تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵

ادامه سقوط شاخص بورس فوتسی 100 لندن همزمان با کاهش قیمت نفت خام برنت

شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، در پایان معاملات روز سه شنبه، همزمان با کاهش مجدد قیمت نفت خام برنت دریای شمال، بار دیگر سقوط کرد.
رویداد۲۴-  ارزش شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن که در آن در هر روز کاری سهام 100 شرکت مهم و بزرگ انگلیس از نظر ارزش بازاری سهام ثبت شده در بورس، ارزش گذاری و خریدوفروش می شود در بعد از ظهر روز سه شنبه با کاهش 2 درصدی مواجه شد.
شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن، با 56 واحد کاهش، به 5 هزار و 923 واحد رسید.
این برای اولین بار از فوریه گذشته است که شاخص سهام بورس فوتسی 100 لندن به زیر 6 هزار واحد می رسد.
به گفته کارشناسان طی چهار روز گذشته 98 میلیارد پوند از ارزش سهام شرکت های انگلیسی فعال در بورس فوتسی لندن کاسته شده است .
به گفته کارشناسان ترس از برگزیت اصلی ترین عامل بی ثباتی در بازار سهام انگلیس بوده است.
نتایج نظرسنجی‌های جدیدی که روز سه‌شنبه و در کمتر از ده روز از زمان برگزاری همه‌پرسی 23 ژوئن منتشر شد، مؤید حمایت بیشتر مردم انگلیس از خروج کشورشان از اتحادیه اروپا موسوم به 'برگزیت' است.
براساس نتایج نظرسنجی موسسه 'یوگو' که به سفارش روزنامه تایمز صورت گرفته و روز سه‌شنبه در این روزنامه منتشر شد، 46 درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند، از برگزیت حمایت کرده‌اند که نسبت به نظرسنجی قبلی این موسسه در اواخر هفته گذشته، 3 درصد افزایش نشان می‌دهد.
براساس نتایج یادشده، تنها 39 درصد از کسانی که در نظرسنجی موسسه یوگو شرکت کرده‌اند، از ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت کرده‌اند.
نتایج نظرسنجی موسسه 'او آر بی' که به سفارش روزنامه دیلی تلگراف صورت گرفته و روز سه‌شنبه در این روزنامه منتشر شد، نیز موئد آن است که 49 درصد از مردم انگلیس از برگزیت حمایت و 48 درصد با آن مخالف هستند.
به نوشته این روزنامه، این برای اولین بار از ماه مارس گذشته است که وضعیت، این‌گونه علیه هواداران ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا رقم می‌خورد .
پوند انگلیس نیز عصر روز سه شنبه در برابر دلار آمریکا با 1.1درصد کاهش، در مقابل 1.4108 دلار و همچنین با 0.4 درصد کاهش در مقابل یورو، در مقابل 1.2579 یورو معامله شد.
این برای اولین بار در طی دو ماه گذشته است که ارزش پوند در مقابل دلار به این سطح می رسد.
هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که بیش از دو سوم نفت های جهان از جمله نفت اوپک، بر اساس آن قیمت گذاری می شوند، نیز در پایان معاملات بعد از ظهر روز سه شنبه در بازار لندن، با 0.73 درصد کاهش به 49.62 دلار رسید.
به گزارش منابع انگلیسی، بهای هر بشکه نفت شاخص آمریکا، 'وست تگزاس اینترمیدییت '( دبلیوتی آی ) نیز روز سه شنبه با 0.61 درصد کاهش به 48.27 دلار رسید.
به گفته تحلیل گران افزایش ارزش دلار در کنار تشدید نگرانی ها از برگزیت و نیز چشم انداز نه چندان روشن اقتصادهای آسیایی در کنار نامشخص بودن افزایش نرخ بهره در آمریکا از جمله علل کاهش بهای نفت در بازار جهانی بوده است.
قیمت نفت خام برنت در بازارهای جهانی از ژوئن 2014 میلادی که هر بشکه آن در حدود 115 دلار بود، تاکنون به دلیل کاهش تقاضا، مازاد تولید نفت و بروز نوسان در اقتصادهای نوظهور نزدیک به 70 درصد کاهش داشته است.
هر چند از ماه ژوئن گذشته که بهای هر بشکه نفت خام برنت با رسیدن به سطح 27.10 دلار، به پایین ترین حد در طی 20 سال گذشته رسیده بود تاکنون رشد قابل ملاحظه ای کرده است.
منبع: ایرنا
نظرات شما
پیشخوان