تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
یک مسئول خبر داد:

تأسیس مرکز ملاقات فرزندان طلاق با والدین به صورت آزمایشی‌ در قزوین

مدیرکل دفتراجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: مرکز ملاقات فرزندان طلاق با والدین آن‌ها در راستای خدمت‌رسانی به کودکان طلاق و کاهش آسیب‌های اجتماعی به صورت آزمایشی در سال جاری تأسیس می‌شود.
رویداد۲۴-مدیرکل دفتراجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: مرکز ملاقات فرزندان طلاق با والدین آن‌ها در راستای خدمت‌رسانی به کودکان طلاق و کاهش آسیب‌های اجتماعی به صورت آزمایشی در سال جاری تأسیس می‌شود.

‌محسن قاسمي ‌اظهاركرد: تشكيل مركزملاقات فرزندان طلاق با والدين آن‌ها طرحی مشترك بين دادگستري و اداره كل بهزيستي استان قزوين است که هم اکنون در حال اجرایی کردن و تأمین اعتبارات آن هستیم.
 
وی افزود: این طرح در راستای کمک به فرزندان طلاق و جلوگیری از چالش‌هایی است که پس از طلاق برای ملاقات فرزندان با والدین به وجود می‌آید، چراکه معمولاً والدینی که حضانت فرزند را به عهده دارند از ملاقات فرزند با طرف مقابل جلوگیری می‌کنند.
 
قاسمی تأکید کرد: تاکنون در صورت مواجه با عدم تعامل والدین، این ملاقات‌ها باید در کلانتری صورت می‌گرفت که مشکلات خاص و فراوانی را در پی داشت.
 
مدیرکل دفتراجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین با اشاره به اینکه کلانتری‌ها محل رفت و آمد مجرمان، بزهکاران و افرادی است که دارای شخصیت متعادلی نیستند، گفت: ملاقات در کلانتری موجب می‌شود تا فرزندان علاوه بر تحمل آسیب‌های طلاق از جمله خلأهای‌عاطفی، احساس شکست و تنهایی با صحنه‌هایی رو به رو شوند که اثرگذاری مناسبی بر روحیه‌ی آن‌ها نداشته باشد.
 
وی خاطرنشان کرد: مطابق با برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته به دنبال آن هستیم تا مرکزی را تأسیس کنیم که فرزندان بتوانند در این مراکز با والدین خود ملاقات داشته باشند.
 
قاسمی گفت: این مرکز برای کودکانی در نظر گرفته شده است که والدین به تفاهم نرسیده‌اند و تنها با توجه به حکم دادگاه حضانت فرزند برعهده‌ی یک نفر قرار دارد، بنابراین به مکانی برای ملاقات با کودکان خود و تحویل گرفتن و تحویل دادن آنان نیاز دارند.
 
مدیرکل دفتراجتماعی و فرهنگی استانداری یادآورشد: باپیش‌بینی‌های صورت گرفته این مرکز در سال‌جاری به صورت آزمایشی به فعالیت می‌پردازد و در صورت اثرگذاری مناسب به صورت پایدار در استان دایر خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه کودکان سرمایه‌های آینده کشور هستند، گفت: این مرکز با هدف ارتقای سلامت فردی، اجتماعی، کیفیت زندگی و رفاه اجتماعی کودکان به فعالیت می‌پردازد، چرا که هرچه سرمایه گذاری روی کودکان بیشتر شود به نفع کشور خواهد بود.

مدیرکل دفتراجتماعی و فرهنگی استانداری يادآورشد: یکی دیگراز اهداف اختصاصی این مرکز کمک به حفظ سلامت روان کودکان است یعنی این مرکز می‌تواند جایگزین مناسبی باشد تا کودکان والدین خود را در کلانتری‌ها و با شرایط نامناسب محیطی ملاقات نکنند.
 
قاسمی ادامه داد: این مرکز درراستای اهداف خود ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به کودکان طلاق را نیز مد نظر قرار داده است بدین صورت که در نظر دارد تا مشاورانی را جهت ارائه مشاوره به کودکان و والدین آن‌ها و آگاهی سازی آن‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی پس از طلاق در این مرکز مستقر کند.
 
وی اضافه کرد: کلانتری‌ها تاکنون اقدامات مؤثری برای کودکان طلاق انجام داده‌اند ولی به جهت کمبود امکانات حضور مشاور در کلانتری‌ها و ارائه خدمات به والدین و کودکان امکان‌پذیر نیست.

مدیرکل دفتراجتماعی و فرهنگی استانداری تصریح کرد: این مرکز می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نیز نقش مؤثری را ایفا کند چراکه کودکان طلاق بیشتر از سایر کودکان در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، بنابراین با توانمندسازی کودکان طلاق در این مرکز می‌توانیم در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی گام برداریم.
 
وی اعلام کرد: هماهنگ سازی خدمات قابل ارائه مرتبط با نیازها و شرایط خدمات گیرندگان و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نیز در دستور کار تأسیس این مرکز قرار دارد.

قاسمی خاطرنشان کرد: خیران و تشکل‌های غیردولتی مختلف نیز می‌توانند با ارائه خدمات از جمله تأمین نیرو، مکان و مشاوران در عملکرد هرچه بهتر این مرکز سهیم باشند.

مدیرکل دفتراجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین در پایان یادآور شد: راهکارهای متفاوتی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد که البته احداث این مرکز نیز می‌تواند اثرگذاری مناسبی داشته باشد و ما امیدواریم بتواند به کودکان و والدین آنها کمک کند.
منبع: ایسنا
برچسب ها: رویداد24 ، طلاق ، قزوین ، مرکز
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان