تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
جروزالم پست تشریح کرد

کنگره و اروپا در مقابل تصمیم برجامی ترامپ

به نظر می‌رسد هم کنگره و هم اروپاییان به‌طور روزافزون مایل به کار با رئیس‌جمهور آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران هستند.
رویداد۲۴- به نظر می‌رسد هم کنگره و هم اروپاییان به‌طور روزافزون مایل به کار با رئیس‌جمهور آمریکا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران هستند.

به گزارش رویداد۲۴  به نقل از جروزالم پست، در کمتر از 100 روز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا باید تصمیم بگیرد که توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت لغو شود یا خیر. وی صراحتاً اعلام کرد که اگر «نواقص فاجعه‌بار» این توافق رفع نشود، وی تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران را دوباره اعمال خواهد کرد، اقدامی که به شکل مؤثر منجر به لغو برجام می‌شود.

از زمان نهایی شدن برجام، ایران آزمایش‌های موشکی مکرری داشته است. تهران این‌طور استدلال می‌کند که چنین فعالیت‌هایی مجاز است چراکه این موشک‌ها قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را ندارند؛ توسعه تسلیحات اتمی صراحتاً در برجام منع شده است. 

اما تمامی این بحث‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که یک بحث بنیادی‌تر مطرح است؛ اینکه آیا ایران به‌طور کامل به بندهای برجام پایبند است یا خیر. در شرایطی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که تهران به توافق هسته‌ای پایبند بود، برخی منتقدان این‌طور استدلال می‌کنند که آگاهی دقیق از همراهی ایران با محدودیت‌های توافق عملاً غیرممکن است.

امیلی لانداو، رئیس برنامه کنترل تسلیحات و امنیت منطقه‌ای در موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل معتقد است سؤال پایبندی ایران تا حدودی غیرقابل پاسخگویی است. وی تصریح کرد:«در مورد تأسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران و فعالیت‌هایش در حوزه غنی‌سازی اورانیوم، آن‌ها به توافق پایبند هستند، اما در مورد تأسیسات هسته‌ای، تصویر کاملی در اختیار نداریم. یکی از مشکلات توافق هسته‌ای این است که شفافیت بسیار محدودی در عرصه عمومی‌دارد. بنابراین گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسیار مختصر بوده و ما اطلاعاتی که در گذشته کسب می‌کردیم را دیگر در اختیار نداریم.»

در این شرایط، کاخ سفید در حال پیگیری یک سیاست دوگانه است، که بر مبنای آن اصرار دارد کنگره لایحه جدیدی را ارائه کند که شامل مکانیسم‌های بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، در صورت نقض مواردی که قرار است تشریح شود، باشد. درعین‌حال، واشنگتن طرف‌های اروپایی توافق  -انگلیس، فرانسه و آلمان- را تحت فشار قرار داده که بار دیگر مذاکره کرده و نواقص برجام را رفع کنند.

تا به امروز، هیچ یک از این تلاش‌ها نتیجه‌ای در بر نداشته؛ کنگره اساساً درخواست ترامپ را در ضرب‌الاجل 120 روزه قبلی نادیده گرفت. اما با توجه به نزدیک شدن این ضرب‌الاجل و جدیت ترامپ، به نظر می‌رسد قانون‌گذاران کنگره در حال کار روی روش‌هایی هستند که آمریکا را در توافق نگه می‌دارد و درعین‌حال نسبت به اینکه ظرفیت اتمی تهران یک سال از دستیابی به تسلیحات هسته‌ای فاصله خواهد داشت، اطمینان ایجاد می‌کند.

لاندوا بر این اعتقاد است که لندن، پاریس و برلین باوجود فشارهای ترامپ، هنوز نمی‌خواهند که به برجام دست بزنند یا در آن خللی ایجاد کنند اما به این درک مشترک رسیده‌اند که این بار ترامپ جدی است و اگر تلاشی از سوی آن‌ها صورت نگیرد، ممکن است آمریکا از توافق خارج شود.

زمانی که ترامپ از احتمالاً خروجش از برجام خبر داد، این هشدار را هم داد که نسبت به کلماتش تردید نکنند. و حال باوجودآنکه به نظر می‌رسد آن‌ها این صحبت‌ها را جدی گرفته‌اند، ممکن است ضرب‌الاجل می هم بدون هیچ اتفاقی در این زمینه بیاید و برود. در این صورت، احتمالاً رئیس‌جمهور آمریکا مجبور می‌شود به‌تنهایی اقدام کند که با توجه به سابقه یک‌ساله ریاست جمهوری ترامپ، بسیار محتمل است که اقدامی در این زمینه صورت دهد.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان