تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۶
حسن‌پور، عضو کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با رویداد۲۴ تشریح کرد

شهرداری‎ها منبع درآمد هدفمندی یارانه‎ها در بودجه سال ۹۷ شده‎اند؟

شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 درباره اختصاص یافتن ردیف‌های بودجه ۳۲۰۰ میلیاردی درآمد شهرداری‌ها به هدفمندی یارانه‌ها گفت: هیچ ردیف بودجه‌ای از شهرداری برای هدفمندی یارانه در نظر گرفته نشده است. اتفاقا مجلس امسال حذف دهک‌های بالای جامعه را به دولت تکلیف کرده است تا میزان یارانه‌های نقدی کاهش پیدا کند. قرار نیست ما به یارانه‌ها اضافه کنیم که بخواهیم به خاطر آن در شهرداری تامین مالی داشته باشیم.
شهرداری‎ها منبع درآمد هدفندی یارانه‎ها در بودجه سال ۹۷ شده‎اند؟
رویداد۲۴شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 درباره اختصاص یافتن ردیف‌های بودجه ۳۲۰۰ میلیاردی درآمد شهرداری‌ها به هدفمندی یارانه‌ها گفت: هیچ ردیف بودجه‌ای از شهرداری برای هدفمندی یارانه در نظر گرفته نشده است. اتفاقا مجلس امسال حذف دهک‌های بالای جامعه را به دولت تکلیف کرده است تا میزان یارانه‌های نقدی کاهش پیدا کند. قرار نیست ما به یارانه‌ها اضافه کنیم که بخواهیم به خاطر آن در شهرداری تامین مالی داشته باشیم. 

بااینکه هنوز سرنوشت بودجه سال 97 در شورای نگهبان مشخص نشده است، از سوی مجلس خبرهای تازه‌ای از لایحه تصویب‌شده نمایندگان به گوش می‌رسد. اینکه نمایندگان مجلس 200 ردیف بودجه را بدون اطلاع از جزییات آن تصویب کردند که در صورت صحت آن بررسی بودجه سال جدید زیر سوال می رود!

مهرداد لاهوتی نماینده مجلس که یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 97 به شمار می‌آید، یکشنبه گذشته در صحن علنی مجلس با نگاه انتقادی بخ بودجه مصوب گفت: در روز آخر بررسی بودجه آقای لاریجانی ۲۰۰ ردیف بودجه را یک‌مرتبه به رای گذاشت که بسیاری از نمایندگان از محتوای آن بی‌اطلاع هستند. اکنون بر اساس اطلاع ما در ردیف‌های بودجه ۳۲۰۰ میلیارد تومان از درآمد مالیات بر ارزش‌افزوده شهرداری‌ها را به هدفمندی دادند که این بالاترین خیانت در حق شهرداری‌هاست. 

شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 در گفت‎وگو با رویداد۲۴ درباره روند بررسی لایحه بودجه در مجلس گفت: من می‌توانم با اطمینان بگویم که کمیسیون تلفیق از جزئیات لایحه اطلاع کامل داشته است. آقای تاجگردون به‌عنوان رئیس کمیسیون تلاش و دقت بسیاری در بررسی لایحه به کار بردند. 

حسن‌پور ادامه داد: در بودجه سال 97 حساسیت‌های بسیاری وجود داشت. به همین دلیل اعضای کمیسیون تلفیق تک‌تک بندها را مورد بررسی قرار دادند و ایرادات بسیاری به آن گرفتند. لایحه به این دلیل برگشت داده شد تا بدون اشکال به تصویب برسد. طی بررسی لایحه همه مشکلات و چالش‌ها آقای لاریجانی مطرح شد و ایشان هم درباره همه موارد اظهارنظر کردند. 

او اشاره کرد: به نظر من این بودجه بهترین لایحه‌ای بود که با صبر و حوصله و دقت تمام انجام شد. پیش از بررسی لایحه در مجلس پیشنهاد شد که تک‌تک نمایندگان نظر خود را در صحن قرائت کنند و پیشنهاد خود را ارائه دهند. برخی از پیشنهاد‌ها نیز به رای مجلس گذاشته می‌شد و در صورت رای اکثریت تایید می‌شد.  

وی افزود: نه‌تنها تک‌تک بندها در صحن مجلس قرائت شد و مورد بررسی قرار گرفت بلکه برخی از ردیف‌ها بیش از 5 بار در کمیسیون تلفیق مطرح شد و مخالفان و موافقان درباره آن صحبت کردند. این روند نیز در مجلس طبیعی است و امکان ندارد بودجه بدون بررسی همه موارد و جزییات آن به تصویب برسد. به همین دلیل با اطمینان خاطر می‌گویم تک‌تک ردیف‌ها قرائت‌شده و با دقت نظرات و رای نمایندگان صورت گرفته است.  

حسن‌پور گفت: نکته اینجاست که با توجه به همه مسائل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، نمایندگان درخواست بسیاری دارند که می‌خواهند در بودجه یک سال آن را لحاظ کنند اما قاعدتا چنین اتفاقی امکان‌پذیر نیست. به‌نوعی می‌توان گفت، درخواست از بودجه نامحدود است و بودجه محدود. 

او ادامه داد: بالاخره 290 نماینده وجود دارد که هر یک می‌خواهند نظر خود را در بودجه اعمال کنند اما بودجه محدود است و نمی‌توان همه نظرات در بودجه سال 97 لحاظ شود. این دلیلی است که گلایه و اعتراض‌هایی را نیز پیش می‌آورد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 اشاره کرد: بنده نیز پیشنهادی درباره جواز برخی از کالاهای صادراتی داشتم و از ابتدای لایحه بر این پیشنهاد در صحن آن‌قدر اصرار کردم که 3 بار در کمیسیون تلفیق بررسی شد. آقای لاریجانی، آقای تاجگردون به‌عنوان رئیس کمیسیون و آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه هر بار با دقت پیشنهاد را پذیرفتند  و درنهایت به رای گیری در مجلس لحاظ آن در لایحه بودجه تایید شد. حالا هم امیدواریم با این مصوبه یکی از چالش‌های پیش روی تولید برداشته شود. 

او افزود: باید بپذیریم کار مجلس، مشورتی و شورایی است. باید پذیرفت که در کار گروهی و شورایی نظر عده‌ای اعمال می‌شود و نظر برخی رای نمی‌آورد. بنابراین نباید دلیلی شود که گلایه و اعتراضات این‌گونه بروز و ظهور کند. 

وی تاکید کرد: طی بررسی لایحه بودجه می‌توان گفت بودجه سال 97 بهترین بودجه‌ای است که تدوین‌شده و بررسی قرارگرفته است. 

حسن‌پور درباره اختصاص یافتن ردیف‌های بودجه ۳۲۰۰ میلیاردی درآمد شهرداری‌ها به هدفمندی یارانه‌ها گفت: هیچ ردیف بودجه‌ای از شهرداری برای هدفمندی یارانه در نظر گرفته نشده است. اتفاقا مجلس امسال حذف دهک‌های بالای جامعه را به دولت تکلیف کرده است تا میزان یارانه‌های نقدی کاهش پیدا کند. قرار نیست ما به یارانه‌ها اضافه کنیم که بخواهیم به خاطر آن در شهرداری تامین مالی داشته باشیم. 

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 در پایان افزود: در این شرایط امکان ندارد از درآمد شهرداری برای هدفمندی یارانه اختصاص یابد و  چنین موضوعی صحت ندارد. 
 
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان