تاریخ انتشار: ۲۳:۱۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵

انتقال آب خزر باعث خشکی تالاب گرگان نمی شود

استاندار سمنان گفت: طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان به گونه ای صورت می گیرد که لوله انتقال آب در عمق ۱۰کیلومتری دریا قرار بگیرد لذا به تالاب هایی مانند گرگان آسیبی نمی رساند.
رویداد۲۴-استاندار سمنان گفت: طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان به گونه ای صورت می گیرد که لوله انتقال آب در عمق ۱۰کیلومتری دریا قرار بگیرد لذا به تالاب هایی مانند گرگان آسیبی نمی رساند.

 محمدرضا خباز عصی دوشنبه در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران به میزبانی سالن جلسات فرمانداری ویژه شهرستان شاهرود ضمن بیان اینکه انتقال آب از نقطه ای به جای دیگر همیشه دغدغه برهم خوردن اکوسیستم طبیعی را برای محیط زیست به همراه دارد، ابراز داشت: انتقال آب از عمق دریا صورت می گیرد و باعث خشکی تالاب گرگان نمی شود.

وی افزود: ایرادات محیط زیستی مربوط به این طرح بررسی و برطرف شده است این طرح، پروژه ای خوب محسوب می شود و برای آن هشت هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که دو و نیم هزار میلیارد تومان آن برای اجرای این طرح در نظر گرفته می شود.

آب دریای خزر متر مکعبی ۴۰۰۰تومان

مقام عالی دولت در استان سمنان با بیان اینکه انتقال آب دریای خزر با تکنولوژی ویژه ای صورت خواهد گرفت، گفت: انتقال آب از نقطه ای تا نقطه دیگر همیشه گران بوده اما این طرح در کمترین حالت هزینه ای برای مردم استان سمنان قرار دارد و این آب برای مردم دیار قومس متر مکعبی چهار هزار تومان تمام می شود که این میزان برای آب منتقل شده هزینه ای معقول است.

خباز درباره بازگشت نمک آب دریا به عنوان یکی از دغدغه های محیط زیستی این طرح، ابراز داشت: امروز طرح انتقال آب خزر با تکنولوژی خوبی صورت می گیرد و نمک موجود در آب با عملیات تثبیت، به مصرف خواهد رسید و به دریا باز نمی گردد.

وی افزود: برای انتقال این طرح مسیرهایی در نظر گرفته شده که با کارشناسی های صورت گرفته مسیر نکا به استان، با لوله های ۲.۴۰متری و ۲.۵۰متری انجام خواهد شد همچنین درباره این طرح باید گفت دغدغه های محیط زیستی همیشه در طرح های انتقال آب وجود دارد و ما نیز دیگر نمی توانیم چاه حفر کنیم لذا مطالعات انجام این طرح و اطلاعات جمع آوری و اجرای این طرح بررسی شده است.

طرح آبیاری قطره ای در دستور کار قرار دارد

استاندار سمنان با بیان اینکه در سال های اخیر، طرح های آبیاری نوین در دستور کار قرار دارد، گفت: در یکسال اخیر به اندازه مجموع طرح های انقال آب از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون طرح آبیاری قطره ای در استان سمنان ایجاد و همچنین علاوه بر ۲۰هزار هکتار اجرای این طرح در سال جاری، مجوز پرداخت اعتبارات ۲۰هزار هکتار دیگر نیز برای اجرای آبیاری قطره ای پرداخت شده است.

خباز در پاسخ به سوال خبرنگار مهر با موضوع سهم شرق استان سمنان از اعتبارات سفر استانی ریاست جمهور و با اشاره به طرح های در دست بررسی در زمینه آب، ابراز داشت: طرح اجرای فاضلاب و بازگشت آن برای مصرف بخش های کشاورزی از جمله طرح های مورد تاکید در بخش کشاورزی و آبیاری است.

وی با بیان اینکه در سفر ریاست جمهوری ۶۷طرح بااعتبار ۹۴۰ میلیارد تومان تصویب شده است، ادامه داد: علاوه بر طرح های ویژه فاضلاب، مقوله انتقال آب از سد کالپوش به میامی و شاهرود با اجرای ۱۶۰کیلومتر خط لوله انتقال انجام شده و در آینده نه چندان دور به بهره برداری می رسد همچنین امیدواریم با تخصیص ۱۰۰درصدی منابع عمرانی در سال۹۵ و همچنین ۹۶ پروژه های عمرانی سطح استان به انجام برسد.

سرمایه گذار رکن اصلی اشتغال زایی

استاندار سمنان همچنین در پاسخ به سوالی با موضوع اشتغال زایی در شرق استان، گفت: تا سرمایه گذار نباشد شغل هم نیست چرا که امروز نباید انتظار مشاغل دولتی را داشت لذا باید برای رونق اقتصادی و جلب فرصت های شغلی، سرمایه گذاران را جذب کرد همچنین ما باید اقداماتی را در دست قرار دهیم که سرمایه گذار ماندگاری در استان را داشته باشد.

خباز با بیان اینکه کارخانجات و صنایع مورد حمایت قرار خواهند گرفت، ابراز داشت: امروزه به دلیل نزدیکی غرب استان به پایتخت و بازار مرکز، رغبت برای سرمایه گذاری بیشتر از شرق است اما در شرق استان نیز تسهیلاتی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته می شود تا بتوانیم در جذب سرمایه گذار موفق عمل کنیم.

وی افزود: استان سمنان دارای پتانسیل های خوبی در زمینه سرمایه گذاری صنعتی، معدنی و گردشگری است که می توان با برنامه ریزی بر روی آنها فرصت های شغلی مناسبی را به وجود آورد.

زیرساخت های گردشگری تقویت می شوند

استاندار سمنان درباره لزوم تقویت زیرساخت های گردشگری نیز گفت: ۳۰میلیارد تومان به شش هتل موجود در استان سمنان برای تکمیل، به صورت بلاعوض حمایت می شوند که از این میزان، شش میلیارد تومان تعهد بر عهده سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است تا بتوانیم شاهد تقویت زیرساخت های اسکان در استان باشیم.

خباز با اشاره به ظرفیت های خوب استان در زمینه گردشگری، ابراز داشت: گردشگری می تواند یکی از مهمترین بخش های توسعه در استان باشد چرا که جای جای دیار قومس پتانسیل جذب گردشگر داخلی و خارجی را دارد که می توان با مهیا ساختن شرایط اسکان، شاهد رونق هرچه بیشتر گردشگر بود.

وی افزود: آمار اسکان در تعطیلات نوروزی و حجم مسافرت های این ایام در کنار تلاش خستگی ناپذیر مسئولان و اعضای ستاد خدمات سفرهای نوروزی گواه این است که استان سمنان دارای ظرفیت های خوب گردشگری است همچنین گردشگری در شهرستان شاهرود می بایست مورد عنایت ویژه ای قرار گیرد چرا که پتانسیل هایی مانند گردشگری طبیعی، معنوی، عرفانی، ورزشی و ... از ظرفیت های این شهرستان پهناور است.

استاندار سمنان همچنین به حضور پرشور مردم در انتخابات هفتم اسفندماه اشاره کرد و گفت: حضور حماسی مردم استان در انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان دهنده قدرشناسی مردم است و امروز که استوارنامه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی تقدیم می شود، امیدواریم شاهد توسعه و آبادانی ایران اسلامی در زمینه قانون گذاری باشیم.

منبع: مهر
برچسب ها: انتقال ، آب ، خزر
نظرات شما
پیشخوان