تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

بطحایی: مقابل فشارها علیه حذف آزمون ابتدایی می‌ایستم

واکنش‌ها نسبت به حذف آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد همچنان ادامه دارد. 160 نماینده با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری نسبت به لغو آزمون مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی اعتراض کردند.

رویداد۲۴-واکنش‌ها نسبت به حذف آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد همچنان ادامه دارد. 160 نماینده با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری نسبت به لغو آزمون مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی اعتراض کردند. آزمونی که حالا موافقان و مخالفان خود را دارد. مخالفان می‌گویند با حذف آزمون مدارس سمپاد در پایه هفتم موجب فربه‌تر شدن مدارس غیر دولتی می‌شویم. آنها می‌گویند که این تصمیم نه‌تنها کمکی به ایجاد نشاط و شادابی در مدارس نمی‌کند بلکه فضا را برای مدارس غیردولتی خاص و مطرح فراهم می‌کند و باعث می‌شود آنها برای سال تحصیلی جدید بسیاری از دانش‌آموزان نخبه و ممتاز را که وضعیت مالی مناسبی دارند، جذب کنند و بدین‌ترتیب دانش‌آموزان نخبه‌ای که توانایی مالی ندارند، استعدادشان در مدارس دولتی عادی هدر رود. موافقان اما می‌خواهند استرس‌های این آزمون را از سر دانش‌آموز بر دارند، عدالت آموزشی را گسترش دهند و مدارس ابتدایی را شاداب‌تر کنند. موضوعی که حالا موجب واکنش وزیر آموزش و پرورش شد.

محمد بطحایی با تأکید بر این‌که در مقابل فشارها علیه حذف آزمون ابتدایی می‌ایستم می‌گوید: وقتی صحبت از تحول در یک جامعه می‌شود منظور فقط معنای آکادمیک و مدیریتی آن نیست؛ بلکه منظور تطابق فعالیت‌های جامعه با نیازهای روز جامعه است و اگر جامعه‌ای این انطباق را انجام ندهد با نیازهایش فاصله می‌گیرد واین دردی است که آموزش وپرورش ما به آن دچار است و شدیداً نیازمند تحول است.
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه یکی از سازمان‌هایی که افراد در مقابل تحولاتش مقاومت می‌کنند آموزش وپرورش است. اخیراً با هدف ایجاد نشاط در دانش‌آموزان ابتدایی قدم بسیار کوچکی در زمینه حذف آزمون برداشتیم؛ اما متأسفانه با هجمه‌ای عظیم در این زمینه مواجه شدیم. هرچند اینجانب باتمام وجود جلوی فشارها ایستادگی خواهم کرد.
بطحایی می‌افزاید: در جامعه امروزی مشاهده می‌کنیم برخی جوانان با کوچکترین مشکل اقدام به خودزنی می‌کنند و یا در زندگی مشترک سریعاً سراغ طلاق می‌روند این ناشی از آن است که افراد در مدرسه مهارت صبر و تحمل و حل مسائل زندگی را فرا نگرفته‌اند. امروز ما با تحول و تغییر دنبال آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان هستیم. ما امروز مخالف جداسازی بچه‌ها با معیارهایی همچون پولدار و بی‌پول و فرزندان مقامات و افراد عادی هستیم و خواهان سبک شدن کیف بچه‌ها از کتاب‌های کمک درسی هستیم. بنابراین آزمون را از دوره ابتدایی حذف کردیم تا نشاط و سرزندگی را به مدارس هدیه دهیم.

نیم‌نگاه
بطحایی: اخیراً با هدف ایجاد نشاط در دانش‌آموزان ابتدایی قدم بسیار کوچکی در زمینه حذف آزمون برداشتیم؛ اما متأسفانه با هجمه‌ای عظیم در این زمینه مواجه شدیم.

اقدامی در جهت کاهش فشار های روحی بر دانش آموزان
علاوه بر این برخی از معلمان هم این اقدام وزارت آموزش و پرورش را به نفع دانش‌آموزان دانستند. محمدرضا نیک‌نژاد فعال صنفی معلمان با تأکید بر این‌که خیلی از دانش‌آموزان سمپاد تیزهوش نیستند، اظهار داشت: برخی از خانواده‌ها به علت این‌که وضع مالی بهتری دارند دانش‌آموزان را از همان دوران ابتدایی به کلاس‌های تقویتی و آمادگی برای مدارس تیزهوشان می‌فرستند.دانش‌آموزان متوسطه اول هم به این دلیل که سنشان پائین‌تر است از ششم به هفتم می‌آیند، به یک باره با انواع و اقسام کتابهای مکمل و کمک آموزشی و تستهای آنچنانی، امتحانات پیشرفته و پیمایشهای متفاوت روبه‌رو می‌شوند که استرس و فشار روحی را برای خود و خانواده هایشان ایجاد می‌کند. وی معتقد است: در دوره ابتدایی دانش‌آموزان باید همدلی،همکاری،شجاعت،راستگویی و احترام به یکدیگر را یاد بگیرند نه اینکه مدام در کلاس‌ها و آزمون‌ها باشند.
همچنین سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره احتمال سوق پیدا کردن به مدارس غیردولتی با مصوبه حذف آزمون تیزهوشان و وقوع برخی سوءاستفاده‌ها اظهار کرد: قطعاً مجلس و دولت اجازه نمی‌دهند منافع سوء افرادی در این مسیر تأمین شود، مدارس غیردولتی به صورت جدی تری کنترل می‌شوند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره مخالفت برخی نمایندگان با این مصوبه و پیگیری برای ملغی کردن آن گفت: نمایندگان آزاد هستند درباره مسائل کشور اظهار نظر کنند، اما ضرورتی برای ورود مجلس به این موضوع احساس نمی‌شود زیرا شورای عالی آموزش و پرورش از جایگاه تقنینی برخوردار است. اتفاقاً این تصمیم در راستای اجرای سند تحول بنیادین و دغدغه‌های رهبری برای اجرای سند اتخاذ شده است.
مخالفان چه می‌گویند؟
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان این‌که تعطیلی دوره اول سمپاد برای بنده خوشایند نبود و تلاش‌هایی کردم اما شورای عالی آموزش و پرورش به این مصوبه رأی داد، گفت: یقیناً باید به دنبال راه‌های جایگزین برای شناسایی و هدایت استعدادها باشیم و طرح شهاب را با جدیت بیشتری دنبال کنیم. فاطمه مهاجرانی گفت: سمپاد به هیچ عنوان تعطیلی پذیر نیست و طبق تأکید وزیرآموزش و پرورش سمپاد در دوره دوم متوسطه با کیفیت بیشتری پیش می‌رود و قرار نیست افراد دارای استعداد ویژه را دست کم بگیریم. استعداد، استحقاق می‌آورد و نمی‌توان حق عده‌ای را نادیده گرفت. اکنون از 15نفر یک نفر وارد مدارس سمپاد می‌شود در حالی که اگر نرم ورود به این مدارس را رعایت کرده بودیم و از هر 100 نفر، دو نفر وارد سمپاد می‌شدند شاید اکنون مدارس دوره اول متوسطه هم سر جایش بود. ما با نگاه پیشگیرانه در سمپاد حرکت نکردیم. وی با بیان این‌که برخی اظهارات مبنی بر تربیت تک بعدی دانش‌آموزان سمپادی جفا در حقشان است، اظهار کرد: ما در رشته علوم انسانی هم پذیرش داریم و حتی در مناطق عشایری سمپاد پذیرش دارد.


 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ف ح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
اگر می خواهید حذف کنید امسال اشتباهه امسال ضربه می خورند بچه ها اگر به فکر نشاط هستید با این کار نشاطه بچه هارا دارید میگیرید امسال را حذف نکنید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان