تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
محمد قمی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

زبان‌های محلی به صورت فوق‌العاده در مدارس آموزش داده شود/ فارسی هویت ماست

عضو کمیسیون آموزش می‌گوید: آموزش و پرورش می‌تواند به صورتی برنامه‌ریزی کند که زبان‌های محلی به صورت فوق‌العاده در مدارس آموزش داده شود.

زبان های محلی به صورت فوق العاده در مدارس آموزش داده شود

رویداد۲۴ - نحوه آموزش زبان فارسی به چالش جدید نمایندگان و وزیر آموزش و پرورش بدل شده است. وزیر آموش و پرورش چندی پیش از وضعیت نامطلوب آموزش زبان فارسی در مدارس انتقاد کرده بود. نادر قاضی‌پور و نمایندگان همفکر او با این صحبت ها مخالفت کردند و گفتند این زبان فارسی است که باعث می‌شود زبان ترکی از بین برود. محمد قمی از نمایندگان کمیسیون آموزش البته از سیاست های وزیر فعلی در تدریس زبان فارسی دفاع می‌کند.

محمد قمی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به رویداد۲۴ می‌گوید: زبان فارسی هویت، شناسنامه فرهنگی و باعث سربلندی ماست لذا طبیعی است که آن را پاس بداریم.

او گفت: اگر دیگر زبان‌ها هم بخواهند در مدارس آموزش داده شوند، می‌توان به صورتی برنامه‌ریزی کرد که زبان‌های محلی به صورت فوق‌العاده در مدارس آموزش داده شود. همچنین درباره گویش‌های محلی هم نیز موضوع به این شکل است که آنها می‌توانند آزادانه به گویش‌های خودشان صحبت کنند اما زبان رسمی همه ما زبان فارسی است، به همین دلیل کتب درسی مدارس به زبان فارسی نوشته می‌شود.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضع‌گیری وزیر آموزش و پرورش درباره آموزش زبان فارسی در مدارس گفت: در قانون اساسی و بیانات مختلف مقام معظم رهبری که بر ارزشگذاری زبان فارسی تاکید داشتند و دارند، بارها گفته‌اند زبان فارسی باید پاس داشته شود. همچنین در کنار این موضوع توجه به رشته‌های ادبیات و زبان فارسی مورد تاکید ایران دوستان و ایران‌شناسان بوده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آنچه که آموزش و پرورش برای آموزش، ترویج آن مکلف است، موضوعی است که در زبان و خط فارسی هم به آن اشاره شده است و آن هم زبان فارسی است. این یک اصل اساسی و مهم است و آموزش‌ها حتما باید به زبان فارسی باشد. اما به طور مثال در یک منطقه کرد زبان اگر بخواهند یک نشریه به زبان کردی انتشار دهند، در این موضوع اشکالی وجود ندارد. اما اگر بخواهند به صورت رسمی و اداری محاوره داشته باشند، حتما باید به زبان فارسی باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مجلس ، لیست امید
نظرات شما
پیشخوان