تاریخ انتشار: ۰۲:۴۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

تنها راه مبارزه با بی بندوباری تقویت بنیان‌های عقیدتی جامعه است

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دغدغه رهبرمعظم انقلاب ومراجع دینی ازنابسامانی های فرهنگی جامعه است، گفت: تنها راه اصلاح فرهنگی و اخلاقی ‌جامعه توسل عملی به دستورات قرآن کریم است.
رویداد24- علی جنتی درمراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت: هدف قرآن سعادت بشر است. رفع مشکلات فرهنگ جامعه تنها با احیای قرآن توسط همه دستگاه ها و افراد جامعه میسر است. بی‌هویتی و پوچی نتیجه دوری از انبیای الهی است و رهایی از این گرداب تنها با فهم درست قرآن امکان‌پذیر است.

وی درباره مشکلات فرهنگی جامعه متذکر شد: اگر برنامه‌ریزی‌های نظام براساس تعالیم قرآن انجام و مردم با قرآن بیش از گذشته انس و آشنا شده و در جامعه صلح و عدالت حاکم می شود. مطالب قرآن دارای دستورات عملی برای زندگی است. با مطالعه داستان حضرت یوسف می‌فهمیم برای اداره جامعه باید تعهد و تخصص را به هم پیوند زد و کارها را به افرادی که دارای آگاهی و امانتدارند سپرد.

جنتی در ادامه افزود: مدیریت صحیح اقتصادی با قناعت، صرفه‌جویی، آینده‌نگری، امید و توکل امکان‌پذیر است زیرا قرآن تنها افراد ناامید را کافر دانسته است. تنها در یک سوره چندین پند و راهنمایی برای تربیت انسان و ساخت جامعه مطرح شده زیرا قرآن کتاب جامع سعادت بشر است و راه اصلاح امور فرهنگی جامعه رفع مهجوریت قرآن در محیط‌های خانواده و دیگر نهادهای جامعه است.

وزیر ارشاد همچنین با بیان اینکه بزرگترین خلاء امروز جامعه مهجوریت تعالیم قرآنی است، خاطرنشان کرد: آموزه‌های عملی قرآن در جامعه مشاهده نمی‌شود و آسیب‌های اجتماعی امروز ما نیز به دلیل فاصله گرفتن از تعالیم قرآنی است. همه دستگاه‌ها و نهادهای نظام به خصوص حوزه‌های علمیه، رسانه‌ها و صدا‌وسیما همه باید کوشش کنیم قرآن را در جامعه احیا کرده و تعالیم آن را برای سعادت جامعه و رفع مشکلات فرهنگی به کار بندیم.

وی با اظهار خوشبختی از برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: قرآن معجزه ابدی اسلام و تنها کتاب معتبر آسمانی است و نزول آن در این ماه مبارک سبب شرافت این ایام شده است. تحفه آسمانی در ماه‌رمضان به دست بشریت رسیده تا فرصت مغتنمی برای شیفتگان آن باشد تا از لطایف و معارف آن سرمست شوند.

وی قرآن را بحر مواج و اقیانوس بیکرانی دانست که فهم بشر از درک آن ناتوان است با این همه خداوند آن را آنقدر تنزل داده است تا دست بشر به طوبای آن برسد و وصول الهی برایش میسر شود. هدف آیات الهی چیزی جز تربیت خویشتن انسان‌ها نیست. تهذیب و تربیت و آموزش راه سعادت نیز از جمله اهداف نزول قرآن است.

جنتی با بیان اینکه انسان موجودی پیچیده و شگفت‌انگیز است، اظهارکرد: کتابی که برای هدایت انسان نازل شده باید شگفتی‌ساز و قادر به رشد ابعاد وجودی انسان باشد. قرآن از ابتدای نزول تا به امروز توانسته هر دوره و متناسب با شرایط زمان تاثیر خود را ایفا کرده است.

وزیر ارشاد ماندگاری قرآن را آمیختگی آیات آن با عنصر دانش و هنردانست و گفت: خلق آثار هنری با مضامین قرآنی شاهد این ادعاست ایرانیان چندین قرن با تفکر در علوم قرآنی مشعل دار علوم روز بودند.

جنتی افزود: مطالب تربیتی قرآن لطیف و جذاب و در قالب های مختلف بیان شده و داستان‌های آن نیز سرشار از اصول تربیتی برای افراد و کل جامعه است. امروز دغدغه متدینین مشکلات فرهنگی و اخلاقی جامعه است. راه رهایی از این مشکلات منحصر در خودسازی و مهار نسل سرکش است که با صبر و بردباری و تحمل ناملایمات می‌توان بر آنها غلبه کرد. تنها راه مبارزه با بی بندوباری تقویت بنیان‌های عقیدتی جامعه است که با احیای قرآن و تعلیم دستورات آن می‌توان این موضوع را محقق ساخت.
منبع: ایلنا
نظرات شما
پیشخوان