تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۴ آذر ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
گزارش رویداد۲۴ به بهانه افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی ارز دیجیتالی

«بیت کوین» سرمایه‎گذاری امن در ایران است؟

بیت‌کوین پول بین المللی است و قابلیت استفاده از آن در ایران وجود ندارد و اگر هم قرار است اجازه استفاده از آن داده شود، باید زیرنظر بانک مرکزی رگوله و کنترل شود تا به سرنوشت برخی از موسسات مالی و اعتباری که پول‌های مردم را به نوعی خوردند و بردند، دچار نشود. به همین دلیل، منطق می‌گوید «بیت کوین» اصلا و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند در ایران به عنوان یک سرمایه گذاری امن و مورد وثوق محسوب شود.
«بیت کوین» سرمایه‎گذاری امن در ایران است؟
رویداد۲۴نوسانات شدید در قیمت «بیت کوین» در بازار ایران سر وصدای زیادی به پا کرده است،‌ قیمت بیت کوین در هفته اخیر با چند جهش در ایران از 45 میلیون تومان به 52 میلیون تومان رسیده است و به نظر می‌رسد که روند صعودی قیمت این ارز دیجیتال همچنان نیز ادامه داشته باشد.

در سال ۲۰۰۹ که ساتوشی ناکاموتو اولین بار بیت‌کوین را به دنیا معرفی کرد، حتی خود او هم باور نداشت این ارز دیجیتال بتواند به چنین جایگاهی برسد. ما در مورد یک کالای فیزیکی مثل طلا و نفت صحبت نمی‌کنیم که در بورس معامله می‌شوند. در مورد پولی صحبت می‌کنیم که با کمک دانش برنامه‌نویسی خلق شده و بعد از ۸ سال توانسته حتی از طلا هم که قرن‌ها است به عنوان شی با ارزشی معامله می‌شود، پیشی بگیرد. تصورش هم سخت است باور اینکه بیت‌کوین بتواند به سرعت مرزها را درنوردد و به ایران هم برسد و برای سرمایه‎گذاران به کالایی جذاب برای سرمایه‎گذاری تبدیل شود.

در ایران نیز، بیت کوین چند سالی است که بی هیچ سر و صدایی در مبادلات تجاری اما در محدوده‌ی بسیار کوچک در حال گردش است. بیت‌کوین به دلیل بین المللی بودن و عدم تایید بانک مرکزی کشور، همچنان نتوانسته است به عنوان یک پشتوانه امن برای سرمایه گذاری در میان ایرانیان تبدیل شود، زیرا جدای از ناشناخته بودن این پول مجازی برای مردم ایران، بیت کوین هیچگونه پشتوانه‌ای خصوصا در ایران ندارد و هر آن ممکن است همانگونه که روند صعودی به خود گرفته به همان میزان و سرعت نیز سقوط کند. به همین دلیل نمی‌توان بر روی این پول الکترونیکی همچون سکه، طلا، دلار و غیره سرمایه‌گذاری کرد. 

بیت‌کوین چیست؟

بیت کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را بوجود آورده است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکز زدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی و یا واسطه‎ای، نیرومند شده است. از نقطه نظر یک کاربر، بیت کوین بسیار شبیه پول نقد اینترنتی است. بیت کوین همچنین می‎تواند به عنوان مهمترین سیستم دفترداری با سه ورودی موجود بشمار آید.

بیت‌کوین چگونه کار می‌کند؟

از دید کاربر، بیت کوین چیزی بیش از یک اَپ روی گوشی تلفن همراه و یا یک برنامه کامپیوتری که یک کیف پول بیت کوینی شخصی برایش تهیه کرده و به کاربر اجازه می‎دهد تا با آن به ارسال یا دریافت بیت کوینها بپردازد، نیست. 

در پشت این پرده، شبکه بیت کوین یک دفتر کل عمومی به نام «زنجیره بلاک» را به اشتراک گذاشته است. این دفتر کل شامل تمامی تراکنش‎هایی است که تاکنون پردازش شده است و به کامپیوتر کاربر اجازه می‎دهد تا درستی هر تراکنش را بیازماید. اعتبار هر تراکنش به وسیله امضای دیجیتالی مربوط به آدرس‎های ارسال، محافظت می‎شود و به همه کاربران اجازه می‎دهد تا بر ارسال بیت کوینها از آدرس‎های بیت کوینی خود، کنترل کامل داشته باشند. افزون بر این، هر کسی می‎تواند تراکنش‎ها را با استفاده از توان محاسباتی سخت‎افزاری که ویژه این کار است، پردازش کرده و برای این سرویس، بیت‎کوین‎هایی را هم به عنوان جایزه بدست آورد. به اینکار اصطلاحاً «استخراج» می‎گویند. 

دولت‌ها، حامی و پشتوانه ارزشِ‌ پول 

در سایر کشورهای دنیا اگر می‌بینید که پول در اختیار حاکمیت‌ها و دولت‌ها قرار دارد به این دلیل است که حاکمیت‌ها و دولت‌ها «اعتماد» و «استحکام» را به پول می‌دهند. یعنی در بسیاری از کشورها دولت و حاکمیت حتی اگر به مردم اعتماد هم ندهند، اما به عنوان یک پشتوانه خوب عمل می‌کنند.

بنابراین مردم برخلاف گذشته‌های دور یعنی 150 سال به قبل، که پول اصلا اعتباری نداشت، حداقل در 100 الی 150 سال اخیر شاهد ارزش و اعتبار پول هستند.

البته «پول» ممکن است طی شرایطی، کمی قدرت و ارزش خود را از دست بدهد و پایه‌هایش سست شود، اما پول به طور کلی هیچ‌گاه از پایه و اساس ساقط نمی‌شود. بنابراین مردم از پول، هم به عنوان تسریع در مبادله خود و هم به عنوان وسیله‌ی برای حفظ و نگهداری ارزش و دارایی خود استفاده می‌کنند؛ به همین علت هرچقدر که دولت بتواند اعتماد بیشتری از مردم را به خود جلب کند، از آن سو نیز می‌تواند اعتبار مناسبی نه تنها به پول رسمی بلکه به پول‌های خصوصی مانند «بیت کوین» ببخشد. زمانی که دولت‌-حاکمیت‌ها نتوانند قدرت و اعتماد لازم را از سوی مردم داشته باشند، طبیعتا پول هم به مرور ارزش خود را از دست می‌دهد.

پول می‌تواند پشتوانه داشته باشد، مانند پولِ بسیاری از کشورهای عربیِ نفت‌خیز یا ریال ما در زمان قبل از انقلاب که قدرت خریدش به قولی سرجایش بود. اگرچه ممکن است مردم به دولت‌ها اعتماد نداشته باشند، اما پول در بسیاری از کشورها دارای یک «پشتوانه» است.  درست است که «پول» در انحصار حاکمیت‌ها قرار دارد اما به این معنا نیست که بخش‌خصوص نمی‌تواند پول منتشر کند، بخش خصوصی اگر بتواند اعتماد لازم را در میان مردم ایجاد کند، طبیعتا می‌تواند به انتشار پول بپردازد.

بیت کوین، بدون پشتوانه

بیت کوین یا همان پول‌های الکترونیکی، برخلاف پول رسمی، پشتوانه‌ای ندارند. بیت‌کوین یک نوع پول خصوصی است که از طریق «بلاک‌چینج» می‌توان وارد سیستم و اینترنت بین‌المللی شد و از آن استفاده کرد. این سیستم دارای امنیت بسیار بالایی است و به هیچ عنوان قابل کپی‌برداری و تقلب از آن وجود ندارد. بنابراین زمانی که بخش خصوصی اعتماد مردم را به خود جلب کند، می‌تواند پول خصوصی را مانند پول رسمی، به جامعه ارائه دهد. طبعا هرچقدر که کمتر از بیت‌کوین یا همان پول‌الکترونیکی خلق کنند و آن را کمتر در معرض گردش مالی قرار دهند، به لحاظ اینکه تقاضا برای آن افزایش پیدا می‌کند، قیمت آن هم بالا می‌رود.

«بیت‌کوین» به معنای ساده‌تر مانند همان کارت اتوبوس و مترویی است که امروزه ما آن را شارژ کرده و از آن استفاده می‌کنیم، اما بیت‌کوین دیگر مانند کارت هم نیست و به صورت «کد» در‌آمده که از طریق تلفن همراهی که در اختیار دارید می‌توانید پرداخت‌های خود را با انجام دهید.  

از سوی دیگر البته روش استفاده و مدارگردش «بیت‌کوین» کمی محدود است و اینگونه نیست که بتوان از آن در همه جا استفاده کرد. اما این پول الکترونیکی در بسیاری از مکان‌های معتبرِدنیا قابلیت استفاده دارد. همانطور هم که شاهد هستید برابری «بیت‌کوین» با دلار روز به روز در حال افزایش است. استفاده از بیت‌کوین مانند این است که فردی پولی به مراتب قوی‌تر از طلا را همواره با خود به همراه دارد، بنابراین هرکجا که می‌رود می‌تواند به راحتی آن را خرج کند، از رفتن به هتل و رستوران تا خریدهای اینترنتی و... .

بیت کوین یک سرمایه گذاری ایمن است؟

در خارج از ایران و در بسیاری از مراکز تجاری معتبرِ جهان، بیت‌کوین را به صورت کامل قبول دارند و از آن نیز به صورت کامل استفاده می‌کنند، خصوصا در بخش‌های از آمریکا که کاملا در حال گردش است و به قیمت روز دلار، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، اعتبار استفاده از این پول‌ها در چارچوب اقتصاد کشورهای خاصی قرار دارد و در همان چارچوب نیز معنا پیدا می‌کند. به معنای دیگر ممکن است بسیاری از افراد در خارج از آمریکا از این پول استفاده کنند، ولی توجه داشته باشید کسی که خارج از حوزه حقوقی کشور صادرکننده‌ی این پول، از آن استفاده می‌کند، قطعا ریسک بسیار بزرگی را متحمل می‌شود و بهتر است که این کار را انجام ندهد. هر کشوری که می‌خواهد از این پول‌ها استفاده کند، ابتدا باید در بانک مرکزی و مقام رگولاتوری آن کشور مورد رسمیت قرار بگیرد، زیرا همین به رسمیت شناختن، ضامن کنترل و نظارت بر آن پول است. 

همانگونه که بانک‌مرکزی، بانک‌ها و موسسات را رگوله، کنترل و نظارت می‌کند، این به رسمیت شناختن نیز به معنای تایید، نظارت و کنترل است. اما باید در نظر داشته باشید که این موضوع متضمن آن نیست که شما «بیت‌کوین» را در ایران بخرید و فردا روزی که خواستید از آن استفاده کنید، نتوانید آن را خرج کنید و  به قولی ممکن است این پول روی دستتان بماند. روش معنادار و منطقی این است که این گونه پول‌ها فقط در حوزه حقوقی خود، که تحت کنترل قرار گرفته است مورد داد و ستد قرار بگیرد.

«بیت کوین» البته هنوز در ایران جا نیافتاده است و نباید هم‌ جا بی‌افتد، زیرا این پول اصلا برای ما نیست. ما باید برای خودمان یک پول خصوصی و اعتباری جدید خلق کنیم تا مقامات ناظر بتوانند بر آن نظارت کامل داشته باشند. 
 
بالطبع «بیت‌کوین» یا همان پول‌های مجازی باید در کشورهای صادر کنند مورد استفاده قرار بگیرد، تا مسئولین مربوطه نظارت‌های لازم را برآن داشته باشند و فسادی در آن ایجاد نشود. 

این روزها بیت کوین در ایران هم آمده است و مشخص نیست افرادی که آن را می‌خرند دقیقا برای چه کاری و با چه هدفی آن را خریداری کرده‌اند، البته ممکن است با آن سکه و ارز بخرند و یا در خارج از کشور از آن استفاده ‌کنند. اما طبق قاعده معنایی ندارد کسی در ایران «بیت کوین» بخرد. 

نوسانات بیت‌کوین وابسته به قیمت دلار است و همانگونه که در هفته گذشته بیت‌کوین تا 8 میلیون افزایش قیمت پیدا کرده، ممکن است به همان میزان هم قیمتش به یکباره سقوط کند و طبیعتا هم هستند افرادی که همواره خواهان ریسک کردن باشند. 

بیت‌کوین پول بین المللی است و قابلیت استفاده از آن در ایران وجود ندارد و اگر هم قرار است اجازه استفاده از آن داده شود، باید زیرنظر بانک مرکزی رگوله و کنترل شود تا به سرنوشت برخی از موسسات مالی و اعتباری که پول‌های مردم را به نوعی خوردند و بردند، دچار نشود. به همین دلیل، منطق می‌گوید «بیت کوین» اصلا و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند در ایران به عنوان یک سرمایه گذاری امن و مورد وثوق محسوب شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
علی حسین زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
0
0
اول و اخر این نوشته با هم متناقض است.
در ابتدا صحبت از غیر دولتی بودن و فرامرزی بودن و بین المللی بودن و مجازی بودن این پول است اما در انتها گفته شده این پول برای ایرانی ها نیست، باید در منطقه انتشار استفاده شود! باید تحت نظارت بانک مرکزی باشد و...
بخش ابتدای مطلب کاملا درست است و بخش پایانی و بخصوص پیشنهاد نظارت بانک مرکزی بر بیت کوین واقعا خنده دار.
blowFISH
|
United States
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
0
0
این چرت و پرتا چیه نوشته واقعا .... دلار مگه مال ایرانه ...اینطور بود دلیلی هم برای خرید دلار تو ایران وجود نداشت ..خرید ارز مجازی هم مانند ارز کاغذی یک نوع سرمایه گذاری محسوب میشود ..تنها تفاوت عمده این دو سرمایه گذاری ریسک پذیری ارز دیجیتال هست ... دوستان بازار سکه و ارز کاغذی با ثبات و بسیار امن هستند افت و خیز کمی دارند و مسلما خب سودی کمتری هم دارند ...یک شبه نمیشه پولدار شد و یک شبه هم کسی بدبخت نمیشه ...اما در بازار ارز دیجیتال دقیقا نقطه مقابل این مسئله هست افت و خیز شدید داره ...یک شبه پولدار میشی و مسلما هم میشه یک شبه بدبخت شد ...
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان