تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۲۳ آبان ۱۳۹۶
مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

شایعه‌پراکنی علیه بانک‌ها به سیستم اقتصادی کشور ضربه می‌زند

خسرو رفیعی، مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد می‌گوید اگر بانک‌ها در جریان فعالیت‌های اقتصادی خود بیشتر مورد توجه قرار گیرند کشور با شیب تندتری به سمت بالندگی حرکت خواهد کرد.
رویداد۲۴- خسرو رفیعی، مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد می‌گوید اگر بانک‌ها در جریان فعالیت‌های اقتصادی خود بیشتر مورد توجه قرار گیرند کشور با شیب تندتری به سمت بالندگی حرکت خواهد کرد.

در سال‌های اخیر شاهد ورشکستگی برخی موسسات مالی و اعتباری بودیم که در نهایت دود آن به چشم سپرده‌گذاران‌اش رفت. افرادی که با سختی پولی را به عنوان سپرده در اختیار این موسسات قرار دادند اکنون و پس از گذشت چندین سال به دنبال اصل پول خود هستند. در همین راستا فرصتی دست داد تا به سراغ خسرو رفیعی، مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد برویم تا از نقطه نظرات ایشان باخبر شویم.

خسرو رفیعی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ حمایت از بانک‌ها و موسسات مالی را کمک به ساخت زیربنای کشور می‌داند.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند بانک‌ها و موسسات مالی کشور سالهاست درگیر بنگاه‌داری شده‌اند، شما با این نظر موافقید؟
اول از همه باید یک تعریف درست از بانک داشته باشیم تا بانک را بهتر بشناسیم. چقدر بانک‌های بزرگ دنیا را ارزیابی کردید و با آن‌ها آشنا شدید؟ کار بانک‌های بزرگ و معتبر چیست؟ اگر ما نتوانیم پول‌های خرد مردم را در سیاست‌های زیربنایی کشور جمع و استفاده کنیم چه کسی می‌خواهد این وظیفه را به عهده بگیرد. نباید به خاطر حرف برخی، از این وظیفه بزرگ بانک‌ها غافل شویم. امروز سهامداران اصلی کمپانی‌های بزرگی مثل بنز و ب ام و، بانک‌های آلمانی هستند. ما برای پیشرفت باید در برخی موضوعات، بانک‌های معتبر دنیا را الگو قرار دهیم و نمی‌شود به خاطر یکسری شایعات و فشارها از مسیر اصلی خود خارج شویم. در این بین بعضی افراد اطلاعات ناصحیحی را راجع به فعالیت بانک‌ها به مسئولین نظام می‌دهند. بانک‌ها و موسسات مالی می‌توانند همیشه و همه وقت در مسائل زیربنایی کشور تاثیرگذار باشند. بانک‌ها عامل رشد و توسعه کشور هستند و اگر مرتبا شاهد هجمه‌ها و حمله‌ها به بانک‌ها باشیم بی‌تردید از این مسیر اصلی خارج می‌شویم. شک نکنید اگر بانک‌ها در جریان فعالیت‌های اقتصادی خود بیشتر مورد توجه قرار گیرند کشور با شیب تندتری به سمت بالندگی حرکت خواهد کرد.

مهمترین ریشه ورشکستگی موسسات مالی و اعتباری را در چه می‌بینید؟
بانک ها یک خط مشی دارند و روی آن حرکت می‌کنند. اگر شروع کنیم علیه بانک‌ها مطلب بنویسیم و یا هر روز آن‌ها را متوجه شایعاتی کنیم جو جامعه به هم می‌ریزد. حال اگر جامعه با چنین حال و هوایی روبرو شود بی‌تردید بانک‌ها صدمه می‌بینند. بانک‌ها سپرده‌های خرد مردم را تحویل می‌گیرند و در اختیار تسهیل گیرندگان می‌گذارد تا آن‌ها با فکر و دانش خود چرخه اقتصادی کشور را به گردش در بیاورند و این کار باید در یک شرایط امن و آرام اتفاق بیافتد و شایعه پراکنی و تهمت زدن‌های بی‌جا به به بانک‌ها و موسسات مالی، یک آفت بزرگ برای این شرایط است. برخی افراد مغرض برای ضربه به نظام حمله به بانک‌ها و موسسات مالی را هدف گرفتند و فکر می‌کنند اگر سیستم پولی کشور را از پا در بیاورند نظام را دچار مشکل می‌کنند. این افراد هدفی جز آشفتگی کشور ندارند و با آرامش و امن بودن ایران مشکل دارند. 

امروز بسیاری از موسسات و حتی بانک‌های ما که با برخی مشکلات روبرو شدند هدف همین هجمه‌های مغرضانه قرار گرفتند که انتظار است در مقابل این افراد که مطمئنا دلشان برای مردم نسوخته محکم ایستادگی کرد. من هم بطور کلی قبول دارم که در سیستم مدیریتی کشور و مخصوصا در حوزه اقتصادی و بانکی ایراداتی وجود دارد و گاهی تصمیمات اشتباهی هم گرفته شده است ولی این همه ماجرا نیست و فشارهای بیرونی و غیرواقعی جلوه دادن اوضاع، وضع را به مراتب بدتر کرده است. واقعا شایسته سیستم اقتصادی کشور نیست که موسسات مالی ما به این راحتی آسیب ببینند.

در فضای مجازی اخباری راجع به بحران برخی بانک‌ها از جمله بانک پاسارگاد مطرح شد، آیا این صحبت‌ها صحت دارد؟
به هیچ عنوان صحت ندارد. بانک پاسارگاد به لطف مدیریت شایسته دکتر قاسمی نسبت به سال‌های گذشته با پیشرفت‌های خوبی روبرو شده و از استخوان‌بندی محکمی برخوردار است و به این راحتی‌ها با بحران مواجه نخواهد شد. 

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان