تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴

تحسین سید حسن خمینی برای یک کتاب ارزشمند

کتابی‌که افتخار تقدیمش را به خوانندگان گرامی داریم، ازتقریرات مکتوب شده در علم اصول فقه است که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی براساس درسهای استاد گرانقدر حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدحسن خمینی به قلم آورده است.
رویداد24: کتاب ارزشمند «الافادات و الاستفادات» با پیروی از سنّت نیکوی تقریر¬نویسی به رشته تحریر در¬آمده است.از دیرباز تقریرخوانی دروس اساتید، در حوزه‌های علمیه مرسوم بوده است، بدین صورت که بعضی از شاگردان برجسته و خوش فهم، درس استاد را در محضر ایشان می¬‌خواندند و شاگردان به اشکال و ایراد می پرداختند و استاد به آن‌ها پاسخ می¬‌داد. در تقریر مکتوب نیز پس از پایان هر درس شاگردانی درس را به قلم خود می-‌نوشتند.عالمان مشهور و بزرگی دست به تقریر¬نویسی زده‌¬اند که از صاحب مفتاح الکرامه که تقریرات درس استادش، سیدمحمدمهدی بحرالعلوم را می¬‌نوشت، می¬توان یاد کرد. برخی اساتید بزرگ نیز به نوشته‌¬های شاگردان‌شان بسیار اهمیت می¬‌دادند و آنان را بر این کار تشویق می کردند، از جمله میرزا حسن شیرازی به این نکته توجه داشت و بهترین تقریرات را نیز در حضور دیگران معرفی می‌کرد. تقریرنویسی از سویی موجب یادگیری بهتر و ماندگارتر مقرّر و پیشرفت قدرت استنباط او می¬‌شود و از سوی دیگر، برای محققان بعدی این امکان را فراهم می آورد که آخرین آرای مطرح شده در آن زمینه را بشناسند و بررسی و نقد کنند. همچنین از فراموش شدن آرای صاحب‌نظران، پس از مرگ آنان، جلوگیری می کند.
به گزارش رویداد 24؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی نوه گرامی حضرت امام با حضور فعّال و پرشور در درس برادر گرامی خود حضرت حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، به تقریر دروس خارج استاد پرداخته است.
در مقدمه ناشر آمده است: کتابی‌که افتخار تقدیمش را به خوانندگان گرامی داریم، ازتقریرات مکتوب شده در علم اصول فقه است که حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی براساس درسهای استاد گرانقدر حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدحسن خمینی به قلم آورده است. حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدحسن خمینی به شیوة مدرسان بزرگ، آراء واندیشه‌های اصولی قدیم و جدید را در نظر گرفته و پس از تبیین آن‌ها، دیدگاه شخصی خودش را طرح کرده است، هر چند که اهتمام اصلی‌اش بر طرح مجموع آراء و دیدگاه‌های جد بزرگوارش امام خمینی(ره) در کتاب «مناهج الوصول الی علم الاصول» است. در این میان، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی نیز دارای نقطه نظراتی است که در حاشیه مباحث به طرح آن‌ها پرداخته است.
تحسین سید حسن خمینی برای یک کتاب ارزشمند
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی در مقدمه‌اش بر این کتاب می‌نویسد: این کتاب، صرفاً شامل مباحثی نمی‌شود که برادر بزرگوارم در جلسه درس و بحث آن‌ها را طرح کرده است. بلکه فراتر از آن، من سعی کرده‌ام نظم جدیدی به مباحث و مسائل بدهم. از این رو، در مواردی مثال‌ها را تغییر داده‌ام و مباحثی را که ضرورت نداشته، مختصرکرده‌ام و در مباحثی نیز به تفصیل پرداخته‌ام. با این حال، مباحث از نظر ایشان گذشته است. نکته‌ای که خوانندة محترم باید به آن توجه داشته باشد، این است که مباحثی که از طرف حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی طرح شده، براساس نظم کتاب«کفایه‌الاصول» و مبتنی بر آراء و دیدگاه‌های امام خمینی(ره) است و آنچه از مطالب و دیدگاه‌های امام راحل طرح شده، به گونه‌ای علمی مورد تحقیق و پژوهش قرار گرفته است.
«الافادات و الاستفادات» به روال همه کتاب‌های اصولی، شامل مباحث زیر است: تاریخ و تطور علم اصول، جایگاه علم اصول، بحثی در کیفیت وحدت و اتحاد علوم، معیار اتحاد و تفاوت علوم، تعریف علم اصول، مباحثی در باب « وضع» بحث در معنای حرفی و...
جلد اول کتاب «الافادات و الاستفادات» (تقریراً للبحوث الاُصولیة)، لسماحة الاستاد السیّد حسن الخمینی و به تألیف سیّد علی خمینی، برای اولین بار توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی‌(س) منتشر شده است و تحسین فراوان علما و مجتهدین را در پی داشته است. آيت الله سيد جعفري كريمي رييس شوراي استفتائات مقام معظم رهبري با اشاره به جايگاه علمي يادگار امام گفت: من نوشته ي ايشان( كتاب الافادات و الاستفادات) را ديده ام قوت علمي ايشان براي من معلوم است و همان ذوق و انديشه ي امام در ايشان نيز وجود دارد. اين استاد برجسته حوزه ي علميه در پايان با اشاره به ثبت نام آيت الله سيد حسن خميني در انتخابات مجلس خبرگان رهبری تصريح كرد: ايشان از حيث علمي، سياسي و اعتقادي بحمدلله همه شرايط را داراست.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی گفت : سیدحسن آقا فردی عالم، دانشمند، باهوش و اگاه به گذشته و حال است. این استاد اخلاق تصریح کرد: در کنار آگاهی از مسائل مختلف، تدریس دروس سطح عالی حوزه توسط یادگار امام نشان دهنده ی رشد و نمو ایشان در حوزه و آشنایی کامل ایشان به علوم حوزی و علمی است.
آیت الله امینی عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم نیز با توجه به جایگاه علمی یادگار امام(ره)ضمن بيان اينكه سيد حسن خميني با اعلام حضور خود كار بسيار خوبي كردند، ابراز اميدواري كرد: ورود ايشان در خبرگان هم وزني براي خبرگان است و هم در افكار عمومي تاثير خواهد گذاشت كه مهم همين است و اميدواريم كه ايشان ان‌شاء‌الله موفق باشند و زمينه‌ها براي اين كار فراهم شود.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان