تاریخ انتشار: ۲۰:۱۴ - ۰۶ تير ۱۳۹۵

علت معطل ماندن اکثر مصوبات تصمیمات آقای رئیس است/ پرونده حسابرسی تلفیقی بودجه شهرداری باید به دادگاه برود

امسال ما اعتقاد داشتیم که این گزارش بخشی از بندهای‌اش تخلف است و بایستی به دادگاه صالحه ارجاع داده بشود. آقای رئیس نهایتا کار را انجام ندادند و ما گفتیم لااقل توسط شورا به دادگاه ارجاع داده بشود و نهایتا آقای رئیس قصد داشتند همان مصوبه قبلی را اجرا کنند، که آقای شهردار این مشکلات را رسیدگی و حل کنند، با اصرار فراوان که اینها بایستی به دادگاه صالحه ارجاع داده بشود، رئیس فرمودند در متن اضافه می‌کنیم که متخلفین را شهرداری به دادگاه معرفی کند! در صورتی که شهرداری خودش بانی این تخلف بوده است و اصلا خودش تخلف کرده، چه انتظاری دارید که شهرداری که خودش متخلف است، بیاید و متهمین را به دادگاه معرفی کند!

رویداد۲۴- حسابرسی تلفیقی بودجه سال 90 یکی دیگر از پرونده‌های در دست بررسی شورای شهر است که اخبار جدیدی در مورد نتیجه آن منتشر نشده است. از این رو از رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر تهران سوال کرد که نتیجه این بررسی به کجا رسیده است.

حافظی در رابطه با گزارش تلفیق بودجه گفت: متاسفانه روالی که در ۱۰ الی ۱۲ سال گذشته وجود داشته، هنوز هم حاکم بر شورا است و تجربه و عملکرد گذشته ثابت کرده آن رویه مشکلی را حل نخواهد کرد. وقتی که ما می‌بینیم که گزارش تلفیق سال ۸۹ که توسط حسابرس مشروط اعلام شده و در آن مقطع که به صحن شورا می‌آید و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، با یک مکاتبه رئیس شورا به شهرداری اعلام می‌شود که برای رفع نواقص اقدام فرمایید، در همین حد! این رفتارها مشکلی را حل نکرده و وقتی چنین واکنشی انجام می‌شود نه تنها مشکلی حل نخواهد شد بلکه نتیجه منفی و عکس آن را در کوتاه مدت می‌بینیم. چرا؟ چون‌که در گزارش تلفیق ۹۰ می‌بینیم به جای اینکه مشروط باشد نه تنها مشروط نیست بلکه مردود هم نیست! بلکه غیرقابل اظهار نظر است. یعنی دو پله سقوط پیدا می کند، اگر قرار بود که این دستورات مشکلی را حل کند قبلا حل می‌کرد، بعد از ۱۲ سال که از عمر این تیم مدیریتی و مدیریت آقای شهردار بر شهر تهران گذشته است، روز به روز این گزارش ها وخیم‌تر و اسفناک‌تر شده است. این روالی است که ما متاسفانه شاهد آن هستیم و با آن دستوراتی که آقای رئیس قبلا صادر کردند قطعا مشکلی حل نشده است.


وی در ادامه گفت: امسال ما اعتقاد داشتیم که این گزارش بخشی از بندهای‌اش تخلف است و بایستی به دادگاه صالحه ارجاع داده بشود. آقای رئیس نهایتا کار را انجام ندادند و ما گفتیم لااقل توسط شورا به دادگاه ارجاع داده بشود و نهایتا آقای رئیس قصد داشتند همان مصوبه قبلی را اجرا کنند، که آقای شهردار این مشکلات را رسیدگی و حل کنند، با اصرار فراوان که اینها بایستی به دادگاه صالحه ارجاع داده بشود، رئیس فرمودند در متن اضافه می‌کنیم که متخلفین را شهرداری به دادگاه معرفی کند! در صورتی که شهرداری خودش بانی این تخلف بوده است و اصلا خودش تخلف کرده، چه انتظاری دارید که شهرداری که خودش متخلف است، بیاید و متهمین را به دادگاه معرفی کند! رئیس مجددا گفتند که خب ما می‌نویسیم که با نظارت شورا این کار را انجام دهد، نهایتا ظرف چهارماه شهردار نسبت به حل مشکلاتی که در گزارش هست اقدام کند و کسانی که تخلفی انجام دادند را با نظارت شورا به دادگاه معرفی کنند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران گفت: به نظر می‌آید که این کار چیزی بیشتر از تساهل و تسامح نیست، به نظر می‌آید یک سکوت معنادار، یک نوع سازش و همراهی بین رئیس شورا و شهرداری وجود دارد که ما علت آن را نمی‌دانیم. این رویه قطعا اگر ادامه داشته باشد حاصلش چیزی‌ است که در گذشته ما شاهد آن بودیم، مردم باید بدانند که چه اتفاقی افتاده  و عملکرد شهرداری که مدعی شفافیت است در واقع اینطور نیست. این چه نوع شفاف سازی است که هیچ گونه شفافیت در آن نیست؟


حافظی درباره علت فراوانی پرونده های نیمه تمام در شورای شهر گفت: سیاست و سیاست گذاری در مورد دستورات صحن اینکه کدام در اولویت قرار بگیرد و کدام از دستور خارج بشود. این‌ها همه‌اش به عهده رئیس است حتی هیات‌رئیسه هم خیلی در این مسائل به بازی گرفته نمی‌شوند و آنها هم ابراز نارضایتی دارند. همه این اختیارات به عهده رئیس است، آقای رئیس باید پاسخ‌گو باشد که چه اتفاقاتی افتاده است. موضوع برج باغات که برگشت به کمیسیون، بنده یک هفته بعد اعلام کردم که روز سه شنبه آینده ما جلسه ای با همین موضوع داریم، همه عزیزانی که مایل هستند تشریف بیاورند، که آقای رئیس فرمودند که نخیر اینطوری نمی‌شود ممکن بقیه جلساتی داشته باشند و بگذارید در زمان مناسب این کار انجام شود. بنده گفتم که آقای چمران شما زمان را تعیین کنید، بفرمایید که چه زمانی ما جلسه را تشکیل بدهیم. الان تقریبا یک ماه گذشته از این موضوع و هنوز تاریخ تشکیل جلسه اعلام نشده، ببینید این روش‌هایی است که متاسفانه توسط رئیس شورا دارد اعمال می‌شود، برای اینکه بعضی از مسائل از اولویت خارج بشود و در حاشیه قرار بگیرد یا بعضی از مسائل در اولویت قرار بگیرد.

این عضو شورای شهر گفت: اگر خاطرتان باشد اردیبهشت سال گذشته یکی از مدیران شهرداری به یک عضو شورا توهین کرد. سی نفر متنی را نوشتند و امضا کردند به جز یک نفر که خانم هم بود. سی نفر این متن را امضا کردند و خواستار رسیدگی شدند. آقای رئیس شورا ارجاع دادند به کمیسیون نظارت، کمیسیون نظارت ظرف یک ماه یا یک ماه و نیم این جمع بندی را انجام داد و به صورت شفاف اعلام کردند که مدیر شهرداری خطا کرده و مقصر شناخته شد، از اردیبهشت سال گذشته تا الان بیش از یک سال گذشته و هنوز کمیسیون نظارت شورا به خاطر بحث های سیاسی و جناحی و جانبداری های بدون دلیلی که از سوی شهرداری وجود دارد. هنوز آن گزارش را که خواسته سی عضو شورا بوده به صحن شورا اعلام نکردند و این پرونده همین‌طور نگاه داشته شده است، ببینید تا ملاحضات سیاسی مبنای تصمیم گیری ها بوده باشد نباید انتظار داشته باشیم که مشکلات حل بشود، به همین دلیل است که می‌بیبنم خیلی از پرونده هایی هم که اخیرا مطرح شده تا الان به جایی نرسیده و نیمه باز به حال خود رها شده است.


منبع: پایتخت
نظرات شما
پیشخوان