تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

33 باند تهیه و توزیع مواد مخدر در هرمزگان متلاشی شد

رئیس کل دادگستری هرمزگان از شناسایی و متلاشی شدن 33 باند تهیه، توزیع و حمل مواد مخدر در استان در سه ماه نخست امسال خبر داد.

رویداد۲۴- رئیس کل دادگستری هرمزگان از شناسایی و متلاشی شدن 33 باند تهیه، توزیع و حمل مواد مخدر در استان در سه ماه نخست امسال خبر داد.


به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی دادگستری هرمزگان، حجت الاسلام محمدصادق اکبری در جلسه کمیته حقوقی قضایی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هرمزگان، اظهارکرد: استان هرمزگان از نظر میزان کشف مواد مخدر رتبه دوم کشور پس از سیستان وبلوچستان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال 25 هزار و 145 کیلوگرم انواع مواد مخدر در هرمزگان کشف شده، افزود: بر اساس آمار ارائه شده از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان ، میزان کشف مواد مخدر در مدت مذکور حاکی از رشد 25 درصدی کشفیات نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته است.

حجت الاسلام اکبری تصریح کرد: در سه ماهه اول امسال تعداد 554 نفر از قاچاقچیان و فروشندگان مواد مخدر دستگیر شده و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی استان شده اند که این آمار در مقایسه با مدت مشابه پارسال 6 درصد رشد دارد.
رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت : بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان ، 48 درصد از زندانیان محبوس در ندامتگاه ها و زندان ها را محکومین به عناوین مجرمانه مربوط به مواد مخدر به خود اختصاص می دهند.
وی تصریح کرد: همین آمار حاکی از پایین آمدن سن اعتیاد در میان جمعیت جوان کشور می باشد که این مساله لزوم چاره اندیشی فوری مسئولین و متولیاین را می طلبد.

حجت الاسلام اکبری با تأکید بر ضرورت توانمندسازی افراد جامعه به لحاظ روحی و شخصیتی ، خواستار تغییر نگرش جامعه در خصوص اعتیاد و بهره گیری از مشارکتهای عمومی شد.
وی اتخاذ سیاست های پیشگیرانه و افزایش سطح آموزش در خصوص شیوه برخورد با اعتیاد به مواد افیونی را از مهمترین عوامل موثر در کاهش آسیب های ناشی از این معضل اجتماعی برشمرد.
حجت الاسلام اکبری بیان داشت: با توجه به کنترل و انسداد نوار مرزی شرق کشور، قاچاق مواد مخدر از سوی سوداگران مرگ به سمت دریا و نوار ساحلی کشور سوق یافته است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همین موضوع ضرورت تأمین امکانات و تجهیزات لازم به منظور مقابله همه جانبه با قاچاق مواد مخدر از طریق دریا بویژه سواحل استان هرمزگان را دوچندان می کند.
حجت الاسلام اکبری تاکید کرد : همانطور که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در برخورد با قاچاق و ترانزیت مواد مخدر قاطعانه ایستاده ، دادگستری استان هرمزگان نیز در مسیر برخورد با قاچاقچیان ،فروشندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر قاطعانه و بدون اغماض اقدام خواهد کرد .

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین گفت : بیش از شش هزار و 500 نفر ، جمعیت کیفری هرمزگان را تشکیل می دهند که نیمی از آنان محکومان جرایم مرتبط با مواد مخدر هستند.
حجت الاسلام محمد صادق اکبری شنبه شب در یک نشست خبری با اصحاب رسانه در آستانه هفته قوه قضاییه افزود: استفاده از مجازات های جایگزین حبس و کاهش جمعیت کیفری ، به عنوان یک رویکرد جدی در دستگاه قضایی هرمزگان دنبال می شود که در اجرای این سیاست ، سال گذشته دادگستری هرمزگان رتبه ششم کشور را کسب کرد.

وی همچنین اظهار داشت: سال گذشته 176 هزار و 877 پرونده جدید در دادگستری استان تشکیل شد که یک و هشت دهم درصد از سال 93کمتر بود و با احتساب پرونده های رسیدگی شده مربوط به سالهای قبل ، در سال گذشته 181هزار و774پرونده رسیدگی و مختومه شد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین از صدور حکم برای 122 پرونده مربوط به تصرف غیرمجاز و تعدی به زمین های دولتی و ملی در سال گدشته خبر داد و اضافه کرد: برای 158پرونده همین موضوع نیز در دادسرا قرار نهایی صادر شد که در جریان آن 529 نفر مورد تحقیق و صدور حکم قرار گرفتن و از نزدیک به یکهزار و 867هکتار اراضی دولتی و ملی رفع تصرف شد و برای152بنای غیر مجاز نیز حکم تخریب صادر شد .

مقام ارشد قضایی هرمزگان در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دادگستری استان در مبارزه با قاچاق کالا اظهار داشت: مبارزه مقطعی با قاچاق کالا که همراه با شدت و ضعف های زمانی باشد کارساز نبوده و به جای مقابله با افرادی که جهت امرار معاش روزانه کالایی را جابه جا می کنند باید به سراغ قاچاق سازمان یافته و کلان رفت.

حجت الاسلام اکبری تاکید کرد:هیچ نامه ای مبنی بر برخورد کلی در این زمینه به نیروی انتظامی یا ضابطان قضایی دیگر داده نشده و هر برخوردی نیاز به حکم جداگانه از سوی دادستان دارد.
به گفته وی ممکن است ضابط در تشخیص ارتکاب افراد به قاچاق کالا یا تجارت معمولی دچار اشتباه شود که پس از ورود پرونده به دادگستری ، دستگاه قضایی در این زمینه عادلانه رفتار خواهد کرد.

رئیس کل دادگستری از ادامه رسیدگی به پرونده فروش زمین های موسوم به 'فرودگاه قشم ' خبر داد و اضافه کرد:موضوع آلومینیوم هرمزآل نیز با اهتمام ویژه در دستور کار شورای هماهنگی دستگاه های نظارتی استان قرار گرفته است.

حجت الاسلام اکبری همچنین درباره تشکیل پرونده تخلف در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه غرب هرمزگان تصریح کرد : تا کنون هیچ شکایت و گزارش مکتوبی از سوی هیات نظارت بر انتخابات استان ،مبنی بر ارتکاب جرم از سوی فرد یا افراد یا گروهی به دادگستری استان نرسیده است.

وی پیرامون رویدادهای پارسیان نیز گفت : گزارش مکتوبی در این باره ارسال نشده است اما این موضوع باید از طریق دولت پیگیری شود و اگر دولت در این زمینه نیاز به کمک داشته باشد دستگاه قضایی با نگاه پیشگیرانه از وقوع هر جرم و بی نظمی آماده همکاری است و اگر قانون فصل الخطاب است موضوعی که ابلاغ می‌شود باید ضمن احترام به آن انجام شود اما اگر قانون در آن موضوع تصمیمی نگرفته است افراد باید از اقدام خودسرانه برای دامن زدن اختلافات پرهیز کنند .

رئیس کل دادگستری در دوازهمین روز ماه مبارک رمضان ، در ضیافت افطار میزبان خبرنگاران بود و پیش از آن در نشستی به مناسبت هفته قوه قضاییه پاسخگوی پرسش های آنان بود.

منبع: ایرنا
برچسب ها: دادگستری ، هرمزگان
نظرات شما
پیشخوان