تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۳۰ آبان ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
مینت پرس نیوز:

چرا عربستان، اسرائیل و آمریکا به ایران حمله نمی‌کنند؟

مطمئناً اتحادیه عرب، اسرائیل و آمریکا می‌توانند بلوف بزنند و اغراق کنند اما زمانی که بحث به حمله مستقیم به ایران می‌رسد، حتی این بازیگران هم آن‌قدر احمق نیستند که چنین آتشی را به راه اندازند.
رویداد۲۴- مطمئناً اتحادیه عرب، اسرائیل و آمریکا می‌توانند بلوف بزنند و اغراق کنند اما زمانی که بحث به حمله مستقیم به ایران می‌رسد، حتی این بازیگران هم آن‌قدر احمق نیستند که چنین آتشی را به راه اندازند.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از مینت پرس نیوز، اعضای اتحادیه عرب به درخواست رژیم سعودی در قاهره گردهم آمدند تا تهدید احتمالی ایران را بررسی کنند. این نشست زبانی غیردیپلماتیک، خام و غیرواقعی در مورد ایران داشت، زبانی که از سخنگویان آمریکایی، اسرائیلی و عربستانی انتظار می‌رود.

نکات مهم این نشست شامل بیانیه‌ای از سوی عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان می‌شود که تأکید کرد:

«ما در مقابل رویکرد تهاجمی ایران بیکار نمی‌نشینیم ... نشان دادن تساهل در قبال ایران باعث می‌شود هیچ یک از پایتخت‌های عربی از موشک‌های بالستیک در امان نمانند...

ایران بدون توجه به اصول بین‌الملل، نمایندگانی مانند شبه‌نظامیان حوثی‌ها و حزب‌الله را در منطقه‌ایجاد کرده است.»

این‌گونه بیانیه‌های ناشایست، تقریباً شبیه به بیانیه‌هایی است که از سوی کاخ سفید و تل‌آویو منتشر می‌شود. در این نشست هیچ نکته جدیدی وجود نداشت. آنچه قابل‌توجه به نظر می‌رسید این بود که این نشست چطور با شتاب و عجله برگزار شد تا پایبندی عربستان به داستان «خطر آشکار و کنونی» این کشور در مورد ایران را به نمایش بگذارد.

علاوه بر این، بیانیه‌ای در پی نشست اتحادیه عرب منتشر شد که می‌گفت هیچ برنامه فوری برای ورود به جنگ با ایران وجود ندارد اما درعین‌حال، چنین برنامه‌ای غیرمحتمل هم نیست.

برای ارائه یک جمع‌بندی سریع در مورد اینکه بیانیه‌های نشست اتحادیه عرب تا چه اندازه مسخره بوده، باید گفت:

1. برنامه موشکی ایران کاملاً قانونی است و در برجام به آن پرداخته نشده است. سازمان ملل بارها این مسئله را اعلام کرده است.

2. ایران در حال حاضر با هیچ کشوری در جنگ نیست درحالی‌که عربستان در جنگ با یمن باعث بروز یکی از بزرگ‌ترین فجایع انسانی در قرن بیست و یکم شده است. عربستان همچنین یکی از منابع اصلی حمایت از تروریسم در عراق، سوریه، لیبی و ورای آن است.


3. ایران در جنگ با گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده کمک قانونی به سوریه و عراق را در دستور کار داشته، درحالی‌که عربستان ارتباطات شناخته شده‌ای با داعش و القاعده دارد.

مطمئناً برای کشورهایی که دستور کار ضدایرانی ندارند، هیچ یک از این مسائل مهم نیست. آنچه برای دیگر کشورهای جهان اهمیت دارد این است که آیا این تهدیدها از سوی اتحادیه عرب بیانگر آمادگی کوتاه یا میان‌مدت برای جنگ با ایران است؟ جواب کوتاه این سؤال، تقریباً با اطمینان کامل، خیر است.

اتحادیه عرب امروز سایه گذشته خود است. با توجه به اینکه عضویت سوریه تعلیق شده، قطر از سوی اعضای رقیب بایکوت شده، عراق روابط بهتری با ایران دارد تا اکثر کشورهای عرب و لبنان به دلیل مداخله سیاسی عربستان، از حضور نخست‌وزیر خود محروم است، به‌سختی می‌توان اتحادیه عرب را یک نهاد متحد از کشورهای قوی دانست. 

ضمن اینکه توانایی ریاض در متحد کردن جهان عرب در مورد هر موضوعی، چه رسد به اقدام به جنگ، بسیار اندک است. سوریه، عراق و لبنان هرگز به جنگ با ایران نخواهند رفت. در واقع، نیروهای مسلح عراق، ارتش عربی سوریه، حزب‌الله و دیگر نیروهای داوطلب از لبنان مطمئناً در هرگونه اقدام نظامی سعودی علیه تهران، در کنار ایران خواهند جنگید.

قطر که نیروهای مسلحش مانند خودش کوچک است، هرگز به هرگونه اقدام نظامی به سرکردگی عربستان نخواهد پیوست و این واقعیت همچنان پابرجا است که روند آهسته گسترش روابط دوحه با تهران، یکی از دلایل عربستان برای تحریم قطر بوده است. این در حالی است که متحدان عربستان در شورای همکاری خلیج‌فارس ازجمله کویت، امارات، بحرین و در حد پائین تر عمان، چیزی برای ارائه به هرگونه ائتلاف نظامی ندارند.

بزرگ‌ترین سؤالی که می‌ماند مصر است؛ بزرگ‌ترین کشور در جهان عرب که بزرگ‌ترین ارتش در جهان عرب را در اختیار دارد.

مصر برای رسیدن به تأثیرگذاری در این مسیر باید به ائتلاف ضدایرانی اتحادیه عرب بپیوندد. اما در مورد پیوستن مصر به چنین ائتلافی باید گفت که امتیازات عدم پیوستن آن بسیار بیشتر از امتیازاتی است که ممکن است مصر را ترغیب به ورود به جنگ عربستان علیه ایران  کند. ضمن اینکه مصر اخیراً درخواست ریاض برای تحریم اقتصادی حزب‌الله لبنان را رد کرد، اقدامی که به‌وضوح نشان‌دهنده واگرایی این کشور از سیاست‌های عربستان نسبت به حزب‌الله است.

زمانی که از ژوزف استالین خواسته شد در امور ژئوپولتیک جایگاه واتیکان را هم مدنظر قرار دهد، گمان می‌شود که او پاسخ داده بود: «پاپ؟ او چند لشکر در اختیار دارد؟»

از این منظر، با نگاهی به افتراق در جهان عرب، ایران می‌تواند به‌راحتی رو به ریاض کند و بگوید «چند لشکر در اختیار دارید»؟ پاسخ برای به چالش کشاندن ایران کافی نیست، درحالی‌که ایران مطمئناً لشکر کافی و متحدان منطقه‌ای کافی برای به چالش کشاندن و شکست دادن عربستان و متحدان منطقه‌ای آن را  در اختیار دارد.

پس‌ازآن بحث به اسرائیل، آمریکا و ترکیه می‌رسد.

در انطباق قدرت‌های منطقه‌ای که مورد پسند تل‌آویو نیست، ارتش اسرائیل همواره از حمله و اشغال سرزمین‌ها لذت برده است. این رژیم در خلال سال‌های 1967 تا 1982 بخشی از مصر و در خلال سال‌های 1982 تا 2006 بخشی از لبنان را به اشغال در آورد. اسرائیل همچنان سعی در اشغال سوریه دارد و حملات نظامی از اسرائیل به سوریه طی چند دهه گذشته تداوم داشته است. اسرائیل به همین ترتیب در سال 1981 به عراق حمله کرد.

تمامی این اقدامات غیرقانونی بوده و برای تل‌آویو هم مهم نیست. اما چرا امروز باید ایران مهم باشد؟ چراکه ایران امروز بسیار قدرتمندتر از هر کشور فوق‌الذکری است که اسرائیل به آن‌ها حمله کرده و همچنین دارای متحدان منطقه‌ای بسیاری است که از خود ایران تا مرزهای اراضی تحت اشغال اسرائیل گسترده شده است.

اسرائیل به ایران حمله نکرده چون می‌داند ایران و متحدانش در جنوب لبنان هم‌چنین خواهند کرد. علاوه بر این، ترکیه حال بیش‌ازپیش از ناتو، غرب و اسرائیل فاصله گرفته و به شرکای اوراسیایی خود نزدیک‌تر شده، و با توجه به اینکه در همسایگی ایران قرار دارد، هیچ تضمینی وجود ندارد که در چنین درگیری بی‌طرف بماند.

ترکیه به‌هیچ‌وجه خواهان بی‌ثباتی در مرزهایش با ایران نیست و به همین دلیل هم دو کشور در بخش ایجاد استحکامات ضد تروریستی در مرزهایشان با هم همکاری می‌کنند. 

چنین اقدامات افراطی احتمالاً حتی مورد مخالفت آمریکا هم قرار خواهد گرفت. درحالی‌که دولت ترامپ همچنان لفاظی های ضدایرانی خود را افزایش می‌دهد، بسیاری از اشخاص و مقامات سطح بالا در پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا کاملاً مخالف جنگ با ایران هستند. این افراد می‌دانند که هزینه چنین جنگی بسیار بالا خواهد بود و ممکن است در نهایت نیز آمریکا شکست بخورد.

در این شرایط، با توجه به اینکه اسرائیل از حمله به ایران می‌ترسد، پنتاگون به‌طورکلی با اقدام نظامی مستقیم علیه ایران مخالف است، و عربستان قادر نیست یک ائتلاف معتبر که توانایی جنگ علیه ایران را داشته باشد را ایجاد کند، احتمال اندکی وجود دارد که یک مأموریت انتحاری را در دستور کار قرار دهد و علیه ایران اعلام جنگ کند.

 مطمئناً اتحادیه عرب، اسرائیل و آمریکا می‌توانند بلوف بزنند و اغراق کنند اما زمانی که بحث به حمله مستقیم به ایران می‌رسد، حتی این بازیگران هم آن‌قدر احمق نیستند که چنین آتشی را به راه اندازند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۳۰
29
6
بیایید خودمون رو گول نزنیم"اگرامریکا اراده کنه میتونه ایران رو به راحتی شکست بده ولی کشورهای دیگه حتی اگه اسراییل هم باهاهشون متحد باشه خیلی براشون پرهزینه خواهد بود.باتوجه به اینکه امریکا میخواد ایران کشوری ضعیف اما ازنظر نظامی کشوری متوسط به بالا باشه بعیده به ایران حمله کنه چرا که از 40 سال پیش این سیاست رو درمورد ایران اجراکرده والبته اسراییل هم با امریکا هم نظره واگه ایران کشوری ازهمه نظر ضعیف ولی ازنظر نظامی نسبتا قوی باشه کاملا مطلوب امریکاست تابتونه ازاین رهگذربه منافع خودش که همانا فروش سلاح ودخالت درکل کشورهای منطقه داشته باشه وحضورش رو مشروع جلوه بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
12
35
هیچ قدرت نظامی نمیتونه مقابل ایران پیروز بشه حتی امریکا
امیر
|
Germany
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
38
8
به راحتی ایران شکست مواجه می شود
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
8
35
نه امریکا نه هیچ قدرت نظامی دیگری نمیتواند بر ایران عزیز غلبه کند ،چون نگهدار ایران خدای پیروز وقادر است.پس خداوند فرمود اشداء ان الکفار ورحماء بینهم ،بهتر این است که تسلیم ایران شوند تا مورد رحمت خدا قرار بگیرند.دست خدا بالای همه دست هاست .هموطن عزیز خدارا از یاد نبر که خدا با ما است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
5
27
ایران خیلی چق ه براحتی شکست نمی خوره
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۵
8
27
ایران هیچ وقت شکست نمی خورد. ودر مقابل دشمن می ایستد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
5
29
ایران دیار شیران آمان از شیران ترک
ذوالفقار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
6
25
آمریکا ذلیل تر از اونه که بتونه به طرف ایران یه تیر هم بندازه،ایران همیشه سربلند به کوری چشم دشمن ای داخلی و خارجی
خالد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
4
26
ایران یک کشور قدرتمند است که به مرور زمان قدرتممدتر و قدرتمند تر میشه واین باعث نگرانی غبی ها میشه همه میدونیم که اگر حتی این 3 کشور هم متحد شن نمی توانند ایرانم را شکست دهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
3
22
ایران مهد دلیران غرش شیران
هیچ کشوری حتی نمیتونه به کشور عزیزمان ایران نگاه چپ بکنه چون ایران در دل خود شیرانی پرورش داده که اگه سرشون بره غیرتشون نمیره وتا جون دارن از میهن خود دفاع میکنن من یک شهروند ایرانی وکورد زبان جانم را فدای ایران وملت ایران میکنم
پاسخ ها
کورد و کوردیستان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
هر بیژی ایران و ایرانی
خلیل حضرتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
4
18
امریکا میدونه نمتونه به ایران حمله کنه چون بقول ترامپ گاو شیرد شو یعنی عربستان رو در خطر میبینه واحتمالا ایران در اولین حرکت دستگاهای اب شیرین کنه عربستان رو میزند وجنگ اب در عربستان به خودی خود انجام میشه و گاو شیر ده بی گاو شیرده میشه اونم انقدر احمق نیست بخواهد از او سر دنیا بیاد با هزینه ها سنگین با ایران بجنگه اون هدفش دوشیدن کشورهایی اسرایئل و عربستانه با فروش سلاحهای خودش وگرنه امریکا حریف سوریه نمیشد فروش سلاح به اسرایئل واسش در اولویت قرار داشت یا حق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
5
15
خدا... کسی ک رهبری چون امام خمینی رو برای ما فرستاد تا عزت رو تعریف کنیم... خدا.. کسی ک بعد از انقلاب توی حادثه ی طبس شن های صحرا رو سرباز سرزمینون کرد... خدا... کسی ک تو ۸ سال جنگ ناعادلانه، وقتی فقط کلاشینکف سلاحمون بود، و ۸۰ کشور علیه ایران به دشمن کمک کردن، ما رو پیروز کرد...
تا ایمان به خدا داریم، تا یقین داشته باشیم ب پیروزی حق، ما پیروزیم... حتی اگه تمام دنیا علیهمون باشن، ما با افریننده ی این دنیا پیمان بسته ایم...
فقط خدا...
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
2
13
ایران‌همیشه‌پیروزه
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
13
9
اتفاقا ایران خیلی راحت شکست میخوره این مملکتو امام زمان (ع) نگه داشته وائمه اطهار اگر خواست خدا نبود ایران تا حالا بدتر از عراق و سوریه بود.
کمپوجه
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
2
23
چهل کشور جهان در جنگ هشت ساله با ایران جنگیدند ، ایران هیچ سلاحی نداشت اما شکست نخورد الآن موشکهای ایران تا قلب اروپا میره، ابرقدرتها را در جنگ سوریه شکست داد
شاهرخ
|
Netherlands
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
23
4
صنعت ایران آفتابه پلاستیکی در رنگهای گوناگون
صنعت آمریکا شاتل فضایی
فکر کنم ایران تو جنگ برنده بشه و امریکا را تصرف کنه مام میریم امریکا یه خونه و یه ماشین و یه شغل و یه زن زیبا بدست میاریم ایشالا
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
3
17
خدا همیشه همراهمونه بعدشم ایران سرزمی رستم و شهید باکری و سورنا هست.آمریکا غلط میکنه به ایران حمله کنه
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
1
17
ترک و لر و فارس و عرب و بلوچ و کرد و گیلکی و مازنی و شیعه و سنی همه با هم برادر و برابر و تا با هم باشن دنیا نمیتونه ایران رو تکون بده اینو تو جنگ هشت ساله ثابت کردیم
فریبر ز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
1
14
چون مثل سگ از ایران میترسن از قدیم گفتن سگ از دور پارس میکنه
علیرضا
|
United States of America
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
2
12
امریکا فقط بلوف میزند ایران قوی ترین کشور خاورمیانه است امریکا فقط توس میدهد همین
اشکان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
12
همش دروغه بابا آمریکا اگه میتونست با کشورای دیگه متحد میشد ایران رو شکست میداد ولی میدی که با 100 کشور دیگم بیاد نمیتونه هیچ قلطی بکنهآمریکا با بهترین تجهیزات دنیا عراق رو پشتیبانی میکرد ولی ما با یه تفنگ سادهدکشورمونو گرفتیم خدا پشتیبان ایران یا حق
امید سرباز وطنم ملتم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
1
12
این جا ایران سرزمین شیران وای به حال روزی که شیران غورش کنن....
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
1
4
امریکا می تونه ایران شکست بده ولی خود امریکا میدونه اگر جنگ با ایران وارد بشه می دونه که امریکایی خیلی تلفات می دن بعد خسارات خیلی زیادی می دن از جمله ناو های جنگی شون
امیرتنها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
1
5
زنده باد ایران سربلند
زنده باد رهبرفرزانه ام سید علی
زنده باد سپاه پاسداران، نگین انگشتر ایران عزیز
ناشناس لر‌
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
0
0
امریکا هیچ غلطی نمیکند ایران جاوید است دنیا مال ما آریایی هاست..زنده باد لر.کرد.اذری.فارس.بلوچ.گیلکی مازنی و قوم دیگر اصیل ایرانی آمریکا عرضه هیچ کاری نداره بلوف میزنه اسرائیل و عربستان هیچ ... نیستن.در پناه حق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
0
0
امریکا هیچ غلطی نمی تواندبکند چه برسه به کشوری مثل عربستان که گاوشیرده امریکاست،عربستان اگه یه جو همت نظامی داشت که گاو شیرده امریکا نمیشد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان