تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
گزارش رویداد۲۴ از شکاف میان اصولگرایان با محوریت لاریجانی؛

چرا ائتلاف اصولگرایان «فراگیر» نیست؟

منصور حقیقت‌پور، نماینده اردبیل در مجلس نهم، پس از اظهارات اخیر بیژن نوباوه وطن مبتنی بر انتقاد شدید از نحوه بازی لاریجانی در صحنه قدرت و به نوعی فرصت طلب خواندن او، این سخنان را بی پایه و اساس خواند گفت: «آقایان باید شکست را بپذیرند، این‌ها ۶ انتخابات را به عنوان اصولگرا باخته‌اند و هنوز حاضر نیستند ضعف‌های خود را بپذیرند.»
رویداد۲۴- منصور حقیقت‌پور، نماینده اردبیل در مجلس نهم، پس از اظهارات اخیر بیژن نوباوه وطن مبتنی بر انتقاد شدید از نحوه بازی لاریجانی در صحنه قدرت و به نوعی فرصت طلب خواندن او، این سخنان را بی پایه و اساس خواند گفت: «آقایان باید شکست را بپذیرند، این‌ها ۶ انتخابات را به عنوان اصولگرا باخته‌اند و هنوز حاضر نیستند ضعف‌های خود را بپذیرند و اکنون هم رو به فرافکنی و متهم کردن دیگران هستند.» 

فرصت طلبی سیاسی لاریجانی

بیژن نوباوه، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم، طی روزهای گذشته با اظهارنظری در مورد فرصت طلبی‌های سیاسی علی لاریجانی، با انتقاد صریح از او، مدعی شد که علی لاریجانی از نام اصولگرایی و همچنین اصلاح طلبی بهره برده و دوستان خود که با عنوان رهروان در مجلس نهم حضور داشتند را از طریق لیست امید شهرستان به تهران آورده و راهی مجلس کرده است. 

حقیقت‌پور در مورد این موضوع در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ گفت: «به نظر می‌رسد که نوباوه از زاویه ادبیات جبهه پایداری صحبت می‌کند، این‌ها در محافل خاص جبهه پایداری گرد هم می‌آیند و این‌ها جزو حرف‌های نامربوط پایان مجلس است که لاریجانی را متهم کنند.» 

منصور حقیقت‌پور ادامه داد: «اگر لاریجانی دوستان و نزدیکان خود را وارد مجلس کرده، پس چرا دستغیب، سقاییان، سبحانی نیا، جهانگیرزاده و بنده رای نیاوردیم؟ این‌ها حرف مفت است.» 

خشم از بازی دادن اصولگرایان

نوباوه که از نزدیکان جبهه پایداری به شمار می‌رود، به نظر می‌رسد بیش از هر چیز از بازی با نام اصولگرایی از سوی لاریجانی به خشم آمده و اعلام کرده بود: «لاریجانی به هیچ عنوان اعتقادی به فعالیت در چارچوب اصولگرایی ندارد و و در عمل نیز این مسئله را به اثبات رساند و در جریان انتخابات نیز در لیست اصلاح‌ طلبان قم قرار گرفت.» 

نوباوه گفته بود: «ممکن است وی بنابر شخصیت ظاهری مسئله ‌ای را مطرح کرده‌ باشد، اما در باطن به دنبال چیز دیگری بوده ‌است... لاریجانی به خاطر منافعش بعد از انتخابات بار دیگر خود را در کنار اصولگرایان قرار داده ‌است. این افراد برای ماندن در صحنه، حاضرند خط عوض کنند.» 

حقیقت‌پور در پاسخ به این گفته‌های نوباوه، نیز گفت: «آقایان باید شکست را بپذیرند، باید قبول کنند که ۶ انتخابات را به عنوان اصولگرا باخته‌اند، بنده هم اصولگرا هستم ولی این چند نفر که مدعی می‌شوند که مرکز اصولگرایی هستیم و همه باید با ما هماهنگ شوند، ۶ انتخابات را باخته‌اند و با این سیاق، انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ را هم می‌بازند. این آقایان حاضر نیستند ضعف‌های خود را بپذیرند، با کمال احترامی که برای آقای نوباوه قائلم، این حرف به هیچ وجه درست نیست.» 

چرا ائتلاف «فراگیر» نه؟ 

رفتار لاریجانی در قبل و بعد از انتخابات، نکاتی را در بر دارد؛ حمایت از برجام در مجلس نهم، پیوستن به اصلاح طلبان در انتخابات، زمزمه تشکیل فراکسیون رهروان و در ‌‌نهایت پیوستن به اصولگرایان برای تشکیل فراکسیون فراگیر!. 

در اینجا مقصود از مطرح کردن ادعا‌ها و اظهارات بیژن نوباوه در مورد علی لاریجانی، تایید یا تکذیب آن‌ها نیست، حال آنکه در این مورد و پس از این سخنان، زوایای جدیدی از این بحث مطرح می‌شود: 

۱. لاریجانی در حال ائتلاف با امثال بیژن نوباوه برای تشکیل فراکسیون فراگیر اصولگرایان است؛ ائتلافی که لاریجانی به احتمال بسیار از ذات مخالفت آن‌ها با خود آگاه است، اما این راه را مناسب برای رسیدن به مجلس می‌داند. 

۲. اصولگرایان به دلیل عدم برخورداری از چهره شاخص برای ریاست مجلس و جلوگیری از ریاست یک اطلاح طلب بر مجلس دهم، حاضر به ائتلاف با کسی هستند که پیش از انتخابات از آن‌ها روی گردانده بود. 

یک نکته در هر دو مورد مشترک است؛ طرفین به یکدیگر نیاز دارند و صرفا به دلیل این وجه اشتراک (نیاز به یک متحد)، درصدد پیوستن به یکدیگر هستند. این در حالی است که هردو طرف وجه تمایزات بی‌شمار با یکدیگر را از یاد برده و صرفا به دلیل یک هدف، حاضر به چنین ائتلاف شده‌اند. 

بدین ترتیب بسیاری از سوالات زمانی پاسخ داده می‌شود که مشخص شود که کدام یک از طرفین برای تشکیل این ائتلاف پا پیش گذاشته است؟ 

به هر حال آنچه مطرح می‌شود، سردرگمی و شکاف در میان اردوی اصولگرایان است که ثابت می‌کند هنوز بدون کمک از عوامل بیرونی، حتی توان ایجاد یک ائتلاف را ندارند. شاید بسیاری از اصولگرایان راه یافته به مجلس، از نظر سیاسی با ائتلاف با لاریجانی کنار آمده باشند، اما قطعا همفکران و هم طیفان آن‌ها در خارج از مجلس، نظر دیگری دارند، از جمله بیژن نوباوه وطن که رفتار لاریجانی را بازی دادن اصولگرایی می‌داند. 

ائتلاف «فراگیر» اصولگرایان حتی در صورت کسب اکثریت در مجلس و حتی در صورت کسب ریاست مجلس با این ترکیب بندی، یک ائتلاف قدرتمند نخواهد بود، چرا که افراد جمع شده در زیر نام این ائتلاف، نه تنها بر اساس اشتراکات سیاسی گرد هم نیامده‌اند، بلکه مهم‌ترین دلیل آن‌ها، انگیزه‌ها و منافع شخصی بوده؛ از همین رو انتخاب نام «فراگیر» برای این ائتلاف از اساس به گزاف است.
نظرات شما