تاریخ انتشار: ۰۷:۱۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۷

ناآرامی ها در بصره افزایش یافت

آسانی دسترسی معترضان در حمله و تخریب مقرهای حزبی و مراکز دولتی به گونه ای است که ناظران محلی از رها شدن و یا خروج اوضاع از کنترل خبر می دهند.
ناآرامی ها در بصره افزایش یافت
 
رویداد۲۴ معترضان در بصره طی چند ساعت گذشته به اقامتگاه استاندار، مقرهای سازمان بدر، مقر رادیو نخیل، مقر مجلس اعلای اسلامی، حزب الدعوة، شبکه العراقیة، شبکه الغدیر، شبکه الفرات، حزب اسلامی، حزب فضیلت، عصائب اهل حق، کتائب حزب الله، سرایا خراسانی، مقر جریان حکمت، کتائب سید الشهداء، جنبش اراده، حزب الله، انصارالله الاوفیا حمله کرده و آنها را به آتش کشیده اند.
مقرهای وابسته به جریان صدر تاکنون مورد حمله معترضان قرار نگرفته است.
ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد عده ای از طرفداران صدر برای جلوگیری از حمله احتمالی تظاهرکنندگان ضمن تشکیل سپر انسانی در مقابل مقر سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدر شعار می دهند: همه ملت همراه تو هستند این مقتدا (صدر)
برخی رسانه های عراقی از قصد معترضان برای حمله به سایر مراکز در این شهر از جمله برخی کنسولگری های خارجی خبر می دهند.
همزمان اعلام شد که در شهر بصره بار دیگر مقررات منع آمد و شد برقرار شده است.
سازمان امداد شهری عراق نیز اعلام کرد 21 واحد کمکی برای خاموش کردن آتش در مراکز مورد حمله معترضان از استان های همجوار به بصره اعزام شده است.
اعتراضات خشونت بار جدید در بصره در جنوب عراق روز پنجشنبه در حالی وارد سومین روز خود شد که بر اساس یک آمار رسمی تا قبل از آن 9 کشته و 104 مجروح بجا گذاشته بود.
اکنون منابع محلی از کشته شدن سه تن و زخمی شدن 35 نفر دیگر در ناآرامی ها امشب خبر می دهند.
کمیسیون حقوق بشر عراق صبح پنجشنبه آمار آسیب های مردمی در استان بصره را 9 کشته و 104 زخمی اعلام کرد که 11 از زخمی ها از نیروهای امنیتی هستند. .
این کمیته همچنین در بیانیه روز پنجشنبه خود نسبت به افزایش خشونت در اعتراضات مردمی استان بصره که با هدف رسیدن به حقوق به حق مردم انجام می شود، ابراز نگرانی کرده بود.
هنوز دولت عراق واکنشی به اعتراضات عصر امروز و امشب بصره و حمله به مقر احزاب و ساختمان های دولتی نداشته است.

** آخرین تحولات
با وجود تداوم اعتراضات خشونت بار در بصره، ستاد عملیات بصره دقایقی پیش از لغو مقررات منع آمد و شد در این شهر خبر داد.

** ویدئوی دیگری در فضای مجازی عراق منتشر شده که نشان می دهد عده ای از تظاهرات کنندگان در خیابان الجزائر بصره شعار معروف 'بالروح بالدم نفدیک یا صدام (جان و خونمان فدای تو ای صدام' سر می دهند.
صحت این ویدئو و زمان و مکان آن قابل مشخص نیست اما در صورت صحت، تایید کننده سخن منابعی است که از نقش حزب بعث در تحریک و خشن کردن اعتراضات اجتماعی مردم در بصره در روزهای اخیر می گویند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عراق ، بصره ، شورش ، دولت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان