تاریخ انتشار: ۱۴:۵۱ - ۲۹ آبان ۱۳۹۶
معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در نشست خبری و در پاسخ به سوالات رویداد۲۴ مطرح کرد:

سازمان بازرسی پیگیر قرارداد طرح مطالعه امنیت شهری شهرداری قالیباف/ اقرار می‌کنیم در شهرداری پیگیری لازم برای چک‌های برگشتی نداشتیم/ واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر منتفی شد

سمیع الله حسینی مکارم، معاون امور مالی و اقتصادی شهردار تهران، صبح امروز و در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به آخرین وضعیت شهرداری تهران در خصوص اقدامات مالی و اقتصادی شهرداری تهران اشاره کرد.
سازمان بازرسی پیگیر قرارداد طرح مطالعه امنیت شهری شهرداری قالیباف/ اقرار می‌کنیم در شهرداری پیگیری لازم برای چک‌های برگشتی نداشتیم/ واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر منتفی شد
رویداد۲۴-سمیع الله حسینی مکارم، معاون امور مالی و اقتصادی شهردار تهران، صبح امروز و در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه به آخرین وضعیت شهرداری تهران در خصوص اقدامات مالی و اقتصادی شهرداری تهران اشاره کرد.

نزدیک به سه ماه است که نجفی و یارانش وارد شهرداری شده‌اند تا برای 4 سال آینده به وضعیت شهری تهران رسیدگی کنند. شهردار تهران در همان روزهای آغازین شروع به کارش در بهشت، اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه را برگزار کرد تا نشان دهد که بر عهدی که با مردم بنانهاده است یعنی همان شفافیت، پایبند است.

معاونین آقای شهردار هم سعی دارند تا با پیروی از شهردار، جلسات مستمر و متداومی را با اصحاب رسانه داشته باشند تا مشخصاً مردم را در جریان روند کاری شهرداری قرار دهند.

بحث قراردادهای نجومی شهرداری سابق از جمله «طرح امنیت شهری مناطق 22 گانه تهران» و بحران «چک‌های برگشتی» که یکی دیگر از میراث‌های شوم محمدباقر قالیباف برای محمدعلی نجفی شهردار کنونی تهران محسوب می‎شود و مشتمل است بر 14 هزار چك برگشتي تولیدکنندگان مسکن به شهرداری‌های مناطق 22گانه بالغ بر 750 میلیارد تومان، ازجمله تخلفات و بحران‌های است که شهرداری تهران این روزها با آن درگیر است. به همین دلیل تیم نجفی بر آن است تا با برگزاری این نشست‌‌های خبری، به تشریح بسیاری از شبهات و تخلفات باقی‌مانده از دوران قالیباف، بپردازد.

حسینی مکارم در پاسخ به سؤال خبرنگار رویداد۲۴، در خصوص افشای پروژه و پرونده‌های تخلفات مالی در دوره مدیریتی قالیباف و مشخصاً پروژه «طرح امنیت شهری» گفت: سازمان بازرسی در حال بررسی این موضوع است و مستندات آن‌هم موجود است. در پروژه مطالعه امنیت شهری، یک پیش‌پرداخت به مبلغ 470 میلیون تومان از 2 میلیارد تومان به‌طرف قرارداد که همان موسسه آفتاب خرد است پرداخت‌شده است. این پروژه اکنون متوقف‌شده است.

مکارم بابیان اینکه این پروژه در حال بررسی است، تصریح کرد: امیدواریم به‌محض اینکه بررسی‌ها انجام شود، نتیجه را اعلام کنیم و قطعاً اگر تخلفی صورت گرفته باشد، شهردار تهران هیچ‌گونه اغماضی در مورد تخلفات نخواهند داشت و پیگیری‌های لازم را صورت خواهند داد.

حسینی مکارم با اشاره به چهارده هزار چک‌ برگشتی و غیرقابل‌وصول در شهرداری تهران با مبلغ 750 میلیارد تومان خاطرنشان کرد: در اداره کل حقوقی یک گروهی را تشکیل داده‌ایم تا رایزنی‌های لازم را در این مورد انجام دهند. سعی بر این است آن بخشی را که امکان دارد از طریق دادگاه پیگیری کنند و بخش دیگر را باکسانی که بدهکار هستند به گفت‌وگو و مصالحه بپردازند و با صحبت‌های اقناعی بتوانند مطالبات شهرداری را دریافت کنند.

معاون شهردار تهران ادامه داد: به هر صورت این مسئله سنواتی شهرداری است که بسیاری از کسانی که بدهی دارند به دلایل مختلف بدهی‌های خود را پرداخت نمی‌کنند؛ البته اقرار می‌کنیم که پیگیری‌های ما در این بخش بسیار ضعیف است.

قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در سامانه قراردادهای شهرداری قرار می‌گیرد

مکارم در ادامه بابیان اینکه در راستای شفاف‌سازی مالی، قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در سامانه قراردادها قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر این سامانه طراحی‌شده و در حال ارتقاءیافته است و قول می‌دهیم تا سه ماه دیگر سامانه تکمیل و کلیه قراردادها به‌اضافه نحوه انعقاد قرارداد، مبلغ و ... بر روی این سامانه قرار گیرد.

وی با اشاره به شرایط مالی شهرداری تهران گفت: بودجه شهرداری 17 هزار و 900 میلیارد تومان است که هزینه‌ها نیز باید همین مقدار باشد که 21 درصد درآمد پایدار و 79 درصد ناپایدار است که تا به امروز 72 درصد از درآمدها محقق شده است.

وی بابیان اینکه شاهد کاهش درآمدها هستیم، گفت: عامل اصلی کاهش درآمدها، کاهش درآمد ناشی از مالیات بر ارزش‌افزوده است،‌ چراکه در سال 95 دریافتی شهرداری از محل مالیات بر ارزش‌افزوده 350 میلیارد تومان بوده به‌گونه‌ای که هرماه این 350 میلیارد تومان به‌حساب شهرداری واریز می‌شد و درحالی‌که هزینه جاری شهرداری نیز 475 میلیارد تومان بوده، اما حالا امسال به دلیل افزایش حقوق و افزایش استخدام‌ها هزینه‌های جاری ماهانه به 600 میلیارد تومان افزایش داشته درحالی‌که مالیات بر ارزش‌افزوده تنها 170 میلیارد تومان محقق شده و باید اعلام کنم درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش‌افزوده 2500 میلیارد تومان کاهش داشته و در کنار این مسئله باید کاهش ساخت‌وساز در تهران به دلیل رکود و پر شدن ظرفیت طرح تفصیلی و جامع را هم اضافه کنید.

وی بابیان اینکه در این سال‌ها بسیاری از اموال و دارایی‌های شهر فروخته و صرف سیویل شده است، گفت: با افزایش درآمد پایدار و کاهش هزینه‌ها می‌توان بودجه شهرداری را مدیریت کرد، به‌گونه‌ای که در مراسم اربعین دیدید که بودجه شهرداری 10 میلیارد تومان بود،‌ اما کمتر از آن خارج کردیم؛ اما سال قبل بودجه 5 میلیارد بود که 50 میلیارد تومان هزینه کردند.

به گفته حسینی مکارم، تمام خدمات شهری بررسی‌شده و راه‌های کسب درآمد پایدار از طریق ارائه خدمات شهری احصا می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر شایعه کم کردن تسهیلات کارکنان شهرداری گفت: نه حقوق، نه اضافه‌کار و نه تسهیلات کم و یا قطع نشده، اما می‌توانیم برای کارمندانی که نیستند تصمیمی بگیریم.

معاون شهردار تهران‌ همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر هزینه‌های فاقد شهرداری در زمان احمدی‌نژاد گفت: من هم مثل شما در مورد هزینه‌های فاقد شهرداری در زمان احمدی‌نژاد شنیده‌ام اما هنوز برای بررسی وارد نشده‌ایم.

هنوز بررسی برای هزینه‌های فاقد دوران قالیباف انجام‌نشده است

به گفته مکارم، بیش از ١٣ هزار نفر در شهرداری در سال جاری جذب شدند و جالب است بدانید که وزارت ورزش و جوانان در کل کشور 7000 نیرو دارد، وزارت صنعت ۳۵۰۰ نیرو دارد اما در شهرداری در چند ماه ١٣ هزار نفر اضافه شدند که باید به آن‌ها حقوق دهیم!

مکارم ادامه داد: ١٨ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها داریم که سالانه ٧ هزار میلیون بابت سود تسهیلات پرداخت می‌کنیم.
وی بابیان اینکه مدیریت قبلی شهر تهران مدعی بود ۱۴۰۰۰ میلیارد تومان دولت به شهرداری بدهکار است، افزود: از این مبلغ ۸۰۰۰ میلیارد تومان دولت مجاز به پرداخت آن بوده است و تنها ۵۶۰۰۰ میلیارد تومان دولت مکلف به پرداخت آن است.

حسینی مکارم در ادامه نشست خبری خود با اشاره به دستاوردهای صدور بخشنامه ضد فساد شهردار تهران در خصوص هولوگرام‌ها، گفت: این بخشنامه آقای نجفی در راستای شفاف‌سازی مراودات مالی و انضباط مالی و همچنین جلوگیری از انحرافات صادرشده است و بررسی‌ها نشان داد شرکت‌های کارگزاری از فلسفه اصلی خود دور شده‌اند. چراکه شهرداری برای پرداخت سریع‌تر مطالبات خود به پیمانکارانش از ظرفیت شرکت‌های کارگزاری استفاده می‌کرد به‌گونه‌ای که از شرکت‌های کارگزاری می‌خواست که پول پیمانکار را بدهند و بعد به ازای آن ملک دریافت کنند که این رویه، رویه درستی است که باید ساماندهی شود اما متأسفانه در مدیریت قبلی دچار انحرافاتی شد که مسبب بسیاری از مشکلات شده است.

وی بابیان اینکه گاها شرکت کارگزاری به شهرداری اعلام می‌کرد که من ملک نمی‌خواهم اما مایلم که بر روی ملکم پروانه ساخت صادر شود گفت: مسئولان شهرداری نیز برگه‌ای را به شرکت کارگزار می‌دادند که بر اساس آن شهرداران مناطق باید همراهی لازم را در صدور پروانه انجام می‌دادند و تا اینجای کار، امورات خوب پیش می‌رفت اما مشکل ازاینجا شروع شد که این افراد هولوگرام را برای ملک غیر نیز دریافت می‌کردند و وقتی پیمانکار پای میز معامله و توافق قرار می‌گرفت شاهد تخفیف‌های 30 الی 40 درصدی بودیم و حتی شرکت‌های کارگزار هولوگرام خودشان را به افراد دیگر نیز می‌دادند.

وی بابیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که شهرداری به شرکت‌های کارگزاری پول نقد می‌داد، گفت: فلسفه وجودی شرکت‌های کارگزاری این بود که به‌صورت غیرند با شهرداری کار کنند و اینکه شهرداری پول نقد به آن‌ها می‌داد قابل‌قبول نبود و حتی حالا یکی از شرکت‌های کارگزاری اعلام کرده که به‌واسطه درخواست شهرداری مبنی بر اینکه وام بگیرد، وام گرفته که حالا باید همه این موضوعات بررسی شود.

ابطال 34 مورد هولوگرام به ارزش 55 میلیارد تومان تاکنون

حسینی مکارم بابیان اینکه شرکت‌های کارگزاری از فلسفه اصلی خود دور شده بودند، گفت: قرار بود از محل پرداختی ملک دریافت کنند اما پول نقد می‌گرفتند و این شفافیت درستی نداشت.

وی بابیان اینکه تاکنون 1232 هولوگرام و حواله به ارزش 720 میلیارد تومان بررسی‌شده است، گفت: تاکنون 866 مورد هولوگرام به ارزش 359 میلیارد تومان تائید شده و 332 هولوگرام نیز مستندات کافی نداشتند و این در حالی است که 34 مورد هولوگرام به ارزش 55 میلیارد تومان به دلیل نداشتن مستندات کافی و ایرادات قانونی باطل‌شده است.

معاون مالی شهرداری تهران بابیان اینکه شرکت‌های کارگزار اعلام کرده‌اند که 600 میلیارد تومان طلب از شهرداری دارند، گفت: به انضمام 720 میلیارد تومانی که هولوگرام صادرشده باید اعلام کنم که تاکنون 1320 میلیارد تومان در این شهر پیش‌خور شده است که هنوز موارد متعددی نیز در دست سازمان‌ها، شرکت‌ها و ... است که به‌مرور مراجعه می‌کنند که باید این مسئله نیز راستی آزمایی شود، به‌گونه‌ای که اخیراً موردی داشتیم که 36 میلیارد تومان در منطقه یک برای سه ملک توسط بانک‌ واریز و برداشت انجام‌شده که در بررسی‌های انجام‌شده دیدیم که دو ملک متعلق به افراد غیراست و یک ملک متعلق به بانک که اعلام کردیم سریعاً باید پول‌ها به‌حساب شهرداری برگردد.

واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر منتفی شد

وی درباره وضعیت کمیته راستی آزمایی نیز با بیان اینکه در حال حاضر این کمیته بررسی هولوگرام‌ها را در دستور کار قرار داده است، گفت: نتایج این کمیته به زودی اعلام می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت واگذاری شهر آفتاب و فروشگاه شهروند به بانک شهر نیز گفت: واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر منتفی شده است اما واقعیت این است که کار شهرداری تهران فروشگاه داری و رقابت با بخش‌های خصوصی نیست.

معاون مالی شهرداری تهران با بیان اینکه مفاد قراردادهای پیمانکاران بررسی نمی‌شود در پاسخ به سوالی مبنی بر قرارداد خاص قائم مقام پیشین شهردار تهران با یک نهاد خاص گفت: سازمان بازرسی در حال بررسی این قرارداد است و با اینکه 470 میلیارد تومان پیش پرداخت آن، پرداخت شده بود اما کار متوقف شده تا بازرسی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد.

ادعای بدهی 14 هزار میلیاردی دولت به شهرداری درست نیست

حسینی مکارم در ادامه با اشاره به میزان بدهی‌های دولت به شهرداری تهران، گفت: شهرداری قبلی ادعا داشت که دولت 14 هزار میلیارد تومان بدهی به شهرداری دارد اما 8000 میلیارد از این مبلغ مورد ادعا در ردیف‌های بودجه دولت را مجاز دانسته یعنی اینکه دولت می‌تواند بدهد یا اینکه بنا به دلایلی این بودجه را ارائه نکند و تنها حدود 5700 میلیارد تومان این ردیف بودجه الزام آور بوده است. بنابراین ادعای بدهی 14 هزار میلیاردی دولت به شهرداری درست نیست.

وی با بیان اینکه دولت در بودجه سنواتی خود در پرداخت یارانه جریمه پلیس راهور، تخفیف بافت فرسوده و ... ملزم شده است اما پرداخت نکرده، گفت: دولت قولی در خصوص پرداخت بدهی‌های گذشته نداده اما قول داده است که به تعهدات خود در سال جاری عمل کند و بدهی‌های امسال را پرداخت کند. تا کنون بخش قلیلی از آن را پرداخت کرده به گونه‌ای که در حوزه جرایم راهنمایی و رانندگی باید 150 میلیارد تومان پرداخت می‌کرد اما تنها 24 میلیارد تومان پرداخت کرده و یا در حوزه پرداخت یارانه بلیط مترو و اتوبوس قول داده است که این رقم را پرداخت کند اما دو هفته است که هنوز پرداخت نکرده و تصورمان این است که حتما پرداخت می‌کند.


خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان