تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
در گفت‌وگوی کارشناسان با رویداد۲۴ مطرح شد؛

نوسان قیمت ارز چه تاثیری بر بازار خودرو گذاشته است/ واردکنندگان پول گرفته‌اند اما خودرو تحویل نمی‌دهند

پس از افزایش قیمت دلار و نوسان بازار ارز، خودروهای تولید داخل نیز گران شدند؛ این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند خودروسازهای داخلی مشکلی برای تامین دلار 4200 تومانی نداشته‌انتد.

رویداد۲۴ نوسان بازار ارز و خروج آمریکا از برجام سبب شد بازار خودرو نیز متاثر از آن دچار تلاطم شود، این در حالیست که بنا بر اعلام مدیران خودروساز داخلی این شرکت‌ها مشکلی بابت دریافت ارز 4200 تومانی نداشتند و افزایش قیمت نیز بابت تفاوت ارز 3800 تا 4200 تومانی است ضمن آنکه هزینه افزایش دستمزد و بالا رفتن هزینه‌ها نیز به آن اضافه شده است اما بنا به گفته کارشناسان افزایش قیمتی که امروز شاهد آن هستیم بیش از این اعداد است.

رییس اتحادیه فروشندگان خودرو: بعد از سایپا، ایران خودرو هم محصولاتش را گران کرد

سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو در گفتگو با رویداد۲۴ گفت: بعد از آنکه شاهد افزایش قیمت 10 تا 20 درصدی محصولات سایپا بودیم اکنون نیز ایران‌خودرو قیمت‌های خود را افزایش قیمت داده است این درحالیست که خودرو یک کالای اساسی محسوب می‌شود و نقش مستقیم در سطح کیفی مردم دارد و اینکه امیدوار باشیم دیگر افزایش قیمت نداشته باشیم.

واردکنندگان پول گرفته‌اند و خودرو تحویل نمی‌دهند

موتمنی درباره وضعیت بازار خودروهای وارداتی گفت: اکنون خودرو تبدیل به کالای نایاب شده و دیگر قیمت نمی‌توان برای آنها قیمت تعیین کرد. امروز این خودرو در بازار عرضه نمی‌شود و اگر هم کسی داشته باشد آن را نمی‌فروشد. این در حالی است که واردکنندگانی مثل سایپا سایت خود را بسته‌اند و برخی دیگر از واردکنندگان فقط از برج 10 تا امروز پول گرفته‌اند و هنوز تعهدات خود را انجام نداده‌اند.

وی ادامه داد: خودرو یک کالای اساسی است و وقتی در بازار نباشد مشکلاتی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند در خصوص آینده خودروهای وارداتی وضعیت مبهم است چون هنوز نیست که آیا به آنها دلار  4200 تومانی تعلق گرفته باشد یا نه، اگر این اتفاق صورت بگیرد حتی با تعرفه 75 درصدی باز هم قیمت‌های امروز می‌شکند و شاهد ارزان شدن خودروهای وارداتی خواهیم بود.

اگر تولیدکنندگان داخلی افزایش قیمت نداشتند، بازار را به دست می‌گرفتند

موتمنی گفت: نیم درصد خودروهای مصرفی در جامعه وارداتی است و بقیه از خودروسازهای داخلی و مونتاژکارها استفاده می‌کنند البته این شرکت‌ها نیز اشتباه کرده‌ و افزایش قیمت داده‌اند و الا می‌توانستند این بازار را به دست بگیرند.

وی ادامه داد: ماشین‌های وارداتی آنقدر افزایش قیمت داشته که مشتریان آن کم شده وقتی که سانتافه سال قبل 250 میلیون الان 380 میلیون تومان شده است پس دایره خریداران آن کم شده اما شرکت‌های داخلی با این استدلال که چون خودروهای وارداتی اینقدر افزایش قیمت داشته پس ما هم افزایش بدهیم کاری کردند که دایره مشتریان آنها کمتر شود. متاسفانه این تفکر غلطی است.


قیمت محصولات ایران خودرو افزایش پیدا کرد/ خودروهای وارداتی قیمت ندارند +جدول قیمت

گزارش: بسیم لاله
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان