تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۷

تجمع انتخاباتی عظیم شهروندان ترکیه در حمایت از رقیب اردوغان

ده‌ها هزار تن از شهروندان ترکیه روز جمعه در یک تجمع انتخاباتی عظیم در شهر ازمیر حمایت خود را از محرم اینجه، اصلی‌ترین رقیب رجب طیب اردوغان، در انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه آینده اعلام کردند.

رویداد۲۴-ده‌ها هزار تن از شهروندان ترکیه روز جمعه در یک تجمع انتخاباتی عظیم در شهر ازمیر حمایت خود را از محرم اینجه، اصلی‌ترین رقیب رجب طیب اردوغان، در انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه آینده اعلام کردند.سازمان دهندگان این گردهمایی انتخاباتی شمار شرکت کنندگان را دو میلیون و پانصد نفر اعلام کردند، اما منابع مستقل این آمار را تایید نکرده اند.

تحلیلگران سیاسی می‌گویند محرم اینجه می‌تواند انتخابات ریاست جمهوری آتی ترکیه را به دور دوم بکشد و هشتم ژوئیه آینده بار دیگر با اردوغان برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری ترکیه رقابت کند.

کارشناسان معتقدند اینجه با ارائه برنامه‌های مناسب می‌تواند هم پایگاه مردمی حزب خود را تقویت کند و هم حمایت افراد دیگری را که طرفدار حزب نیستند، مستقل یا مردد هستند جلب کند و در انتخابات روز یکشنبه عرصه را برای اردوغان تنگ کند.

گرچه اردوغان همچنان محبوب‌ترین سیاستمدار ترکیه است و پیش بینی می‌شود بار دیگر در انتخابات آتی در سمت خود ابقا شود، نتایج نظرسنجی‌ها و بررسی‌ها حاکی از آن است که برای کسب پنجاه درصد آرا در دور اول انتخابات ریاست جمهوری و قطعی کردن پیروزی خود در همان دور اول اطمینان ندارد.

اگر هیچ یک از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در دور اول بیش از پنجاه درصد آرا را کسب نکند، دور دوم انتخابات هشتم ژوئیه برگزار خواهد شد.

اینجه که نامزد اصلی‌ترین حزب مخالف دولت ترکیه یعنی "حزب جمهوری خواه خلق" ترکیه (سوسیال دموکرات) است، خود را به عنوان یک منتقد صریح و شدیداللحن اردوغان معرفی کرده است. اردوغان از سال2003 ابتدا به عنوان نخست وزیر و سپس به عنوان رئیس جمهور زمام امور کشورش را در دست داشته است.   

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان