تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
رشد دسته جمعی شاخص‌ها؛

بورس با رشد ۲ هزار و ۷۶۰ واحدی به استقبال نوروز رفت

شاخص بورس در آخرین روز کاری سال ۹۷ (سه شنبه) با رشد ۲ هزار و ۷۶۰ پله‌ای نسبت به دیروز و قرار گرفتن در جایگاه ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحدی به استقبال نوروز رفت.

رویداد۲۴ بر اساس معاملات امروز ۲ میلیارد و سه میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش هفت هزار و ۴۱۳ میلیارد ریال در ۱۹۷ هزار نوبت داد و ستد شد.
امروز در بازارسهام ۴۵۶ شرکت افزایش قیمت و بهای سهام ۱۷۶ شرکت کاهش داشت و ۳۰ شرکت نیز معاملاتی خنثی و بدون تغییر را تجربه کردند.

** رشد دسته جمعی شاخص‌ها

بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، ۷۹۶ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، ۴۰۸ واحد افزایش یافت.
امروز شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۲۸۵ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور نیز امروز ۲ هزار و ۸۰۵ واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت‌ها در بورس را نشان می‌دهد.
شاخص بازار اول مربوط به شرکت‌های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۲ هزار و ۱۴ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز پنج هزار و ۵۸۲ واحد افزایش یافت.
براساس معاملات امروز، نماد‌های فارس (هلدینگ خلیج فارس)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، کچاد (صنعتی و معدنی چادرملو) و رمپنا با بیشترین تاثیر مثبت شاخص را بالا بردند، در مقابل، پارس (پتروشیمی پارس) و وبملت (بانک ملت) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.

** پتروشیمی‌ها در صدر معاملات

گروه شیمیایی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۱۴۹ میلیون سهم به ارزش ۷۸۰ میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش ۵۸۲ میلیارد ریال و بانک به ارزش ۳۶۲ میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
گروه حمل و نقل با دادوستدی به ارزش ۳۲۷ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه اداره بازار‌های مالی کانی‌های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش ۳۰۶ میلیارد ریال در رده پنجم قرار گرفت.

** رشد شاخص فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) ۵۱ واحد رشد کرد و در جایگاه ۲ هزار و ۲۵۷ واحدی ایستاد؛ در این بازار ۹۱۸ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و ۶۲ میلیارد ریال دادوستد شد.
نماد‌های مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص برجا گذاشتند.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان