تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۶ دی ۱۳۹۶
ژاپن تایمز:

علم روز قادر به پیش‌بینی زلزله نیست/هرگونه گزارشی در این زمینه جعلی است

متأسفانه علم روز قادر نیست به شکل قابل‌اعتمادی بگوید که کدام بخش از یک کشور خطرناک‌تر از بخش دیگر است، چه زمان زلزله رخ می‌دهد یا بزرگی این زمین‌لرزه تا چه اندازه خواهد بود. راه‌های مؤثری برای تخفیف پیامدهای زلزله وجود دارد اما از بین بردن خطرات آن ممکن نیست.
رویداد۲۴- متأسفانه علم روز قادر نیست به شکل قابل‌اعتمادی بگوید که کدام بخش از یک کشور خطرناک‌تر از بخش دیگر است، چه زمان زلزله رخ می‌دهد یا بزرگی این زمین‌لرزه تا چه اندازه خواهد بود. راه‌های مؤثری برای تخفیف پیامدهای زلزله وجود دارد اما از بین بردن خطرات آن ممکن نیست.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از ژاپن تایمز، دولت ژاپن دست‌کم یک‌بار در سال هشدارهایی را صادر می‌کند اما پیش‌بینی زلزله که به‌طورمعمول از سوی رسانه‌ها منتشر می‌شود، جعلی است و باید متوقف شود.

یک الگوی پیش‌بینی، تنها یک بازی ریاضی است، مگر اینکه زمان پیش برود و پس از وقوع اتفاق، مقایسه‌ها صورت بگیرد. برای مثال در کشور زلزله خیزی مانند ژاپن با تمام دستگاه‌های پیشرفته در این زمینه، پیش‌بینی‌های دولت طی 40 سال گذشته چطور بوده است؟ برای مثال زلزله 9 ریشتری توهوکو که منجر به مرگ 19 هزار نفر و آسیب شدید اقتصادی در ژاپن شد، در منطقه‌ای رخ داد که بر اساس پیش‌بینی‌ها برچسب «کم‌خطر» خورده بود، درحالی‌که هیچ اتفاقی در منطقه توکیا-توناکای-نانکای که برچسب «پرخطر» خورده بود، رخ نداده است.

این مسئله را می‌توان یک شکست کامل دانست. با توجه به زلزله‌های کم‌عمق بسیاری که دقیقاً در بستر سرزمینی ژاپن قرار دارد، هیچ‌یک در توکیو رخ نداده‌اند و این در حالی است که دولت ژاپن از اوایل دهه 1980 میلادی بر اساس چرخه‌های زلزله، اقدامات ضدزلزله برای مقابله با یک زمین‌لرزه 7 ریشتری دقیقاً زیر منطقه توکیو را آغاز کرده است. 

این در حالی است که در سال 1995 یک زلزله «غیرمنتظره» در کوب و زلزله دیگری در سال 2016 در کوماموتو رخ داد، و این‌ها دقیقاً مناطقی بودند که برچسب پرخطر نخورده بودند. بنابراین می‌توان با قاطعیت گفت پیش‌بینی‌های دولت بر اساس تجربیات، کاملاً اشتباه است.

در اصل زلزله‌شناسانی که طی 40 سال گذشته تظاهر کرده‌اند که می‌توانند زلزله ژاپن را 72 ساعت قبل از وقوع پیش‌بینی کنند، دقیقاً همان افرادی هستند که طی 15 سال گذشته خبر جعلی احتمال وقوع زلزله طی 30 سال آینده را مطرح می‌کنند. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که این‌گونه پیش‌بینی‌ها را معتبر بدانیم.

برای مثال پرفسور هیتوشی تاکوچی از دانشگاه توکیو طی مصاحبه‌ای در 27 اوت سال 1979 همان مسائلی را مطرح کرد که ما امروز در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. بااین‌حال برخی رسانه‌ها بر اساس یک سنت بد، ستون‌های خبری خود را با گزارش پیش‌بینی‌های مختلف زلزله پر می‌کنند و این مسئله باید متوقف شود.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
Created by potrace 1.16, written by Peter Selinger 2001-2019
پیشنهاد
پیشخوان