تاریخ انتشار: ۲۱:۳۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

فیلمبرداری فیلم مشترک ایران و الجزایر آغاز شد

فیلمبرداری فیلم تاریخی «احمد بای » به کارگردانی «جمال شورجه» و با حضور وزیر فرهنگ الجزایر و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهرک سینمایی CADC الجزیره پایتخت الجزایر آغاز شد.
فیلمبرداری فیلم مشترک ایران و الجزایر آغاز شد

رویداد۲۴ این فیلم داستان بخش هایی از زندگی مبارزی الجزایر به نام «احمد بای» را روایت می کند که دوران حکومت عثمانی، حاکم منطقه قسطنطنیه واقع در شهر الجزایر بود و سال ها به مبارزه با استعمارگران فرانسوی پرداخت.
فیلم احمد بای که با همکاری هنرمندان ایرانی و با سرمایه گذاری وزارت فرهنگ الجزایر ساخته می شود، نخستین تجربه همکاری سینمایی ایران و الجزایر به شمار می رود و قرار است استادان ایرانی علاوه بر کمک به الجزایری ها برای ساخت این فیلم، شماری از الجزایری ها را در رشته های مختلف سینما به صورت عملی آموزش دهند.
تهیه کنندگی این فیلم را «سمیره حاج جیلانی » و کارگردانی آن را نیز جمال شورجه بر عهده دارد و یک تیم متخصص ایرانی در زمینه جلوه های ویژه، بدلکاری،چهره پردازی، فیلمبرداری، صدا برداری با شورجه همکاری می کنند.
حاج جیلانی از همکاری تیم ایرانی برای ساخت این فیلم ابراز رضایت کرد و گفت، دکورها ، کارگاه های ساخت وسایل مورد نیاز برای این فیلم مانند کارگاه شمشیر سازی و ... با کمک ایرانی ها با کمترین هزینه ممکن آماده شد و این می تواند سرمایه بسیار خوبی برای ساخت فیلم های تاریخی آتی در الجزایر باشد.
وی در مورد همکاری تیم الجزایری با تیم ایرانی برای ساخت این فیلم گفت، در این خصوص همانند یک روح در دو بدن هستیم . کارگردان فیلم هم شخصیت شناخته شده و قابل احترامی است و با دوراندیشی و مهارت خود توانسته است تیم الجزایری را با تیم ایرانی کاملا هماهنگ کند.
امیر موسوی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر نیز در این خصوص گفت، این فیلم حاصل توافق وزیران فرهنگ دو کشور در خصوص همکاری سینمایی تهران و الجزیره است و تهیه کننده فیلم که رئیس انجمن زنان هنرمند الجزایر است، سال گذشته در سفری که به تهران داشت با متخصصان و استادان سینمای یاران دیدار و گفت و گو کرد و بالاخره با شورجه به عنوان کارگردان و مجید میرفخرایی به عنوان مدیر صحنه و مدیر امور فنی به توافق رسید و تورج منصوری نیز فیلمبردار این فیلم خواهد بود.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر افزود، طرف الجزایری اهمیت زیادی برای این پروژه قائل است و شخص وزیر فرهنگ این کشور پیوسته و از نزدیک پیگیر این موضوع بوده است.
موسوی در ادامه گفت، همه بازیگران این فیلم الجزایری هستند اما پشت صحنه توسط ایرانی ها اداره می شود و در کنار هر هنرمند ایرانی ، چند هنرمند الجزایری برای کمک و همچنین برای آموزش دیدن حضور دارد.
«رابح ظریف» نویسنده سناریو این فیلم نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: این باعث خوشحالی من است که هنرمند ایرانی مشهوری مانند جمال شورجه کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد، من پیش از این با کارگردانان دیگر کشورهای عربی همکاری کرده بودم اما قطعا کار با ایرانی ها تجربه سومندی برای ما خواهد بود.
رابح افزود: سینمای ایران بسیار قوی و پیشرفته است و باید پل هایی برای ارتباط در زمینه سینما میان ایران و الجزایر ایجاد شود تا بیشتر بتوانیم از استادان و هنرمندان ایرانی استفاده کنیم.
ظریف در ادامه گفت، حضور استادان و هنرمندان ایرانی در این فیلم و پیشبرد کارها تحت نظارت آنان این فرصت را برای الجزایر ایجاد می کند تا فیلم هایی در سطح جهانی بسازد و از سوی دیگر ایرانی ها نیز با بخشی از تاریخ الجزایر و جو فرهنگی آن بیشتر آشنا شوند.
نویسنده سناریو فیم احمد بای در ادامه گفت، الجزایری ها برای نخستین بار به تماشای زندگینامه یک شخصیت محبوب تاریخی خود می پردازند و این فیلم قطعا مورد استقبال آن ها قرار خواهد گرفت.
«محمد طاهر زاوی» قهرمان فیلم و عهده دار نقش احمد بای در این فیلم هم گفت، از زمانی که متوجه شدم تیم ایرانی این فیلم را می سازد و استاد جمال شورجه کارگردانی آن را بر عهده خواهد داشت، بسیار خوشحال شدم و اکنون نیز که تحت نظر وی کار می کنم و بسیار راضی و خرسند هستم.
زاوی افزود، با وجود چنین هنرمندانی ،شکی در این نیست که یک اثر هنری بسیار زیبا تولید خواهد شد.
وی در مورد کار با تیم ایرانی نیز گفت، کارگردان، فردی با روابط عمومی قوی و بسیار دلسوز است ، این باعث می شود تا کار کردن با وی لذت بخش باشد، او به همه اعتماد به نفس می دهد و باعث می شود همه به کار کردن با او با وجود سختی های کار بیشتر راغب باشند.
زاوی در ادامه با تمجید از کار تیم سینمایی ایران در الجزایر گفت، آن ها بسیار حرفه ای و مسلط به کار هستند و کار آنها در همه زمینه ها به ویژه چهره پردازی ، طراحی صحنه و لباس مورد توجه قرار گرفته است.
این نخستین تجربه همکاری جمال شورجه با هنرمندان الجزایری است. وی نخستین ایرانی است که کارگردانی یک فیلم را در الجزایر بر عهده می گیرد.
پیش از این نیز هنرمندان ایرانی در فیلم هایی در بخش گریم با الجزایری ها همکاری داشته اند که کار آنان با استقبال مواجه شده بود.
سیدرضا صالحی امیری وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران فروردین سال 1396 در دیدار با مسئولان الجزایری در خصوص تقویت همکاری های فرهنگی به ویژه در حوزه سینما گفت و گو و توافق کرده بود.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سینما ، فیلم ، ایران ، الجزایر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان