تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶
حق‌شناش، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد

با توجه به تورم، نرخ فعلی ارز طبیعی است/وظیفه دولت نظارت است نه دخالت در بازار

حق‌شناس کارشناس مسائل اقتصادی بر این عقیده است که افزایش نرخ ارز کاملا قابل پیش بینی بود و با توجه به رشد تورم داخلی و تورم کشورهایی که با آن‌ها مراودات تجاری داریم، به نظر می‌رسد که نرخ دلار در همین حدود قیمت باشد.
با توجه به تورم، نرخ فعلی ارز طبیعی است/وظیفه دولت نظارت است نه دخالت در بازار
رویداد۲۴-حق‌شناس کارشناس مسائل اقتصادی بر این عقیده است که افزایش نرخ ارز کاملا قابل پیش بینی بود و با توجه به رشد تورم داخلی و تورم کشورهایی که با آن‌ها مراودات تجاری داریم، به نظر می‌رسد که نرخ دلار در همین حدود قیمت باشد.

«دلار» بالاخره مرزها را در نوردید و در میان انتقادات مخالفان و موافقان و تاکیدات دولت بر کنترل بازار، به قیمت 5 هزار تومان رسید.  

در ماه‌های اخیر خصوصا روز گذشته، بازار سکه و ارز شاهد نوسانات بسیار زیادی بود و علاوه بر دلار، قیمت «طلا» نیز روند صعودی به خود گرفت و در رکوردی بی‌سابقه به گرمی 154 هزار تومان رسید. «سکه‌بهارآزادی» نیز در بازار روزگذشته با رشد قیمت، به یک میلیون و 593 هزار و 500 تومان رسید. همچنین نیم سکه 771 هزار تومان، ربع سکه 460 هزار تومان و سکه گرمی 308 هزار تومان قیمت‌گذاری شدند.

روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در سخنانی این نوسانات در حوزه سکه و ارز را نپذیرفت و گفت: «نوسانات بازار ارز به دلیل افزایش خریدها بوده و قطعا چنین نوسانی قابل قبول نیست. مردم باید در این موارد به کشور کمک کنند؛ زیرا با این روند زیان متوجه پول ملی کشور می‌شود و دولت به هیچ‌وجه با کاهش ارزش پول ملی موافق نیست ... بانک مرکزی برنامه‌هایی دارد که به زودی اجرا می‌شود و تا به امروز بانک‌مرکزی بسیار تحمل کرده تا با ساز وکار رایج این ثبات ایجاد شود و قطعا این افزایش قیمت برای دولت قابل تحمل نیست.» پیش از آن هم حسن روحانی رئیس‌جمهوری کشورمان بر کنترل بازار تاکیدات موکدی کرده بودند که طبق برآورده‌ها به نظر می‌رسد این کنترل‌ها راه به جایی نبرده است و بازار ارز همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد. 

هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل بازار در گفت‌وگو با رویداد۲۴، با اشاره به آخرین نوسانات در بازار سکه و ارز و رسیدن قیمت دلار به 5 هزار تومان گفت: ما این قیمت را برای دلار از مدت‌ها قبل پیش‌بینی کرده‌ بودیم. مهمترین عامل افزایش قیمت دلار، نرخ تورم تجمعی 5 سال گذشته است. ازسال 92 تا سال جاری مجموع تورم سنوات اقتصادی ایران حدود 60 درصد بوده است. اگر فرض را بر این بگیریم که تورم کشورهایی که از آن‌ها کالا وارد می‌کنیم حدود 20 الی 25 درصد باشد، لذا افزایش قیمت دلار نسبت به شهریور 92، بیش 35 درصد بوده که بر مبنای علم اقتصاد امری طبیعی است و در همه جا نیز همین شیوه وجود دارد. 

حق شناس ادامه داد: به نظر می‌رسد این نرخ، نرخی است که «عرضه» و «تقاضا» در بازار تعیین می‌کند. البته ممکن است که گفته شود این نرخ در کوتاه مدت، کمی دارای حباب باشد اما مطمئنا نرخ ارز طبق آن فرمولی که اعلام کردم، نیاز به تعدیل داشت و تقریبا هر 4 سال یک بار در اقتصاد ایران اتفاق می‌افتد. اگر دولت‌ها یا بانک مرکزی به هر دلیلی بخواهند در این خصوص مداخله کنند، ممکن است بتوانند این افزایش قیمت را تا مدتی به تاخیر بیاندازند اما باید به این نکته توجه داشت که تعدیل نرخ ارز اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ متعادل قیمت ارز از طریق مابه التفاوت تورم داخلی و تورم داخلی کشورهایی که ما با آن‌ها روابط تجاری داریم، تعیین می‌شود، تصریح کرد: هرگونه دخالت غیراقتصادی یا عدم تبعیت از قانون بازار، ممکن است که کمی در بازار وقفه ایجاد کند، ولی در بلندمدت این نیروهای عرضه و تقاضای بازار هستند که «قیمت» را تعیین می‌کنند. 

هادی حق‌شناس، در ادامه خاطرنشان کرد: جو روانی بازار قیمت 4هزار و 700 الی 800 تومان را پذیرفته است و بعید به نظر می‌رسد که این موضوع بخواهد در جامعه جو روانی ایجاد کند. 

این کارشناس بازار پول و سرمایه با بیان اینکه نرخ ارز ممکن است با تغییرات اندکی مواجه شود، گفت: ممکن است که قیمت دلار کمی دچار نوسان شود اما بالاخره قیمت در همین حدود است. افزایش نرخ ارز که یک شبه صورت نگرفته، این افزایش قیمت از زمستان سال گذشته شروع شده بود. بنابراین به نظر می‌رسد اگر قاعده بازار را بپذیریم بهتر باشد. 

حق شناس ادامه داد: اصل و وظیفه دولت نظارت و هدایت بازار است و نه دخالت. بانک‌مرکزی و سایر بخش‌های اقتصادی دولت تاکنون هرکاری که خواستند و می‌توانستند برای پایین آوردن نرخ ارز انجام داده‌اند. 

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان