تاریخ انتشار: ۱۷:۰۲ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵

آیا سندرز و کروز می توانند در نیویورک پیروز میدان شوند؟

یویورکر نوشت: با مشخص شدن نتایج آرای ویسکانسین، دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون را هیچ جا نمی شد پیدا کرد. گزارش های شبکه های تلویزیونی از حضور هر دو آن ها در نیویورک خبر می داد. دونالد به برج ترامپ پناه برده بود و کلینتون هم در راه بازگشت به خانه  پدری خود در چاپاکا بود.

این نشریه آورده است: این واقعیت که هم ترامپ و هم کلینتون تصمیم گرفته بودند خانه بمانند و هیچ گفتگوی مطبوعاتی را برنامه ریزی نکرده بودند نشان می داد که هر دو انتظار شکست را داشتند. اما بعید است آن ها انتظار چنین شکست سختی را داشته باشند. در اردوگاه جمهوری خواهان، تد کروز با 13 امتیاز اختلاف و درصد 48 به 35 موجبات شادی جنبش «نه به ترامپ» را فراهم کرد. از آن سو در میان دموکرات ها نیز سندرز با 13 امتیاز اختلاف و درصد 50 به 43 توانست به ششمین پیروزی خود در هفت رقابت گذشته دست یابد. هرچند انتظار می رفت س=ندرز با وجود انرژی و سرمایه زیادی که در این ایالت خرج کرده بود پیروز شود، اما فاصله اختلاف آرای او با کلینتون غافلگیرکننده بود. تا همین چند هفته پیش در نظرسنجی ها کلینتون با فاصله کمی جلوتر از سندرز قرار داشت. اما آن طور که نتایج نشان می دهد، او توانست فاصله خود را جبران و با قدرت پیروز شود. 

البته باید توجه داشت که هیچ یک از دو نتیجه ویسکانسین تاثیر قابل توجهی در نمودار مجموع دلیگیت ها (نمایندگان مردم در انتخاب نامزدها) نداشته است. هم ترامپ و هم کلینتون همچنان با اختلاف زیاد از رقبای خود در کسب دلیگیت های انتخابی جلوتر هستند. اما کلینتون از مزیت دیگری نیز برخوردار است. در انتخابات درون حزبی فقط نمایندگان مردم برای انتخاب نامزدهایشان یا همان دلیگیت های انتخابی نیستند که نامزد حزب را مشخص می کنند. در حزب دموکرات تعداد زیادی سوپردلیگیت وجود دارد که از رهبران و سیاستمداران حزب تشکیل شده که می توانند در مجمع نهایی هر نامزدی که بخواهند را انتخاب کنند. اکثر آن ها تا کنون حامی کلینتون بوده اند. سوپردلیگیت ها در میان جمهوری خواهان بسیار کمترند و تاثیر چندانی ندارند. 

در میان جمهوری خواهان 42 دلیگیت برای انتخاب در ویسکانسین وجود داشت. کروز 36 و ترامپ 6 امتیاز کسب کرد. با این حساب ترامپ همچنان با اختلاف 250 امتیاز از کروز جلوتر است. او برای پیروز نهایی شدن در دور اول انتخابات در مجمع ملی جمهوری خواهان به کسب حداقل 1237 امتیاز نیاز دارد. با این حساب ترامپ نیاز دارد حداقل 58 درصد امتیازات باقی مانده را به دست آورد. 

پس از اعلام نتایج دفتر انتخاباتی ترامپ در بیانیه ای عمومی اعلام کرد: «ما اطمینان کامل داریم که آقای ترامپ در نیویورک پیروز می شود... ایشان تنها کسی هستند که می توانند امتیازات لازم را کسب کنند». اما احتمالا بخش اول این بیانیه واقعیت بیشتری از ذهنیت ترامپ با خود به همراه دارد: «تد کروز از عروسک دست نشانده هم بدتر است – او یک اسب تروجان است که روسای حزب برای دزدیدن نامزدی از آقای ترامپ از آن استفاده می کنند».

در میان دموکرات ها 86 دلیگیت برای انتخاب در ویسکانسین وجود داشت. سندرز 45 و کلینتون 31 امتیاز به دست آورد. در مجموع کلینتون با اختلاف 249 امتیاز همچنان پیشتاز است. ساندرز برای از بین بردن فاصله به 57 درصد امتیازات باقی مانده نیاز دارد. 

ادامه انتخابات در نیویورک در 19 آوریل از اهمیت بسیاری برخوردار است. ساندرز امید بسیاری دارد بتواند در ایالتی که رقیبش نماینده مجلس سنا از آن بوده و محل کنونی زندگی او است پیروز شود – نتایج چنین اتفاقی تکان شدیدی بر حزب دموکرات وارد می کند. ترامپ هم امیدوار است با وجود هفته های سختی که پشت سر گذاشته بتواند پیشتازی خود را حفظ کند. 

منبع:انتخاب

نظرات شما
پیشخوان