تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
احمد انارکی‌محمدی، نماینده رفسنجان و انار در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

دولت تعامل با مجلس را اصلاح نکند در آینده استیضاح وزرا رای می‎آورد

احمد انارکی‌محمدی، نماینده رفسنجان و انار بر این باور است که اگر دولت پیام نمایندگان از سه استیضاح اخیر را دریافت نکرده باشد و روی به تعامل بیشتر با مجلس نیاورد در آینده شاهد رای مثبت نمایندگان به استیضاح وزرا خواهیم بود.
دولت تعامل با مجلس را اصلاح نکند در آینده استیضاح وزرا رای می‎آورد
رویداد۲۴- احمد انارکی‌محمدی، نماینده رفسنجان و انار بر این باور است که اگر دولت پیام نمایندگان از سه استیضاح اخیر را دریافت نکرده باشد و روی به تعامل بیشتر با مجلس نیاورد در آینده شاهد رای مثبت نمایندگان به استیضاح وزرا خواهیم بود.

پس از گذشت بیش از 19 ماه از عمر مجلس دهم همچنان نمایندگان از نبود ارتباط و تعامل مناسب دولت با مجلس گله دارند و در همین راستا برخی معتقدند استیضاح‌های اخیر حاصل همین بی‌اعتمادی نمایندگان به دولت بوده است. حال که سه وزیر استیضاح شده موفق شدند دوباره از مجلس رای اعتماد بگیرند باید منتظر بود و دید آیا در روزها و ماه‌های آتی این تعامل بیش از گذشته خواهد شد یا همچنان در بر همان پاشنه خواهد چرخید؟

احمد انارکی‌محمدی، نماینده رفسنجان و انار در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در خصوص اینکه برخی از اصولگرایان پس از ابقای سه وزیر استیضاح شده، اصلاح طلبان را به عدم همراهی تا انتهای راه متهم کردند گفت: استیضاح حق نمایندگان است و هر نماینده‌ای این حق را دارد که استیضاح را امضا کند و یا در ادامه راه امضای خود را پس بگیرد. من فکر می‌کنم چون ارتباط دولت با مجلس کم است باعث شده سوالات و دغدغه‌هایی ذهن نمایندگان را به خود معطوف کند.

وی افزود:وقتی صحبت استیضاح مطرح می‌شود و وزرا برای پاسخ به کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس می‌آیند بسیاری از این سوالات با پاسخ‌های قانع کننده‌ای روبرو می‌شود و در این بین عده‌ای هم از پاسخ‌های وزیر در صحن مجلس قانع می‌شوند. حال اینکه چرا افرادی امضای خود را پس می‌گیرند یا در صحن علنی از صحبت علیه وزیر صرف‌نظر می‌کنند به همین موضوع مرتبط می‌شود.

محمدی انارکی ادامه داد: نماینده وقتی جواب خودش را می‌گیرد و قانع می‌شود دیگر لزومی بر اصرار استیضاح نمی‌بیند و نباید این افراد را متهم کرد زیرا این فرآیند کاملاً قانونی و منطقی است. باز هم باید تکرار کنم که دلیل اینکه کار به اینجا می‌رسد به خاطر ارتباط و تعامل کمرنگ دولت با مجلس است. 

عضو فراکسیون امید تصریح کرد: نمایندگان انتظار دارند که شخص رییس جمهور، دفتر ایشان، وزرا و معاونین رییس جمهور ارتباط بیشتری با نمایندگان مردم داشته باشند که ان‌شاا... با برقراری ارتباط نزدیک دولت و مجلس در آینده این هم‌افزایی بیشتر و به بهبود شرایط کشور منجر شود.

وی راجع به اینکه آیا استیضاح‌های اخیر می‌تواند منجر به تعامل بیشتر دولت با مجلس شود، افزود: انتظار عمومی نمایندگان از دولتی‌ها این است که ارتباط خود را با مجلس پررنگ‌تر کنند و این موضوع را به وزرا و رییس دفتر آقای رییس جمهور هم اطلاع دادیم. تصور من بر این است که استیضاح‌های اخیر به تعامل بیشتر دولت با مجلس کمک خواهد کرد.

عضو فراکسیون امید در رابطه با اینکه چقدر احتمال می‌رود که روند این استیضاح‌ها به همین منوال در آینده ادامه پیدا کند، گفت: ان‌شاا... اگر ارتباط دولت با نمایندگان بیش از گذشته شود این روند استیضاح‌ها متوقف خواهد شد و من پیش‌بینی می‌کنم که فعلاً استیضاحی در دستور کار مجلس قرار نگیرد. اما اگر دولت پیام مجلس را به مانند گذشته دریافت نکند احتمال از سرگیری این استیضاح‌ها بسیار بالاست و آنگاه استیضاح‌ها رای خواهد آورد.

انارکی در پاسخ به اینکه برخی معتقدند فراکسیون امید علیرغم بی‌مهری‌های دولت باز هم نهایت همکاری را با آن‌ها کرد و خیلی نتوانست اقتدار خود را ثابت کند، افزود: من فکر می‌کنم فراکسیون امید در این استیضاح‌ها خیلی خوب و موفق عمل کرد و عده‌ای می‌خواستند از آب گل آلود ماهی بگیرند که فراکسیون امید به موقع به موضوع ورود پیدا کرد و تصمیم عاقلانه‌ای را گرفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در پایان درباره موضوع سوال از رییس جمهور نیز، گفت: سوال از رییس جمهور هم حق نمایندگان است و نباید طرح این موضوع را تمام و کمال سیاسی جلوه داد. گاهی محور برخی سوالات سیاسی است ولی گاهی بعضی از سوالات فنی است و لازم می‌باشد که توضیح فنی و دقیقی به آن‌ها داده شود. در این بخش هم اگر رییس محترم جمهور ارتباط خوبی را با نمایندگان برقرار کند خیلی از این سوالات قبل از آنکه به صحن مجلس کشیده شود حل و فصل می‌شود. موضوع سوال از رییس جمهور همچنان مطرح است ولی شنیدم چون عده‌ای امضای خود را پس گرفتند فعلاً اعلام وصول نشده است.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان