تاریخ انتشار: ۲۳:۴۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان:

روحیه خردگرایی و تعامل در مجلس دهم حاکم است

دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان با اشاره به فضای همکاری بین فراکسیون های اصلی در مجلس شورای اسلامی حاکمیت روحیه خردگرایی و تعامل در مجلس دهم را گامی مثبت برای رسیدن به وحدت و اقدام و عمل در چارجوب بیانات رهبری دانست.
رویداد۲۴- عزت الله دهقان روز سه شنبه ددرباره بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس دهم گفت: ایشان مطالباتی را بیان کردند که اگر با کارشناسان،نخبگان، اساتید و حتی صاحبان صنایع در سراسر کشور گفت و گو شود یقینا نتیجه و ثمره اش همان می شود که ایشان در آن دیدار به نمایندگان مجلس توصیه کردند.
دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان با اشاره به اینکه مردم، رهبر معظم انقلاب را زبان گویای خود و قلب تپنده امت اسلام می دانند، گفت: تاثیر سخنان رهبری درباره شرکت در انتخابات که گفتند «اگر نظام و برخی مسئولان را هم قبول ندارید، چون شهروند ایرانی هستید در انتخابات شرکت کنید»، حضور پر شور و مشارکت بالا و تحسین برانگیز مردم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود.

دهقان در ادامه سخنانش گفت: در انتخابات رئیس مجلس دهم، مشخص شد که اکثریت در مجلس با جریان اصولگراست؛ البته در انتخابات هیات رئیسه مجلس نیز یک نوع مدیریت تعاملی به وجود آمد که در نتیجه 2 نفر از لیست امید به عنوان نواب رئیس برگزیده شدند ولی با احتساب دبیران و کارپردازان، ترکیب مجموع هیات رئیسه نیز ترکیب خوبی است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در مجلس دهم روحیه خردگرایی و تعامل حاکم است افزود: آقای عارف اگر در انتخابات رئیس دائم مجلس شرکت می کرد مجددا می توانست حدود 110 رای کسب کند، اما وی نامزد نشد و علی لاریجانی با 237 رای توانست کرسی ریاست را به دست آورد.
وی این فرایند را ملاک تعامل بین فراکسیون ها و جریان های اصلی در مجلس خواند و گفت: وقتی رئیس مجلس با رای بالا انتخاب می شود می تواند با اقتدار و توان بهتری در اداره امور مملکت و مجلس عمل کند.

* دلایل عدم راهیابی برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم به مجلس دهم
دهقان درباره عدم راهیابی طیف گسترده ای از نمایندگان اصولگرای مجلس نهم به مجلس دهم گفت: این اتفاق علل مختلفی دارد. به طور مثال آقای حداد عادل که در دوره ای هم رئیس مجلس بود و از چهره های سرشناس فرهنگی و علمی کشور است از آخرین نفر لیست امید که گمنام هم بود عقب ماند و رای نیاورد.
نماینده دوره های اول و سوم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من این را قبول ندارم که اصولگرایان در مجلس نهم در انجام وظایف خود کوتاهی کردند، این اتفاق در نتیجه یک حرکت کلی و اجماع عمومی در خصوص رای دادن به «لیست واحد» در تهران به وقوع پیوست و نمی توان این را به حساب عملکرد ضعیف اصولگرایان در مجلس نهم گذاشت.
دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان افزود: به اعتقاد من یک سونامی از آرای مردم تهران به همراه اقبال به لیست امید باعث این اتفاق شد، اما معتقدم این اتفاق در تهران رخ داد و در شهرستان ها اصولگرایان آرای بالایی داشتند.

*نقد عملکرد اصولگرایان در مجلس نهم
این فعال اصولگرا در نقد عملکرد نمایندگان مجلس نهم اظهار داشت: اصولگرایان مجلس نهم پاک و منزه از خطا نیستند، ممکن است آن ها هم در برخی موارد نواقص و کاستی هایی داشته باشند و در تصویب قوانین و مطالبات مردم خوب عمل نکرده باشند.
مثلا در مورد حل مشکل بیکاری و اشتغال اگرچه مسئولیت عمده آن به عهده دولت هاست اما مجلس نیز می توانست در این زمینه موثر باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: وقتی که در کشور تورم بیداد می کرد و هر روز قیمت کالاها تغییر می یافت، مردم مجلس را که باید در راس امور باشد، مسئول می دانستند و انتظار داشتند در این زمینه کاری بکند.
دهقان افزود: مردم چون جایگاه مجلس را می دانستند، نسبت به عملکرد اصولگرایان مجلس نهم اشکال و ایراد داشتند که نتیجه آن در انتخابات خود را نشان داد و به همین خاطر بود که در تهران آخرین نفر در لیست امید از اولین نفر در فهرست اصولگرایان رای بیشتری کسب کرد.

*اقتصاد مقاومتی تکیه به توان داخلی در کشور است
این فعال اصولگرا درباره چشم انداز عملکرد مجلس دهم در چارچوب اقدام و عمل بر مبنای اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مفهوم اقتصاد مقاومتی تکیه به توان داخلی در کشور است.
وی با اشاره به دغدغه و تاکید رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مسئولان و دولتمردان کشور مراقب باشند اگر مقامات کشورهای مختلف از آسیا و اروپا به همراه هیات های اقتصادی و تاجرانشان به کشور ما می آیند، این گونه نباشد که با ساده اندیشی بازار مصرف ایران را در اختیارشان قرار دهیم.
وی همچنین با اشاره به دستاوردهای برجام افزود: این توافق نباید باعث شود که درهای کشور را فقط برای واردات کالاها و خدمات کشورهای غربی و شرقی بگشاییم.
نماینده ادوار پیشین مجلس با تقدیر از اقدام دولت در ایجاد قرارگاه ستاد اقتصاد مقاومتی، افزود: باید حواسمان را جمع کنیم که حضور کشورهای خارجی پس از برجام و لغو تحریم ها منجر به غافل شدن از اقتصاد مقاومتی نشود.

*لغو تحریم ها باید منجر به افزایش سرمایه گذاری خارجی شود
دهقان سفر هیات های سیاسی و اقتصادی را به کشور برای رفع شبهه انزوا گرایی ایران در جهان مناسب دانست، اما تاکید کرد: ورود کالاهای خارجی نباید باعث تعطیلی صنایع و بیکاری کارگران در بنگاه های داخلی شود، بلکه نتایج برجام و لغو تحریم ها باید منجر به افزایش سرمایه گذاری خارجی و توسعه اقتصاد مولد و ورود تکنولوژی به کشور شود.
وی با اشاره به ضرورت ورود کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور در ادامه گفت: این رفت و آمدها و توافق ها نباید باعث واردات صنایع مونتاژ شود و کشورمان نباید صرفا تبدیل به بازار مصرفی برای محصولات شرکت های خارجی شود.

*دست از اصول نظام بر نمی داریم
دهقان با اشاره به شعارهای رئیس جمهوری در دوران انتخابات گفت: رفت و آمدهای دیپلماتیک، مذاکرات و توافقات با کشورهای مختلف منعی ندارد،رهبر انقلاب نیز در موارد مختلف نیز تشکر کرده اند، اما باید توجه شود که ما دست از اصول نظام بر نمی داریم.
دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان با بیان این که رهبر ما، رهبر انقلاب اسلامی است تصریح کرد: انقلاب اسلامی به غیر از جمهوری اسلامی است و ما تا آخرین نفس از مظلومان عالم، از یمن، فلسطین، سوریه و عراق دفاع می کنیم. این اصول به عنوان ماموریت انقلاب است و نباید فدای مصالح جمهوری اسلامی شود.
دهقان یادآور شد: مصالح انقلابی باید در اولویت باشد و نظرات و مطالبات رهبری باید تامین شود و اهداف انقلاب که توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی تبیین شده است، تحقق یابد و پس از این ها حفظ مصالح و منافع جمهوری اسلامی الزامی خواهد شد.

*ضرورت توجه به اهمیت مسائل فرهنگی
دبیرکل جامعه اسلامی فرهنگیان همچنین درباره نقش مجلس شورای اسلامی در حوزه فرهنگی گفت: اگر چه اقتصاد و معیشت مردم مساله اول کشور است، اما باید سیاستمداران، دولت و مجلس اهتمام جدی به مقوله فرهنگ داشته باشند.
وی افزود: در این زمینه صدا و سیما باید در تولید محصولات و برنامه های فرهنگی فاخر برای جلوگیری از تولید کالاهای غیر فرهنگی و مضر اقدام کند.
دهقان با بیان اینکه مسائل فرهنگی مسائل عام و کلی جامعه است، افزود: مجلس شورای اسلامی باید نسبت به مسائل فرهنگی حساس باشد و به خصوص در ابعاد فرهنگی کار کند.
وی با انتقاد از برخی که مسائل فرهنگی را صرفا پوشش و حجاب دانشجویان دختر در دانشگاه ها می دانند، گفت: مسائل فرهنگی حفظ هویت اسلامی و ایرانی، حفظ خط و راه امام و تداوم انقلاب اسلامی است.
دهقان ابراز امیدواری کرد مجلس شورای اسلامی در دهه چهارم انقلاب اسلامی با همراهی وزارت خانه ها و ارگان های ذی ربط اهتمامی جدی نسبت به مقوله فرهنگ داشته باشند.
این استاد دانشگاه تاکید کرد که آموزش مسائل فرهنگی باید از دوران ابتدایی در مدارس و پیش دبستانی و با تغییر محتوای برخی کتاب های درسی به کودکان و نوجوانان آغاز شود و تا عالی ترین سطوح در دانشگاه ها پی گیری شود.
 حضرت آیت الله خامنه ای صبح یکشنبه 16 خرداد ماه جاری در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دهم بر لزوم حفظ اقتدار، هیبت و جایگاه در رأس امور بودن مجلس شورای اسلامی، به الزامات قانونگذاری خوب در مجلس اشاره کردند.
رهبر معظم انقلاب در ادامه بیانات خود افزودند: وظیفه قانونگذاری مجلس، بسیار مهم و در واقع ریل گذاری برای حرکت دولت است.
ایشان با تأکید بر اینکه وظیفه نظارتی مجلس، تعارضی با موضوع همکاری با دولت ندارد، خاطرنشان کردند: این همکاری به معنای گذشتن مجلس از حق خود نیست و نمایندگان باید با استفاده از اختیارات قانونی خود همچون تحقیق و تفحص، اجرای صحیح قانون را پیگیری کنند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان