تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۵

سکون بازارهای نفت در آستانه نشست دوحه

رویداد24- بهای نفت در بازار جهانی در معاملات اندک روز جمعه و در شرایطی که معامله گران در آستانه نشست تولیدکنندگان بزرگ در دوحه تمایلی به خرید قراردادهای جدید نداشتند، ثابت ماند.

تولیدکنندگان بزرگ نفت که در راس آنها عربستان سعودی و روسیه حضور دارند، به منظور مقابله با اشباع عرضه جهانی و حمایت از قیمتها قرار است روز یکشنبه در دوحه قطر برای مذاکره درباره فریز تولید در سطح کنونی دیدار کنند. در حال حاضر میزان تولید جهانی دو میلیون بشکه در روز بالاتر از میزان تقاضاست.

معامله گران به رویترز اظهار کردند در آستانه این نشست که در زمان تعطیلی بازارها برگزار می‌شود، تمایلی به خرید معاملات جدید ندارند.

بهای معاملات برنت روز جمعه 43.88 دلار در هر بشکه بود که چهار سنت نسبت به معاملات روز پنج شنبه افزایش داشت. نفت برنت در بازار لندن تا پایان معاملات روز گذشته 34 سنت اُفت کرد و روی 43.84 دلار بسته شد.

بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با پنج سنت افزایش، 41.55 دلار در هر بشکه بود. نفت خام آمریکا روز پنج شنبه در بازار نیویورک 26 سنت کاهش یافت و در 41.50 دلار در هر بشکه بسته شد اما در طول روز پنج شنبه بین رکورد پایین 40.84 دلار و رکورد بالای 42.16 دلار معامله شد. با اینهمه از ابتدای هفته بیش از چهار درصد افزایش نشان می دهد.

در حالی که بیشتر صحبتها پیرامون فریز تولید در نزدیک سطح کنونی تولید است، اکثر تحلیلگران اظهار کرده اند امید چندانی ندارد که توافق دوحه اشباع عرضه کنونی را کاهش دهد. اشباع عرضه جهانی ریزش 70 درصدی قیمتها از سال 2014 را بدنبال داشته است.

تحلیلگران بارکلیز اظهار کرده اند توافق دوحه به جای اینکه قیمتها را بالا ببرد، می‌تواند از کاهش بیشتر آنها جلوگیری کند و مانع شود که قیمتها به محدوده قیمت پایین 30 دلار بازگردند.

آژانس بین المللی انرژی روز پنج شنبه اعلام کرد اشباع عرضه جهانی تا پایان امسال کاهش خواهد یافت اما هشدار داد هر گونه توافق فریز تولید میان صادرکنندگان بزرگ در دوحه تاثیر محدودی بر میزان عرضه خواهد داشت.

این آژانس در آستانه نشست دوحه اعلام کرد بازار نفت که ماه‌هاست به دلیل اشباع عرضه دچار رکود شده است در نیمه دوم سال متعادل خواهد شد.

قیمتهای نفت سه شنبه هفته جاری در پی انتشار خبری مبنی بر توافق عربستان و روسیه برای فریز تولید که امیدواری بازار را به توافق نهایی در نشست دوحه برانگیخت، به بالاترین رکورد در سال 2016 صعود کرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: نشست ، دوحه
نظرات شما
پیشخوان