تاریخ انتشار: ۰۱:۳۶ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵

طی 11 سال از حجم مشکلات شهری تهران کاسته نشده است/ مردم باید اهمیت شوراها را درک کنند

رویداد۲۴-مشکلات کلان پایتخت باعث می‌شود تا انتظار توامندی بسیاری هم از شهردار تهران داشته باشیم، واقعیت این است آنچه که ما در این 11 سال شاهد بودیم این است که مشکلات تهران همچنان در جای خود باقی است. در یازده سال اخیر اگر کاری هم صورت گرفته مشکل چندانی را از شهر تهران حل و فصل نکرده است.

قبل از دوران اصلاح طلبان اهمیت شورای شهر در جامعه مغفول بود

حجت الاسلام مصطفی درایتی درباره اهمیت مساله شورای شهر گفت: آنچه که اهمیت دارد این است که بخشی از اختیاراتی که در جامعه وجود دارد شرکت در انتخابات متعددی ست که می‌تواند بخشی از تغییرات مورد نظر مردم را ایجاد کند. طبیعتا تا قبل از دوران اصلاح طلبان اهمیت شورای شهر در جامعه مغفول بود. به تبع پیش از این به اصل شوراها که در قانون اساسی بود توجه کمتری شده بود. در دوره اصلاحات تصمیم گرفته شد که اهمیت این موضوع برای مردم روشن بشود و این اتفاق بیفتد تا مردم در این بخش از خودشان نقش موثرتری بروز بدهند. در  این چند دوره ای که انتخابات شورای شهر برگزار شده، آهسته آهسته برای مردم اهمیت شورای شهر و روستاها بیشتر خود نمایی کرده است و در این مدت باقی مانده هم افرادی که دست اندرکار و مسئول سیاسی کشور هستند باید توجه مردم را بیشتر به این مسائل جلب کنند. چراکه توجه مردم در شهرهای بزرگ به انتخابات شورای شهر تا به حال خیلی جلب نشده است و آنچه که اتفاق می‌افتاده با یک حداقل میزان مشارکت مردمی بوده است. طبیعتا نشاط و شادابی و تغییر اساسی و مسئولیت خواهی و تشکیلاتی عمل کردن در شورای شهر کمتر به چشم آمده و ما تا به امروز شاهد این موضوعات نبوده ایم.
 
پایه اصلی مردم سالاری در کشور هم از همین شوراها شکل میگیرد
مشاور رئیس دولت اصلاحات گفت: البته تلقی بنده این است که در سال۹۶ که انتخابات شورای شهر را در پیش داریم و با انتخابات ریاست جمهوری هم زمان هست. باید شهر زمینه ساز این مساله باشد که مردم مطالبات بیشتری از کاندیدا های خود بخواهند و در این انتخابات نقش پررنگ‌تری را ایفا کنند. بخش عمده ای از مسائل شهری بخصوص شهرهای بزرگ و حتی شهرهای کوچک با نظر و تشخیص اعضای شورای شهر شکل می‌گیرد و بالاخص مساله انتخاب شهردار که نقش محکم‌تر و وظیفه ساماندهی شهرها و زیرساخت های شهرها را دارد به عهده اعضای شورای شهر است و به نظره می‌رسد شوراها، شوراهایی که برآمده از اکثریت آرای مردم باشد، نیست. که با مشارکت مردم باید این رویه عوض شود تا در آینده اعضای شورای شهر نقش بیشتری را در ساماندهی شهری به عهده بگیرند و دولت هم تلاش کند که بخشی از این امورات را به شورا واگذار کند. وی افزود: پایه اصلی مردم سالاری در کشور هم از همین شوراها شکل می‌گیرد که ما امیدواریم در سال ۹۶ یک احتمام جدی‌تر و موثرتری را برای شرکت در انتخابات شورای شهر بببینم تا این شوراها شورایی قوی تر و کارامدتر و مورد تایید حداکثریی مردم شکل بگیرد و نقش ساماندهی در مسائل شهری را ایفا کند.
 
مردم اهمیت مجلس را بیشتر از شورای شهر درک کرده اند
درایتی گفت: البته ارزیابی کردن این که در شورای شهر پنجم کدام طیف سیاسی حضور پررنگ تری خواهند داشت در حال حاضر کمی دشوار است. نباید انتخابات شورای شهر را با مجلس مقایسه کرد، چراکه شرایط انتخابات مجلس متفاوت بود و به عنوان قوه مقننه اهمیت بیشتری برای مردم داشت اما این موضوع برای شوراهای شهر این‌گونه نیست و هنوز اهمیت شوراها برای مردم برجسته نیست. در هر صورت توجه کردن رسانه ها و اصحاب سیاست می‌تواند به این روند کمک کند تا مردم به صورت گسترده‌تری در این انتخابات شرکت کنند. هرچقدر مشارکت مردمی بیشتر باشد فرصت اصلاح طلبان هم در انتخابات بیشتر خواهد بود و کرسی های بیشتری رو از آن خود می کنند.
او افزود: جریان اصول گرا نتواسته است کار خاصی را در عرصه سیاست ایران انجام دهد در شورای شهر هم این موضوع برای اصول گرایان صدق می کند. البته هر اتفاقی در انتخابات امکان پذیر است اما از الان نمی‌شود دقیق روی این موضوع صحبت کرد. اما موضوعی که مهم است اینکه مردم مطابلات خود را از اعضا بخواهند و آن ها را مسئول هر اتفاقی که در سطح شهر می‌افتد بدانند و آن ها را ملزم به پاسخگویی کنند. این موضوع به مراتب مهم تر از این است که اعضای شورای شهر اصلاح طلب باشند یا اصول گرا، مهمترین مساله این است که افراد پاسخگو باشند و به مشکلات مردم رسیدگی کنند. این مهم ترین رکنی است که ما به عنوان یک گفتمان یا تفکر اصلاحات از جامعه خودمان انتظار داریم. همین موضوع باعث می شود تا شوراها کارآمدتر و مستقل باشند.

شهردار تهران به انداز کافی فرصت داشته است
این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره عملکرد شهردار تهران گفت: تهران با توجه به بافت خاصی که دارد، انتظارات خاصی هم از مدیران آن وجود دارد. مشکلات کلان پایتخت باعث می‌شود تا انتظار توامندی بسیاری هم از شهردار تهران داشته باشیم، واقعیت این است آنچه که ما در این 11 سال شاهد بودیم این است که مشکلات تهران همچنان در جای خود باقی است. در یازده سال اخیر اگر کاری هم صورت گرفته مشکل چندانی را از شهر تهران حل و فصل نکرده، طبیعتا هر دوره ای که می‌گذرد معمولش این است که اگر شهردار بتواند نظر کلیت مردم رو جلب کند طبیعی است که می‌تواند ۸ سال ماندگار بشود اما ابتکاری در این مدت صورت نگرفته هر کاری هم که باید انجام می‌شده است، شهردار تهران در این چندسال انجام داده است و نمی‌تواند ابتکاری در زمینه شهری داشته باشد. ضرورت دارد که شهرداری تهران یک تحول اساسی را در سازمان شهری تهران به وجود بیاورد.
برچسب ها: کاهش ، شورا
نظرات شما
پیشخوان