت ترامپ همین حالا هم طرف خود در این تقابل را انتخاب کرده است. این دولت از برنامه تغییر عربستان حمایت می‌کند و هر آنچه می‌تواند برای تضعیف توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران را اجرایی می‌کند. ترامپ دولت نسبت به آینده‌ای بد برای ایران هشدار داده و این لفاظی های او مانند موسیقی در گوش مقامات عربی در ریاض و تمام حوزه خلیج‌فارس است که دولت اوباما را متمایل به دشمن دیرینه خود می‌دیدند.

آمریکا نیز اهداف رژیم سعودی در منطقه را دنبال می‌کند. این کشور خواهان شکست حوثی‌ها در یمن، القاعده در شبه‌جزیره عرب و داعش است. هم عربستان و هم آمریکا خواهان محدود کردن حوثی‌هایی هستند که از حمایت ایران برخوردارند.

عربستان در سال 2014 حمله به حوثی‌ها را آغاز کرد. بااین‌حال کمپین سعودی برخلاف آمریکا که از فناوری دقیق برای حمله به القاعده استفاده می‌کند، هر چیزی بوده به‌جز دقیق. همین مسئله یمن را وارد یک فاجعه انسانی عمیق کرده است. جنگ عربستان علیه حوثی‌ها بیش از پیش از محبوبیت این کشور در یمن کاسته و هزینه هنگفتی روی دست سعودی‌ها گذاشته است.

آمریکا تنها کشوری نیست که در این شرایط به تیم جدید رهبری عربستان مشاوره می‌دهد. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنج‌شنبه برای برگزاری چند نشست و دیدار در خصوص افزایش تنش‌های منطقه‌ای وارد ریاض شد. و سعودی‌ها برای تضمین منافع خود طی هفته گذشته نشستی با وزیر انرژی روسیه در ریاض برگزار کرده و ماه گذشته نیز نشستی با ولادیمیر پوتین در مسکو انجام دادند.

بااین‌حال تشریک مساعی میان دولت ترامپ و رهبری عربستان باعث نگرانی ناظران در مورد افزایش شعله‌های جنگ شده است. رامی خوری، استاد سیاست خاورمیانه در دانشگاه آمریکایی در بیروت در این زمینه گفت: «این دو کشور به دلیل چهار یا پنج هدف سیاسی در کنار هم قرار گرفته‌اند: حفاظت از اسرائیل، مقابله با تروریست‌ها، عقب راندن ایران و حزب‌الله، حفظ جریان نفت، و افزایش تبادلات تجاری همگی زیر چتر رهبران دیکتاتور عرب.»
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان