تاریخ انتشار: ۱۳:۲۹ - ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
در پی درگذشت زها حدید،

«او در پنجاه سالگی ستاره شد»

رویداد24- یک معمار ایرانی در پی مرگ زها حدید –معمار مطرح بریتانیایی، عراقی- گفت: طرح‌های "حدید" خیلی دیر و نزدیک به پنجاه سالگی‌اش اجرا شد، تا قبل از این سن همه به او می‌گفتند طرح‌هایت قابل اجرا نیست، اما او از پا ننشست و آنقدر کار کرد تا در دهه پنجم سنش ستاره شد و در پانزده سال آخر عمرش ستاره ماند.

شیوا آراسته با بیان این‌که "زها حدید" برای او به عنوان یک معمار زن، الگو بوده‌ است، بیان کرد: او یک خاورمیانه‌ای بود که تبعیض‌ها را از بین برد و به یک سوپراستار تبدیل شد، آدم با مرگ او احساس می‌کند نقطه امیدش را از دست داده است.

وی ادامه داد: حدید در همه‌جای دنیا کار کرده است و در ایران نیز طرح او در ایران برای ساخت برج تجارت جهانی واقع در محدوده برج میلاد برنده شد، از سویی طرح هتلی واقع در خیابان فرشته منسوب به دفتر او است.

به گزارش ایسنا، زها حدید معمار سرشناس عراقی-انگلیسی روز 12 فروردین‌ماه در سن ۶۵ سالگی در گذشت. او که از برونشیت رنج می‌برد دچار حمله قلبی شد و در بیمارستان میامی از دنیا رفت. حدید طی 167 سال نخستین زنی بود که جایزه مدال طلای انجمن معماران سلطنتی انگلستان را کسب و لقب تشریفاتی Dame را از ملکه انگلستان دریافت کرده بود.

او در طول سال های فعالیت هنری اش، آثار گوناگونی خلق کرد که در کشورهای مختلف، از جمله ایتالیا، آلمان و چین ساخته شد. مرکز ورزش‌های آبی المپیک لندن از جمله آثاری است که معماری آن را زها حدید بر عهده داشت.

این معمار برنده مدال‌ها و جوایز متعددی از جمله "مدال سلطنتی معماری" در بریتانیا شده بود و جایزه بهترین طرح معماری سال ۲۰۱۵ که برای طراحی یک مجموعه فرهنگی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان دریافت کرد.

حدید در سال ۱۹۵۰ در عراق متولد شد و پس از تحصیل در رشته ریاضیات در دانشگاه آمریکایی بیروت، در سال ۱۹۷۲ برای تحصیل در "ای ای"، مدرسه معماری لندن، راهی بریتانیا شد.

او پس از فارغ التحصیلی در شرکت معماری استاد سابق خود شروع به کار کرد تا اینکه در سال ۱۹۷۹، دفتر مستقل معماری خود را در لندن راه اندازی و تدریس رشته معماری را در مدرسه معماری لندن آغاز کرد.
منبع: ایسنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان