تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۶
نشست سران سازمان همکاری اسلامی

روحانی: فلسطین باید به موضوع اول جهان اسلام بازگردد/ اردوغان: اسرائیل دولت اشغالگر و تروریستی است/ عباس: ترامپ قدس را به اسرائیل هدیه داد

نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با موضوع بررسی تصمیم آمریکا علیه قدس، در استانبول آغاز شد.
روحانی: فلسطین باید به موضوع اول جهان اسلام بازگردد/ اردوغان: اسرائیل دولت اشغالگر و تروریستی است/ عباس: ترامپ قدس را به اسرائیل هدیه داد
رویداد۲۴نشست اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با موضوع بررسی تصمیم آمریکا علیه قدس، در استانبول آغاز شد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان اولین سخنران این نشست گفت: «برای صحبت درباره قدس که اولین قبله اسلام است در اینجا جمع شدیم...از کشورهایی که تصمیم آمریکا درباره قدس را نپذیرفتند، شامل پاپ، تشکر می‌کنیم.»

اردوغان با بیان اینکه کشورهای اسلامی، تصمیم آمریکا درباره قدس را رد می‌کنند، تاکید کرد: «به جامعه جهانی می‌گوییم، این تصمیم، علیه تاریخ، علیه اخلاقیات و پوچ و بی‌معنا است. این تصمیم به معنای تنبیه فلسطینیان است.»

وی سپس از روی نقشه، تصرف تدریجی اراضی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی از سال 1946 تا به امروز را نشان داده و گفت: «این چنین اقدامی (اشغالگری) حتی از سوی گرگ‌ها علیه گله گوسفند نیز انجام نمی‌شود.»

رئیس‌جمهور ترکیه سپس به عکسی از یک نوجوان فلسطینی که توسط بیش از 20 نظامی صهیونیست محاصره شده اشاره کرده و گفت: «آقای ترامپ این چه چیزی را به شما نشان می‌دهد؟ اسرائیل یک دولت اشغالگر و تروریستی است.»

اردوغان با بیان اینکه جنایات رژیم‌صهیونیستی مانند تخریب خانه‌های فلسطینیان، کشتار مردم غزه و غیره، از سوی ترامپ مورد پاداش قرار گرفته، افزود: «دنیا فقط از آمریکا تشکیل نشده و سازمان ملل 196 عضو دارد، باقی اعضا علیه این تصمیم واکنش نشان می‌دهند.

وی با بیان اینکه طبق قطعنامه 478 هیچ کشوری نمی‌تواند در قدس سفارتخانه داشته باشد، خطاب به رژیم صهیونیستی گفت: «از نظر آمریکا شما شاید یک کشور باشید و سلاح و موشک اتمی داشته باشید اما این به معنی این نیست که شما قوی هستید.»

رئیس‌جمهور ترکیه سپس درباره اقدامات آمریکا در سوریه نیز گفت: «آمریکا در شمال سوریه بیش از 4هزار کامیون مملو از سلاح را به شبه‌نظامیان کُرد داده است، چرا این کار را کرد؟ تا تروریست‌ها را پشتیبیانی کند. آمریکا با تروریست‌ها (چه در فلسطین و چه در سوریه) هم‌موضع می‌شود.»

اردوغان: اسرائیل دولت اشغالگر و تروریستی است/ عباس: ترامپ قدس را به اسرائیل هدیه داد

اردوغان با بیان اینکه دیگر مشکلات در خاورمیانه نمی‌تواند ما را از مسئله فلسطین دور کنند، افزود: «بدون حل شدن این مشکل، نمی‌توان درباره صلح در خاورمیانه صحبت کرد. ما نمی‌توانیم در برابر چنین تصمیماتی ساکت باشیم. تصمیم آمریکا درباره قدس، قوانین بین‌المللی را نقض کرده و به جامعه اسلامی آسیب می‌رساند.»

وی سپس از همه کشورها خواست تا قدس را به عنوان پایتخت فلسطین، که اشغال شده، به رسمیت بشناسند و گفت: «ما نمی‌توانیم از درخواستمان برای تاسیس یک دولت فلسطینی به پایتختی قدس دست بکشیم.»

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: «قدس خط قرمز ماست. مسجدالاقصی و قبه الصخره در داخل حرم الشریف است و برای همیشه به مسلمانان تعلق دارد. بعد از این اعلام تصمیم آمریکا، صلح به هیچ‌وجه قابل دسترس نیست.»

اردوغان سپس به آمریکا هشدار داد تا از تصمیم اشتباهش درباره قدس برگردد و افزود : «اسرائیل می‌خواهد از جهان زمان بخرد تا اشغالگری را ادامه دهد. ما هر روز باید این مسئله را غیرممکن تر کنیم.»

عباس: قدس پایتخت دولت فلسطین بوده و تا ابد باقی خواهد ماند

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سپس به عنوان سخنران بعدی، گفت: «100 سال از بیانیه بالفور میگذرد؛ انگلیس، سرزمین فلسطین را به جریان صهیونیسم تقدیم کرد و آمریکا این جریان را ادامه داد تا اینکه اکنون وعده  دیگری فرا رسیده و دونالد ترامپ قدس را به عنوان هدیه‌ای به جریان صهیونیسم داد»

عباس افزود: «ترامپ گویا شهری از شهرهای آمریکا را به صهیونیست‌ها هدیه می‌دهد. برای اولین بار، جهان یک موضع واحد علیه تصمیم ترامپ درباره قدس اتخاذ کرده است. انگلیس اکنون موضعی خلاف با موضع زمان صدور بیانیه بالفور اتخاذ کرده اما این موضع، از جرم لندن در تاسیس اسرائیل نمی‌کاهد.»

وی تاکید کرد: «قدس پایتخت دولت فلسطین بوده و تا ابد پایتخت دولت فلسطین باقی خواهد ماند»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین اضافه کرد: «آنچه اتفاق افتاده، از ما می‌طلبد که تصمیم‌های سرنوشت‌ساز برای حمایت از قدس و مقدسات آن تا پایان اشغالگری در فلسطین بگیریم.»

عباس در ادامه خطاب به ترامپ تأکید کرد تصمیم وی علیه قدس، نقض فاحش قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین بین‌المللی است و تصریح کرد: «ما در برابر توطئه‌ها علیه قدس خواهیم ایستاد.»

وی ادامه داد: «آمریکا خودش انتخاب کرد تا شایستگی‌اش به عنوان یک میانجی (در مذاکرات سازش) را از دست بدهد و ما دیگر نمی‌پذیریم که این کشور در روند سیاسی نقشی داشته باشد.»

این مقام فلسطینی گفت: «ما نمی‌پذیریم که دولتی فلسطینی یا صلحی (فلسطینی-اسرائیلی) در منطقه باشد جز در آن صورت که قدس پایتخت دولت فلسطین باشد.»

عباس با مردود خواندن تصمیم آمریکا در معرفی سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان یک سازمان تروریستی، افزود: «ما با 83 کشور در جهان، توافقنامه‌ها و پروتکل‌هایی درباره مبارزه با تروریسم داریم.»

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه داد: اسرائیل به سرزمین ما یورش آورد، ملت ما را بیرون کرد، 400 روستا و شهر فلسطینی را محو و قطعنامه‌های بین‌المللی را نقض کرد، نظام آپارتاید را اجرا کرد و هیچ کسی ، محاکمه‌اش نکرد.

وی تصریح کرد: آمریکا با تصمیمش درباره قدس تمام خطوط قرمز را زیر پا گذاشته و (با این وضعیت) ما دیگر نمی توانیم به تعهدات خود پایبند باشیم.

عباس پرسید: مرزهای اسرائیل کجاست؟ اسرائیل اصلا مرزی ندارد پس چگونه برای آن، پایتخت به رسمیت شناخته می‌شود.

وی سپس از کشورهای جهان خواست از تصمیم خود در به رسمیت شناختن اسرائیل تجدید نظر کنند.

وی به آشتی داخلی نیز پرداوخت و گفت: برای تحقق آشتی داخلی بر اساس توافق قاهره تلاش می‌کنیم؛ نه دولتی در غزه و نه دولتی بدون غزه وجود خواهد داشت.

رئیس تشکیلات خودگردان از کشورهایی که حامی راه‌حل دو دولتی هستند خواست دولت فلسطین را به رسمیت بشناسند.

عباس سپس خواستار افزایش تلاش‌ها برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد.

وی تأکید کرد ادامه اینگونه اقدامات اسرائیل، تشکیلات خودگردان را به سمت لغو توافق‌های امضا شده سوق می‌دهد.

نمایندگانی از 48 کشور از جمله 16 «سر» شامل رئیس‌جمهور، شاه و شاهزاده در نشست سران سازمان همکاری اسلامی حضور دارند. نکته قابل توجه، عدم حضور «ملک سلمان» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد او در این نشست است.


روحانی: همه معضلات جهان اسلام از طریق گفت‌وگو قابل حل است

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در شرایط کنونی، وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی بسیار ضروری است. اگر در برخی از مسائل با هم اختلاف نظر داریم، اما در مورد دفاع از قدس و آرمان فلسطین نباید اختلافی داشته باشیم. همه معضلات جهان اسلام از طریق گفتگو قابل حل است.

متن سخنرانی حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری‌های اسلامی به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سبحان الذی اسرى بعبده لیلا من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى الذی بارکنا حوله

لنریه من ایاتنا انه هوالسمیع البصیر

جناب آقای اردوغان، ریاست محترم جمهوری ترکیه

روسای محترم کشورهای اسلامی

روسای هیات های شرکت کننده

السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

در ابتدا مراتب قدردانی خود را از برادر عزیزم جناب آقای رجب طیب اردوغان به جهت برگزاری این نشست بسیار مهم اعلام می کنم. موضوعی که باعث گردهمایی ما شده است تبادل نظر درباره فاجعه غم انگیز و زخم کهنه امت اسلام در صد سال گذشته است که با توطئه بالفور شروع شد و اینک با اقدام ناصحیح و غیر قانونی رئیس جمهور آمریکا برای انتقال سفارت این کشور به شهر قدس شریف فصل جدیدی در آن پدید آمده است.

امروز از قدس سخن می گوییم که اولین قبله گاه مسلمانان و سومین حرم مقدس اسلامی است و هویت و اعتبار فلسطین به آن شناخته می شود. قیام مردم مجاهد فلسطین در روزهای گذشته علیه آمریکا و اشغالگران صهیونیست یک بار دیگر آشکار ساخت که فلسطینیان به طرح های پوچ دل نبسته، و بر خواسته بحق خود پافشاری می کنند.

خوشبختانه کشورهای اسلامی در قبال رویکرد دولت آمریکا نسبت به شهر قدس واکنشی سریع از خود نشان دادند و تشکیل این نشست معطوف به قرائت درست کشورهای اسلامی از اقدام نادرست رئیس جمهور آمریکا است.

برادران و خواهران گرامی

باید از همه راههای ممکن مانع اجرای این اقدام غیرقانونی دولت آمریکا شویم. اما جای طرح این سوال وجود دارد که چه عناصر و عواملی باعث شد رئیس جمهور آمریکا اینچنین گستاخانه حرمت شکنی کند؟!

به عقیده من آنچه بیش از هر چیز دیگری محرک و مشوق این تصمیم گیری بوده، تلاش برخی برای ایجاد ارتباط با رژیم صهیونیستی و هماهنگی و همکاری با آن رژیم است که بجای مقابله با تهدید های صهیونیست ها، در همراهی با آمریکا و رژیم صهیونیستی، نسخه هایی را برای آینده فلسطین تجویز می‌کنند که در صورت عملی شدن، صهیونیست‌ها برای همیشه بر فلسطین مسلط خواهند شد.

امروز دیگر همه می دانند که بزرگترین دشمن یهودیان، نه مسلمانان و اعراب بلکه پروژه خطرناک صهیونیسم است. ما مسلمانان و مسیحیان و یهودیان، صاحبان تاریخی این منطقه هستیم. این صهیونیست‌ها هستند که در این جمع غریبه‌اند و خود را بر این منطقه تحمیل کرده‌اند؛ آنهایی که بذر تروریسم و خشونت گرایی را از سال های آغازین قرن گذشته به منطقه ما آوردند، صهیونیستها هستند.

در طول چند دهه گذشته رژیم صهیونیستی مسئول کشتار و آوارگی فلسطینیان و بی حرمتی به مقدسات اسلامی در فلسطین است و در تمامی این جنایات، ایالات متحده آمریکا با آن همراه، و در شورای امنیت با وتوی خود آن را حمایت کرد و در ارسال انواع سلاح مخرب برای جنگ افروز از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و متاسفانه برخی آمریکا را در طول سالها مذاکره، داور گرفتند و یا از آن حمایت خواستند و دل در گرو میانجیگری آن سپردند. ایالات متحده هیچگاه میانجی صادقی نبوده و نخواهد بود. اقدام اخیر دولت آمریکا برای کسانی که هنوز روزنه امیدی به ایفای نقش مثبت آمریکا در حل بحران فلسطین داشتند آشکارا روشن ساخت که آمریکا تنها در پی منافع حداکثری صهیونیست ها است، و احترامی برای خواسته های مشروع فلسطینیان قائل نیست.

آقای رئیس

برای مقابله با این اقدامات ظالمانه و کوته نظرانه ضرورت دارد اقدامات عملی ذیل را در سرلوحه برنامه جمعی خود قرار دهیم:

-۱ ضروری است تصمیم اخیر آمریکا در اعلام قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به آنجا به شدت توسط این اجلاس محکوم شود.

-۲ در شرایط کنونی، وحدت جهان اسلام در برابر رژیم صهیونیستی بسیار ضروری است. اگر در برخی از مسائل با هم اختلاف نظر داریم، اما در مورد دفاع از قدس و آرمان فلسطین نباید اختلافی داشته باشیم. همه معضلات جهان اسلام از طریق گفتگو قابل حل است. تنها از طریق وحدت اسلامی است که بهتر می توان از حقوق امت اسلام و قدس حمایت کنیم.

۳ - دولت آمریکا باید متوجه این واقعیت بشود که جهان اسلام نسبت به سرنوشت فلسطین و قدس شریف بی‌تفاوت نبوده و به سخره گرفتن مصوبات بین المللی و نظرات اکثریت قریب به اتفاق جامعه بین المللی در موضوع فلسطین، بدون هزینه سیاسی نخواهد بود.

۴ - کشورهای اسلامی به طور یکپارچه موضع اصولی خود در مخالفت با اقدام اخیر آمریکا را در گفتگو با شرکای آمریکا به ویژه کشورهای اروپایی مطرح و بر لزوم پایداری همه کشورها در برابر تصمیم اخیر ترامپ تاکید کنند.

۵ - باید موضوع فلسطین به موضوع اول جهان اسلام برگردد. با شکست داعش در عراق و سوریه و لزوم تداوم مبارزه با دیگر گروه های تروریستی، نباید از خطرات رژیم صهیونیستی از جمله زرادخانه هسته ای این رژیم که کل جهان را مورد تهدید قرار می دهد غافل باشیم.

۶ - سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت و مجمع عمومی آن در مقطع کنونی نقش کلیدی در مخالفت با تصمیم اخیر آمریکا دارند.

لازم است هیات‌های نمایندگی کشورهای اسلامی در سازمان ملل به طور فعال در مباحثات شرکت نمایند.

۷ - باید تحرکات رژیم صهیونیستی به طور مستمر مورد رصد قرار گیرد و سازمان همکاری اسلامی در صورت نیاز برای اتخاذ تدابیر لازم در سطح وزرا یا سران تشکیل جلسه دهد.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با تک تک کشورهای اسلامی برای دفاع از قدس بدون هیچگونه ملاحظه و پیش شرطی همکاری نماید.


«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه ضمن به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل، دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» روز پنجشنبه ضمن دعوت به تظاهرات در سراسر فلسطین اشغالی، جمعه را آغاز انتفاضه چهارم و روز خشم اعلام کرد.

همچنین در اقدامی کم‌سابقه چهارده عضو شورای امنیت سازمان ملل از جمله انگلیس، فرانسه و روسیه، در جلسه که ساعات پایانی روز جمعه برگزار شد، ضمن انتقاد شدید از اعلام شدن قدس به پایتختی رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، گفتند سفارتخانه‌هایشان را از تل‌آویو منتقل نمی‌کنند.

در حال تکمیل...
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان