تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
دیلی صباح تشریح کرد

همپوشانی سیاست خارجی ایران و آمریکا در عراق

احسان اکتاش، رییس موسسه تحقیقاتی و نظر سنجی معتبر ترکیه طی تحلیلی برای نشریه دیلی صباح به تشریح سیاست‌های ایران و آمریکا در عراق پرداخته و تاکید می‌کند که سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه در راستای منافع ایران بوده است.
رویداد۲۴- احسان اکتاش، رییس موسسه تحقیقاتی و نظر سنجی معتبر ترکیه طی تحلیلی برای نشریه دیلی صباح به تشریح سیاست‌های ایران و آمریکا در عراق پرداخته و تاکید می‌کند که سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه در راستای منافع ایران بوده است. 

به گزارش گروه بین الملل رویداد۲۴، آکتاش نوشت: پس از اشغال عراق توسط آمریکا، به عنوان گروهی از روشنفکران ترک سفری به سوریه، ایران، لبنان، مصر، و ارمنستان داشتیم. سازماندهی سفر ما به ایران به طور عمده توسط دولت ترکیه صورت گرفت و ما در این سفر با مدیر یک نشریه اصلی در این کشور ملاقات کردیم. 

سردبیر این نشریه یک دیپلمات سابق ایرانی است که به مدت ۱۰ سال با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه سابق ایران همکاری داشت و بنابراین اطلاعات قابل توجهی در مورد مسائل ژئوپولیتیک منطقه‌ای داشت. استدلال این سردبیر این بود که به نظر می‌رسد آمریکا در خاورمیانه در راستای منافع ژئوپولیتیک ایران فعالیت می‌کند. 

در دوره رهبری صدام حسین، تهدید جدی را متوجه ایران کرده بود. پس از اشغال عراق توسط آمریکا اما عراق دیگر تهدید برای ایران محسوب نمی‌شد. اتفاق مشابه دیگری که رخ داد در مورد تهدید جدی بود که طالبان در افغانستان متوجه شیعیان ایران می‌کردند و این تهدید هم توسط آمریکا از بین رفت. 

پس از اشغال عراق توسط آمریکا، این کشور در منطقه نفوذ سیاسی دشمن سابق آن یعنی ایران‌‌ رها شد. در این روند، آمریکا می‌توانست مانع حملات القاعده به شیعیان در عراق شود که بر عمق بحران سیاسی در منطقه افزود. بد‌تر اینکه، آمریکا عراق را کشوری می‌دید که نفوذ سیاسی سنی‌ها در آن از بین رفته بود و کنترل آن به طور کلی به دست شیعیان و بنابراین ایران افتاده بود. از سوی دیگر ایران توانست از حملات شدید القاعده بهره ببرد. 

امروز، موضع سیاسی مقتدی صدر و اشغال پارلمان عراق را نمی‌تواند تنها با بررسی اداره ناموفق دولت حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق قابل توضیح نیست. 

آکتاش مدعی شد: یک سال پیش زمانیکه ایرانیان می‌خواستند برای زیارت کربلا بدون کنترل از مرز‌ها عبور کنند، حامیا صدر این مسئله را بی‌احترامی به مرزهای کشورشان دانستند. به عبارت دیگر ایران از سنت هزارساله دولت و دیپلماسی خود برای تضعیف عراق و تبدیل آن به یکی از اقمار خود استفاده کرد و این کشور را در حوزه نفوذ سیاسی خود حفظ کرد. 

پس از اشغال عراق توسط آمریکا، حال عراق تحت نفوذ سیاسی ایران است و این مسئله برای برخی از مردم عراق خوشایند نیست. همانطور که ایران شبح صدام حسین را در عراق می‌بیند، این شبح احتمالا همچنان تعیین کننده سیاست عراقی ایران خواهد بود.
نظرات شما
پیشخوان