تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۶
آذر منصوری در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

چرا جهانگیری هدف حملات قرار گرفت؟

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره دلایل حملات اخیر به اسحاق جهانگیری گفت: فارغ از اینکه آقای جهانگیری کاندیدای ۱۴۰۰ باشند یا نباشند به نظرم باید به مسئله شکل دیگری هم نگاه کرد. آقای جهانگیری به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور هم مسئولیت دارد و هم وظیفه که یکی از وظایف او هم دفاع از حقوق مردم است.
چرا جهانگیری برای دفاع از حقوق مردم هدف حملات قرار گرفت؟
رویداد۲۴عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت درباره دلایل حملات اخیر به اسحاق جهانگیری گفت: فارغ از اینکه آقای جهانگیری کاندیدای ۱۴۰۰ باشند یا نباشند به نظرم باید به مسئله شکل دیگری هم نگاه کرد. آقای جهانگیری به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور هم مسئولیت دارد و هم وظیفه که یکی از وظایف او هم دفاع از حقوق مردم است.

پس از روی دادن زلزله اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد که بیشتر خانه‌های تخریب‌شده در زلزله متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده است و از وزیر راه و شهرسازی خواست تا با دقت این موضوع که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند را بررسی کند.

همین مسئله آغازی شد برای اینکه رسانه‌های منتقد دولت حملات تندوتیز خود را بیشتر از گذشته انجام دهند و حتی سردار وحید حقانیان یکی از مسئولان دفتر مقام معظم رهبری نیز پس از بازدید مناطق زلزله‌زده نسبت به این نقد معاون اول رئیس‌جمهور از طرح مسکن مهر ادبیات نامناسبی را مورداستفاده قرارداد که پس انتشار رسانه‌ای سخنان او ناچار به دلجویی از جهانگیری شد.

اما این دلجویی هم سبب نشد تا از موج حملات به اسحاق جهانگیری کاسته شود و به نظر می‌رسد شکست‌خوردگان انتخابات ریاست جمهوری اردیبهشت‌ماه نه‌تنها حضور او را در این دور بسیار مؤثر دانسته‌اند بلکه از امروز نسبت به اعلام کاندیداتوری او برای انتخابات 1400 نگران هستند و تخریب اسحاق جهانگیری را کلید زده‌اند.

آذر منصوری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در رابطه دلایل حملات تازه علیه اسحاق جهانگیری گفت: وقتی بحران و حادثه غیرمترقبه‌ای مانند زلزله رخ می‌دهد که باید همه نهادهای دولتی و غیردولتی برای کمک به زلزله‌زدگان و کاهش آلام آن‌ها بسیج شوند به نظرم جفای بزرگ آن است که رسیدگی و عبور از این بحران با مسائل سیاسی آمیخته شود.

وی در ادامه اضافه کرد: طبیعی است که پس از هر زلزله اولین سؤالی که به ذهن متبادر می‌شود میزان خسارات تخریب‌های وارده و دلیل حجم خرابی و آسیب‌هایی به جان و مال مردم واردشده، باشد و علی‌القاعده طرح آن را نباید سیاسی دانست. به‌طور مثال در زلزله بم یکی از دلایل ویرانی‌های زیاد و مرگ‌ومیر بالا ساعت وقوع زلزله و‌ بناهای خشت و گلی که تاب مقاومت در برابر این شدت زلزله را نداشتند، بود، بنابراین به‌طور طبیعی آن زمان هم این مسئله به‌مانند هر زلزله دیگری مطرح شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه اظهار داشت: در میان خرابی‌ها بناهای شخصی‌ساز قاعده خود رادارند و بعد از تخریب طبیعتاً باید مالک ساختمان بررسی کند و ببیند چه اشکالی در مراحل ساخت‌وساز وجود داشته که ساختمان با این شدت زلزله تخریب‌شده است. در تصاویری که منتشرشده، مشاهده می‌شود برخی از ساختمان‌ها آن‌قدر مقاوم بوده‌اند که حتی شیشه‌های آن‌ها هم نشکسته است؛ بنابراین وقتی مجتمعی که زیر نظر بنیاد مسکن (دولت) ساخته می‌شود و ازقضا زمان زیادی هم از احداث آن نمی‌گذرد و علی‌القاعده قرار بوده از مقاومت کافی در برابر زلزله هم برخوردار باشد این حجم از ویرانی و خسارت بعد از زلزله را دارد، اولین سؤال این است که توسط چه کسانی و چگونه ساخته‌شده است؟

منصوری در این خصوص تصریح کرد: چهار سال در شورای شهر حضور داشتم و به‌خوبی می‌دانم درصورتی‌که دغدغه طراح، مهندس ناظر، مأمور شهرداری و به‌خصوص مالک ایمنی سازی باشد و تمام مراحل به‌درستی رعایت می‌شود و مهم‌تر اینکه فرد یا نهادی که مسئول صدور گواهی پایان کار ساختمان است در صورت عمل به وظیفه خود قطعاً میزان خسارات به حداقل خواهد رسید.

وی در ادامه افزود: آقای جهانگیری نه‌تنها سیاسی‌کاری نکرده، بلکه سعی در طرح هشداری جدی نیز داشته است. چند میلیون نفر در مسکن مهر سکونت دارند. حادثه تلخی رخ‌داده و خساراتی حتی غیرقابل‌جبران به هم‌وطنان ما واردشده است که اگر فاکتورهای لازم رعایت می‌شد با این حجم از خسارات مواجه نبودیم. ساکنان این ساختمان‌ها با اطمینان آن‌ها را تحویل گرفته‌اند که عموماً هم از قشر کم‌درآمد جامعه هستند. آیا دفاع از حقوق این افراد سیاسی‌کاری است؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: علاوه براین مسئله این هشداری برای دیگر بناهایی که با همین روند و کیفیت ساخته‌شده، است و باید تک‌تک این مجتمع‌ها موردبررسی قرار گیرد و از ایمن بودن آن‌ها اطمینان به دست آید تا اصل مهم پیشگیری برای حوادث احتمالی بعدی در نظر گرفته شود. آیا باید اسم این حق‌گویی و دفاع از حقوق مردم آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر سیاسی‌کاری دانست؟

منصوری در این خصوص اظهار داشت: فارغ از اینکه آقای جهانگیری کاندیدای ۱۴۰۰ باشند یا نباشند به نظرم باید به مسئله شکل دیگری هم نگاه کرد. آقای جهانگیری به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور هم مسئولیت دارد و هم وظیفه که یکی از وظایف او هم دفاع از حقوق مردم است.

وی دراین‌باره اضافه کرد: ابعاد قضیه را می‌توان با گفتگوهای بیشتر در حضور کارشناسان بررسی کرد، اما در شرایط فعلی باید دید علاوه بر کاهش رنج‌های آسیب دیدگان زلزله چه اقدامات پیشگیرانه‌ای را می‌توان در دستور کار قرارداد تا در حوادث بعدی میزان خسارات مالی و جانی به هم‌وطنان به حداقل برسد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان