تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
مشکل همیشگی اکران فوتبال در سینما!

رویارویی مخالفان و موافقان پخش مسابقات جام جهانی در سینما/ پر کردن صندلی‌های خالی با اکران فوتبال

موافقان اکران مسابقات جام جهانی در سینما عقیده دارند پخش فوتبال در سینماها باعث می‌شود سینما رونق بگیرد و مردم در کنار تماشای فوتبال به تماشای فیلم هم ترغیب شوند. اما مخالفان می‌گویند بعید است تماشاگرانی همان روز فیلمی را برای دیدن انتخاب کنند.
گزارش رویداد24 از اکران مسابقات جام جهانی در سینماتصمیمی به ضرر سینما

رویداد۲۴ مازیار وکیلی: سینمای ایران همیشه مشکل بزرگی بنام اکران داشته است. تولید فیلم‌ها از ظرفیت نمایش در سالن‌های سینما بیشتر است و در اکثر اوقات تعداد فراوانی فیلم ناگهان اکران می‌شوند و مدت زمان نسبتاً کوتاهی روی پرده می‌مانند تا فقط از تعداد فیلم‌های پشت خط مانده کاسته شود. این فیلم‌ها فرصت چندانی برای تبلیغات و جلب تماشاگر ندارند و نمی‌توانند به خوبی در میان تماشاگران جا باز کنند و به همین خاطر از تبلیغات دهان به دهان هم محروم می‌مانند.

امسال سینمای ایران شرایط ویژه‌ای در اکران داشت. همزمانی اکران عید فطر، مسابقات جام جهانی و فیلم‌های روی پرده! بعد از اکران نوروزی که همیشه گل سرسبد اکران در سینمای ایران است، اکران عید سعید فطر جایگاه ویژه‌ای برای تهیه‌کنندگان و پخش کنندگان در سینمای ایران دارد. اکران عید فطر به این دلیل که بعد از ماه رمضان است، می‌تواند تماشاگران فراوانی را به سالن‌های سینما بکشاند.

ماه رمضان به دلیل روزه‌دار بودن مردم و تعطیلی اکثر مغازه‌ها در طول روز ایام خوبی برای اکران فیلم‌ها در سینماهای کشور نیست. به همین دلیل است که در سال‌های گذشته شاهد این بودیم فیلم‌هایی در ماه رمضان اکران می‌شوند که مضامین دینی داشتند یا به لحاظ فروش اُمید چندانی به آن‌ها نمی‌رفت.

فیلم‌هایی که اُمید فراوانی به جذب مخاطب داشتند و از اکران نوروزی جا مانده بودند، منتظر می‌مانند تا زمان اکران عید فطر برسد و در این ایام فیلم‌های خود را اکران کنند. اما امسال به خاطر نزدیکی زمانی ماه رمضان با ایام عید عملاً اکران دوم نوروز نمی‌توانست زمان خوبی برای اکران یک فیلم پُرمخاطب باشد. به همین خاطر بود که فیلم‌هایی مثل چهار راه استانبول، خجالت نکش و عصبانی نیستم سوختند و نتوانستند از همه ظرفیت‌های خود برای فروش استفاده کنند.

خجالت نکش به عنوان یک فیلم کمدی و عصبانی نیستم! به عنوان فیلمی جنجالی هم چنین وضعیتی داشتند و نتوانستند به فروش قابل توجهی دست پیدا کنند. به همین خاطر اکران عید فطر می‌توانست اُفت تماشاگر در چند هفته اخیر را جبران نماید.

تقارن عید فطر با ایام جام جهانی باعث شد این فصل اکران هم موقعیت ممتاز خود را از دست بدهد و نتواند کمکی به افزایش تماشاگر در سینمای ایران بکند. اما اتفاق دیگری که باعث شد تهیه‌کنندگان سینمای ایران از وضعیت اکران فیلم‌ها شاکی شوند موافقت شورای صنفی نمایش با اکران فوتبال در سینماهای کشور بود.

روز 22 خرداد بود که علی سرتیپی رئیس شورای عالی اکران اعلام کرد مسابقات فوتبال در برخی از سینماهای کشور برای مخاطبان نمایش داده می‌شود. او پس از جلسه شورای عالی اکران در 22 خرداد اعلام کرد: «شش مسابقه از بازی‌های جام جهانی در سینماها با هماهنگی‌های لازم پخش می‌شود که از این میان سه بازی به مسابقات ایران، دو مسابقه به نیمه نهایی و یکی هم مسابقه فینال مربوط می‌شود. به این ترتیب سینماهای تهران و شهرستان‌ها می‌توانند با توجه به تعداد سالن‌های خود سانس‌هایی را برای پخش فوتبال در نظر بگیرند و قیمت بلیت‌ها هم بین 15 تا 20 هزار تومان خواهد بود.»

سرتیپی همچنین درباره حقوق صاحبان فیلم‌های در حال اکران هم عنوان کرد: «در این باره هم صحبت شد و توافقی برای پرداخت مبلغی به صاحبان فیلم‌ها صورت خواهد گرفت.» اما این تصمیم اعتراض‌هایی را هم به دنبال داشت.

مسعود اطیابی به عنوان یکی از مخالفان این تصمیم عنوان کرد: «شورای‌عالی تهیه کنندگان هنوز به جمع بندی و تفاهمی در این زمینه نرسیده است چرا که نظرهای موافق و مخالف زیادی درباره نمایش فوتبال در سینماها ارایه می شود. در حال حاضر بسیاری از تهیه کنندگان معتقدند بهتر است سینما، سینما باقی بماند و تنها محلی برای نمایش فیلم ها باشد.»

وی در ادامه افزود: «شورایعالی تهیه کنندگان هنوز به جمع بندی و تفاهمی در این زمینه نرسیده است چرا که نظرهای موافق و مخالف زیادی درباره نمایش فوتبال در سینماها ارایه می شود. در حال حاضر بسیاری از تهیه کنندگان معتقدند که بهتر است سینما، سینما باقی بماند و تنها محلی برای نمایش فیلم ها باشد.»

او در ادامه توضیح داد: «یکی دیگر از مسایل مهم در بحث نمایش فوتبال در سینماها حق پخش آن است و این سوال مطرح است که آیا قانونا سینماها می توانند فوتبال پخش کنند یا خیر، چرا که حق پخش فوتبال توسط رسانه ملی خریداری شده است.»

مصطفی کیایی هم اعلام کرد «اگر فوتبال در سینماهای ایران اکران می‌شود باید به سینماگران هم اجازه بدهند در ورزشگاه آزادی فیلم اکران کنند.»

موافقان این طرح عقیده دارند که پخش فوتبال در سینماها باعث می‌شود سینما رونق بگیرد و مردم در کنار تماشای فوتبال به تماشای فیلم‌ها هم ترغیب شوند. این در حالی است که مخالفان این دیدگاه می‌گویند بعید است تماشاگرانی که به تماشای مسابقه فوتبال می‌روند در همان روز فیلمی را هم برای دیدن انتخاب کنند.

همچنین مخالفان اعتقاد دارند پخش فوتبال در سینماها باعث می‌شود ماهیت سینما زیر سوال برود. سینما جایی است برای تماشای فیلم نه فوتبال بنابراین بهتر آن است که مسئولان به جای نمایش فوتبال در سینما، نمایش مسابقات جام جهانی در اماکن عمومی پیگیری می‌کردند تا اکران سینمای این‌گونه ضایع نشود. همین الان هم فیلم‌های بعد از اکران نوروز فروش خوبی نداشته‌اند و بخشی از این عدم فروش متوجه تصمیم کسانی است که اجازه نمایش فوتبال در سینما را صادر کرده‌اند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان