تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵

واشنگتن پست: درهای اقتصاد آمریکا به روی ایران نیمه باز شد

جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا فشار‌ها بر کاخ سفید را افزایش داده‌اند تا مانع از تجارت ایران با دلار آمریکا شوند و این تازه‌ترین بهانه سیاسی برای رویارویی آن‌ها با دولت اوباما در مورد اجرای توافق هسته‌ای ایران است.
رویداد۲۴- جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا فشار‌ها بر کاخ سفید را افزایش داده‌اند تا مانع از تجارت ایران با دلار آمریکا شوند و این تازه‌ترین بهانه سیاسی برای رویارویی آن‌ها با دولت اوباما در مورد اجرای توافق هسته‌ای ایران است. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از واشنگتن پست، اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طی هفته گذشته طرحی را ارائه کرد تا به واسطه آن مانع از دسترسی ایران به دلار آمریکا در مبادلات تجاری شود. این در حالی است که مقامات حزب جمهوری خواه دولت اوباما را متهم می‌کنند که چرا قویا متعهد نشده که ایران راه مخفیانه‌ای به سیستم مالی وابسته به این کشور نخواهد یافت. 

رویس گفت: «اگر دولت اوباما مانع از امتیازدهی‌های بیشتر به ایران نمی‌شود، کنگره باید بشود. مقامات ایران نباید در حالیکه شعار «مرگ بر آمریکا» می‌دهند، دلار آمریکایی در جیب‌هایشان باشد.» 

با این حال مقامات دولت آمریکا این اتهام را رد می‌کنند و بار‌ها سعی کرده‌اند با اعلام اینکه قصد ندارند امکان مبادلات دلاری را به ایران دهند، گفته جمهوری خواهان را رد کنند. 

اما روز پنج شنبه دفتر پال رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در راستای همین نارضایتی اخیر جمهوری خواهان در وبلاگ وی نوشت که جان کری، وزیر خارجه آمریکا با «ثروت اقتصادی بی‌سابقه‌ای» که در طول مذاکرات هفته جاری خود با همتای ایرانی به این کشور اعطا کرده، «اگر در را به طور کامل باز نکرده باشد، آن را نیمه باز کرده است». 

او روز پنج شنبه اینطور تعبیر کرده بود که جمعه، روزی است که احتمالا کری کلید قلعه مالی دلاری را به ایران اعطا خواهد کرد. 

این درحالی است که کری تاکید کرده کشورش از زمان اجرایی شدن برجام هیچ مانعی در راه تجارت قانونی ایران با سایر کشور‌ها ایجاد نکرده و نخواهد کرد. در همین راستا بود که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در دیدار با همتای آمریکایی خود گفت: «امیدوارم اظهارات کری بانک‌ها را از نگرانی برهاند.» 

مقامات دولت آمریکا برای از بین بردن هرگونه نگرانی داخلی درمیان جمهوری خواهان تاکید کرده که ایران هیچ گونه دسترسی به دلار نخواهد داشت. توافق هسته‌ای ایران محدودیت‌های تجاری اروپائیان برای تجارت با ایران را سریع‌تر از تحریم‌های آمریکایی اعمال شده بر ایران برداشت اما از آنجایی که مبادلات دلاری بر بخش عمده بازار جهانی مسلط شده، امکان بهره وری ایران از این فرصت‌های تجاری جدید سخت شده است. بسیاری از بانک‌های بین المللی نگرانند که تحریم‌های آمریکا بر اقدامات غیرهسته‌ای ایران آن‌ها را گرفتار کند. 

دولت آمریکا برای برطرف کردن تاثیر انتقادات جمهوری خواهان بر تاجران خارجی، گروهی از مقامات خود را راهی کشورهای مختلف کرده و در راس این فعالیت‌ها سخنرانی هفته گذشته آدام ژوبین، معاون وزیر خزانه داری در مرکز امنیت جدید آمریکایی قرار داشت که اهداف و محدودیت‌های تحریم‌های آمریکا علیه ایران را به طور مشخص بیان کرد. 

با این حال جمهوری خواهان همچنان معتقدند که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و معاونانش به دنبال باز کردن سدگیرهای مالی مقابل تهران هستند تا مقامات ایرانی که از عدم تمایل موسسات مالی برای انجام مبادلات تجاری ناراضی هستند را مجاب کنند.
نظرات شما
پیشخوان